مدال طلاي پانزدهمين دوسالانه جهاني بنگلادش به هنرمند برجسته ايراني صادق تيرافكن اهدا شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران هنرهاي تجسمي در هفته اي كه گذشت با افتخارات جهاني روبرو شد. در دوسالانه بنگلادش، فراخوان نمايشگاه نقاشي و برخي رويدادهاي ديگر بود.
 
بنابراين گزارش در ابتداي هفته گذشته پانزدهمين دوسالانه بنگلادش آغاز به كار كرد كه در اين رويداد مهم جهاني هنرندان از ايران نيز دعوت شدند.
صادق تير افكن و مرتضي اسدي، محمود جوادي پور و نيز استاد عبدالمجيد حسيني راد به عنوان يكي از اعضاي هيأت داوران اين دوسالانه دعوت شد.
پانزدهمين دوسالانه بين المللي بنگلادش از يازدهم آذر برگزار و به مدت يكماه نيز ادامه خواهد داشت.
 
در اختتاميه اين دوسالانه نزديك به يازده آثار از هنرمندان ايران به نمايش گذاشته شده است. گسترش هنرهاي تجسمي ايران در كشورهاي جهاني نشان دهنده اين اهميت جايگاه ويژه هنرمندان تجسمي ايران با نگاهي كاملا مثبت به هنرمندان ديگر كشور شده ايس بنابراين هنرمندان تجسمي كشورمان نيز تلاش مي كنند كه با فراهم شدن بسترهاي نمايشي در جهت بيان بصري فرهنگ و هنر ايران زمين شركت كنند.
البته اين تنها رويداد جهاني نيست كه هنرمندان ايران براي شركت دعوت مي شوند و البته برگزيده مي شوند. در هنر كاريكاتور هر هفته شاهد كسب جوايز متعددي از رويدادهاي جهاني براي كاريكاتوريست هاي ايران هستيم.
در پانزدهمين دوسالانه بنگلادش نيز مدال طلاي اين دوسالانه به استاد صادق تير افكن اهدا شد البته اين هنرمند برجسته در حال حاضر براي درمان بيماري در كانادا است.
 
 
*نمايشگاه حديث بي قراري با آثار گنجينه موزه معاصر تهران
براساس اين گزارش در پي اتفاق تجسمي در ابتداي هفته گذشته، نمايشگاه مهم ديگري نيز از سوي معاونت هنري و مركز هنرهاي تجسمي با همكاري موزه هنرهاي معاصر تهران با عنوان "حديث بي قراري" برگزار شد.
دراين نمايشگاه آثاري با مضامين محرم و عاشورا در 9گالري موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش گذاشته شده است. آثار به نمايش گذاشته شده در اين نمايشگاه گزيده اي از آثار مذهبي گنجينه موزه معاصر تهران و موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) كه ارائه شده است.

در نمايشگاه حديث بي قراري مجموعه اي از هنرهاي تجسمي از جمله؛ نقاشي، خط، خوشنويسي به نمايش گذاشته شده است.

اين نمايشگاه تا سي ام آذر در موزه هنرهاي معاصر تهران ادامه دارد.نكته تأسف بار در پي برگزاري نمايشگاه حديث بي قراري، در گذشت استاد محمود جوادي پور بود.

محمود جوادي پور هنرمند فقيد نقاشي ايران در طول بيش از 9دهه فعاليت هنري خود آثار فراواني را خلق كرد و البته نمايشگاههاي بسياري را نيز نه تنها در داخل بلكه در بسياري از كشورهاي جهاين برگزار كرده است.

استاد جوادي پور هنرمند فقيد ايران را بايد موسس اولين نگارخانه ايران دانست در حقيقت اولين نگارخانه ايران توسط وي و چند هنرمند ديگر گشايش يافت وفرصتي براي نمايش آثر هنرمندان تجسمي شد.

جوادي پور از جمله پيشگامان هنر نوگراي ايران نيز محسوب مي شود كه در اين زمينه نيز آثاري را در كنار احمد اسفندياري خلق كرده است.

اين هنرمند فقيد كه آثارش در نمايشگاه "حديث بي قراري" به نمايش گذاشته شده است در سن 92 سالگي دارفاني را وداع گفت.

*هنر چاپ دستي، هم چنان مورد توجه هنرمندان نسل جوان

در پي برگزاري نمايشگاه "حديث بي قراري" نمايشگاهي نيز از يكي ازقديمي ترين هنرهاي ايران با عنوان هنر چاپ دستي در نگارخانه آريا به نمايش گذاشته شد.
در نمايشگاه آثار چاپ دستي با عنوان 51 از هزارو يك كه در برگيرنده داستانهاي "هزار و يك شب" است در قالب 51 اثر به نمايش گذاشته شده است.

نكته مهم اين نمايشگاه اين است كه عليرغم آنكه در بسياري از نمايشگاههاي تجسمي شاهد نمايش و فروش تابلئهايي با قيمتهاي بالا هستيم اما در نمايشگاه چاپ دستي آثار با قيمتهاي بسيار معقولي ارائه شده است و بنابراين هرعلاقمند به هنرهاي تجسمي مي تواند اثر هنري را با قيمت كاملاً مناسب بر ديوار خانه داشته باشد.

جالب است بدانيد كه اولين كسي كه در ايران به چاپ دستي پرداخت، فردي به نام " ميرزا علي قلي خويي" بود و شايد آن روزها فكر نمي كرد كه نامش در تاريخ هنر ايران ثبت شود.

نمايشگاه هنرچاپ دستي تا 20آذر در نگارخانه آريا ادامه خواهد داشت وبه طور قطع با ديدن اين آثار دريچه اي تازه به دنياي هنر را در مي يابيم.

انجمن هنرمندان نقاش ايران نيز اين هفته فراخوان برگزاري نمايشگاهي از سوي اين انجمن را ارائه كرد.

هنرمنداني كه علاقمند به نمايش گذاشتن آثارشان در نمايشگاه انجمن هنرمندان ايران هستند تنها تا 30آذر فرصت دارند آثارشان را به دبيرخانه اين انجمن ارائه كنند. نمايشگاه انجمن هنرمندان نقاش ايران اوايل دي ماه در خانه هنرمندان ايران برگزار خواهد شد.

انجمن هنرمندان نقاش ايران در كنار برنامه هاي گسترده اي كه هرساله برگزار مي كند نمايشگاه سالانه اي را نيز در يكي از مكانهاي معتبر هنري برگزار مي كند كه برگزاري نمايشگاه نقاشي اين انجمن در دي ماه از جمله اين برنامه ها است.

*تأخير در برگزاري دوسالانه مجسمه هاي شهري به دليل آلودگي
مجتبي موسوي دبير سومين دوسالانه مجسمه سازي تهران نيز در پي خبري اعلام كرد كه مراسم اختتاميه اين دوسالانه قرار است 15 آذر در تهران و در نگارخانه "برگ" برگزار شود.

اما تنها اين دوسالانه خبر لغو زمان برگزاري سومين دوسلانه ملي مجسمه سازي تهران داده شد.
علت تأخير در برگزاري زمان اختتاميه اين دوسالانه تعطيلي غير مترقبه به جهت آلودگي شديد هوا اعلام شد البته به گفته موسوي دبير سومين دوسالانه مجسمه سازي تهران به زودي زمان دقيق برگزاري اين رويداد ملي اعلام مي شود.

در هفته اي كه گذشت نمايشگاهي از آثار هنرمند ايراني مقيم امريكا نيز با عنوان "سير زندگي" در فرهنگسراي نياوران برگزار شد.

محمود فردوسي پس از چهل سال به ايران برگشت و آثار خود را براي اولين بار در سرزمين مادري اش به نمايش گذاشته شده است.

فردوسي در اين نمايشگاه بسيار هيجان زده بود چراكه براي اولين بار در خاك ايران آثارش را به نمايش گذاشته و اين آثار را براي كساني كه هم زبانش هستند ارائه كرده است نمايشگاه مسير زندگي تا 20آذر در فرهنگسراي نياوران ادامه دارد.

برگزاري اختتاميه هفتمين سوگواري هنر عاشورايي نيز در هفته گذشته در حوزه هنري برگزار شد كه در اين مراسم از برگزيدگان اين سوگواره تقدير و جوايز آنها اهدا شد.
سوگواره هنر عاشورايي هرسال از سوي حوزه هنري در اين مراكز فرهنگي هنري برگزار و آثار برگزيده در قالب نمايشگاهي به نمايش گذاشته مي شود.  /ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار