وزیر علوم ،تحقیقات گفت : تعداد بورس های تحصیلی اعطایی به دانشجویان تونسی که قبل از انقلاب تونس 4 مورد بود ، از این پس به 20 بورس تحصیلی در سال افزایش می یابد .

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران  ، در این دیدار دکتر دانشجو با اشاره به مشترکات تاریخی و دینی دو کشور ایران و تونس ، به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 34 سال قبل و انقلاب مردم تونس در سال گذ شته اشاره کرد و اظهار داشت : بیداری اسلامی در دو سال اخیر پس از پیروزی مردم تونس بر استبداد داخلی و استکبار جهانی گسترش یافت .

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که انقلاب یک حرکت مستمر است و پیروزی در انقلاب آغاز راه مبارزه با استکبار جهانی است ، گفت : هدف مهم در هر انقلابی حفظ وحدت ، آرمان ها و اهداف عالیه انقلاب است که باید همیشه به صورت مستمر ادامه داشته باشد .

دکتر دانشجو با تشکر از موضع گیری دولت و ملت تونس در خصوص جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت از آرمان های حق طلبانه ملت فلسطین گفت : ما در کشورمان علی رغم همه سخت گیری هایی که جهان غرب و استکبار علیه ما با اعمال مواردی از قبیل انواع تحریم ها و جنگ تحمیلی انجام دادند ، توانسته ایم پیشرفت های مناسبی داشته باشیم که این همه ناشی از توکل ملت و دانشگاهیان ما به خداوند متعال است .

وی با اشاره به رتبه اول ایران در تولید علم در منطقه و رتبه شانزدهم در جهان گفت :  و ما توانسته ایم در رشته هایی همچون هوافضا ، نانو و بایو تکنولوژی و علوم هسته ای کاملا خود کفا باشیم و این علوم هم اکنون در ایران به علومی بومی تبدیل شده اند .

دکتردانشجو در ادامه مشکل اصلی غرب و استکبار با ملت ایران را همین پیشرفت های علمی دانست وگفت : آن ها به علت نوع جهان بینی که دارند ، نمی توانند این پیشرفت های علمی ایران را تحمل کنند زیرا براساس جهان بینی و دیدگاهی که ما وشما به آن معتقد هستیم ، علم برای پیشرفت بشریت باید به کار گرفته شود ولی استکبار جهانی و جوامع غربی ، علم را ابزاری برای سلطه بر دیگران قلمداد می کنند .
وزیرعلوم افزود : بارها در محافل غربی اعلام شده که ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی است ولی همه می دانیم که این ها بهانه است و دلیل اصلی مخالفت غرب و دنیای استکبار با کشور ما ، پیشرفت های علمی ایران است و دلیل بارز آن هماهنگی آن ها با عوامل رژیم صهیونیستی برای ترور دانشمندان ایرانی است ولی این کور دلان از این مسئله غافل اند که ملتی که حریت دارد و شهادت رابه عنوان یک ارزش قبول دارد ، به هیچ عنوان ذلت و تحت سلطه بودن را قبول نمی کند .

دکتردانشجو در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دانشگاه نقش مهمی در تبادلات علمی و فرهنگی بین دو کشور دارد ، گفت : ما از توسعه ارتباطات و مراودات علمی بین دانشگاه های ایران و تونس استقبال می کنیم و هم اکنون نیز دانشگاه تهران با دانشگاه الزیتونیه تونس و دانشگاه زابل با دانشگاه شط مریم ارتباطات مناسبی دارند .

وی افزود : ما در این ارتباطات دو جانبه می توانیم تبادل استاد ودانشجو داشته باشیم و پروژه های مشترک تحقیقاتی را با مشارکت محققان و دانشگاهیان دو کشور تعریف نموده و مدارک مشترکی نیز برای انجام این گونه امور صادر نماییم .
دکتردانشجو در ادامه با اشاره به وجود 32 کرسی زبان و ادبیات عربی در دانشگاه های ایران گفت : در کشور تونس فقط یک کرسی زبان و ادبیات فارسی وجود دارد و ما می توانیم در خصوص ایجاد کرسی های بیشتر زبان وادبیات فارسی در دانشگاه های تونس اقدام کنیم .

وی همچنین از امکان همکاری های مشترک پژوهشگاه های ایران وتونس در امور پژوهشی در رشته هایی هم چون مهندسی ژنتیک ، مهندسی زیست فناوری و مهندسی زلزله خبر داد و گفت : در تفاهم نامه ای که تنظیم شده مقرر گردیده کمیسیونی با مشارکت شش نفر از مسئولان آموزش عالی دو کشور تشکیل شود تا با نشست ها و هماهنگی های انجام شده ، مقدمات اجرایی شدن این تفاهم نامه فراهم آید .

همچنین در این دیدار دکتر بن سالم وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی تونس در سخنانی با اظهار خرسندی از حضور در ایران و بازدید از مراکز علمی و دانشگاهی کشورمان ، انجام این سفر را قبل از پیروزی انقلاب تونس غیرممکن دانست و گفت : در دوران قبل از انقلاب در تونس بیش از 30هزارنفر از جوانان و دانشمندان تونسی در زندان به سر می بردند و خداوند پیروزی در این انقلاب کرامت و عزت را بر ما ارزانی داشت .

وی همچنین با تایید گفته وزیرعلوم کشورمان مبنی بر لزوم استمرار و حفظ ارزش ها و آرمان های انقلاب گفت : ما انقلاب کردیم تا زمینه های رشد علمی ، فناوری و فرهنگی جوانان مان را فراهم کنیم و می خواهیم همچون ایران در زمینه علم و فناوری پیشرفت کنیم و در راه رسیدن به این مهم نیازمند کمک و یاری و استفاده از تجربه کشور های دوست همچون ایران هستیم .

وزیرآموزش عالی تونس در ادامه با بیان این که علم متعلق به کل بشریت است و به منطقه خاصی تعلق ندارد ، گفت : در طول تاریخ ، کشور تونس اطلاعات علمی فراوانی را از طریق آندلس به اروپا عرضه کرده و دانشگاه الزیتونیه تونس حدود دو قرن پیش از دانشگاه الازهر تاسیس شده بود و حتی در آن زمان مدرک تحصیلی هم صادر می کرد .

دکتر بن سالم با اظهار امیدواری از گسترش روابط دو کشور ایران و تونس گفت : ما در صدد هستیم در آینده ای نزدیک هیاتی از دانشگاهیان تونس را به ایران اعزام کنیم تا ضمن بازدید های تخصصی تر ، زمینه های ارتباطات بیشتر علمی و فناوری بین دو کشور فراهم شود .

همچنین وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی تونس و هیات همراه در طول سفر به کشورمان ضمن بازدید از دانشگاه های تهران ، امام صادق (ع) و پژوهشگاه های زلزله و مهندسی ژنتیک ، سازمان انرژی اتمی ایران ، سازمان صدا و سیما و انتشارات سمت با مسئولان این مراکز دیدار و گفتگو کردند .

گفتنی است در این دیدار معاونان آموزشی ، اداری مالی ، فرهنگی اجتماعی ، حقوقی و امور مجلس و قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و همچنین رئیس سازمان امور دانشجویان کشور و رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران نیز حضور داشتند . /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.