مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: 20 رشته صنایع دستی بومی خراسان جنوبی در معرض خطر منسوخ شدن هستند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بیرجند؛ محمدرضا رضایی با اشاره به رشته‌های در حال منسوخ استان اظهار کرد: از جمله این رشته‌ها سیاه چادربافی، پلاس‌بافی، سفالگری، حصیربافی، خراطی، ابریشم دوزی و چشمه‌دوزی است.

وی اجرای طرح‌های پژوهشی و تشکیل پرونده‌های ثبت میراث ناملموس، حضور رایگان هنرمندان در نمایشگاه‌های داخل و خارج از استان و اجرای طرح‌ها و مشوق‌های حمایتی را از جمله برنامه‌های این سازمان در راستای حفظ و احیای صنایع دستی بومی در حال منسوخ برشمرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: از حدود 10 هزار صنعتگر صنایع دستی در رشته‌های کددار و مصوب صنایع دستی کشور در استان از گروه دست بافته‌هایی مثل قالی و قالیچه بیش از 7 هزار نفر در واحدهای کارگاهی و خانگی روستایی و عشایری و حدود 3 هزار نفر در واحدهای کارگاهی و خانگی شهری به تولید صنایع دستی مشغول هستند.

رضایی بیان داشت: از این تعداد 3 هزار و 200 نفر در قالب مجوزهای سه‌گانه (کارت صنعتگری، اعلامیه تاسیس و پروانه تولید) شناسایی شده و زیر پوشش قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد این افراد را بانوان هنرمند تشکیل می‌دهند، اذعان کرد: از میان تمام رشته‌های صنایع دستی کشور حدود 75 رشته بومی و غیر بومی در استان زمینه فعالیت دارند./س

برچسب ها: منسوخ ، صنایع ، دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.