متخصص پوست و مو گفت : پوسته ريزي 7 تا 10 روزه پوست در لايه برداري موضوعي عادي و مورد انتظار است.

دکتر ذبیح الله شاهمرادی متخصص بیماریهای پوست ومو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه یکی از موادی که در صورت فرموله شدن مناسب ، می توان جهت لایه برداری استفاده نمود ، اسید پیروویک( آب و الكل ) است گفت : اسید پیروویک از پایه هیدرواتانولیک (آبی – الکلی ) تهیه شده وامروزه توانسته اند در پایه غیر اریتم زا نیز تهیه نمایند كه با غلظت 60-40% قادر به لایه برداری با عمق متوسط خواهد بود  ولي بعلت احتمال ایجاد اسکار ، نبایستی با غلظت بیش از حد مجاز بکار رود .

وي با اشاره به اينكه این ماده یک لایه برداری متوسط ایجاد می کند که با تکرار آن حتی قادر به افزایش تولید کلاژن و الاستین خواهیم بود افزود: به همين دليل علاوه بر ضایعاتی مثل اکنه خفیف تا متوسط ، ملاسما ، زگیل ها و... در جهت کاهش چین وچروک ریز هم کاربرد خواهد داشت .

اين متخصص پوست با بيان اينكه مانند بقیه مواد لایه بردار ، در پوستهای حساس ، تحریک شده وتیره نیز با نهایت دقت بایستی بکار رود اظهار كرد:  بخارات ناشی از این لایه برداری ممکن است موجب تحریک مخاط تنفسی شده ، لذا اتاق عمل نیاز به تهویه مناسب خواهد داشت ونيز در داخل بطری ممکن است به دی اکسید کربن واستالوئید تجزیه شود که در هنگام باز کردن در بطری ، حالت انفجاری پیدا میکند .

دكتر شاهمرادي ادامه داد: اثرات اصلی این ماده با غلظت 60-40% جدا سازی سلولهای شاخی ،اپیدرمولیز و نازک شدن لایه های فوقانی اپیدرم است اما افزایش تولید کلاژن و الاستین وگلیکوپروتئین ها ونیز اثرات آنتی میکروبیال وسبواستاتیک نیز دیده شده است .

وي با اشاره به اينكه آماده سازی پوست شامل چربی زدایی شبیه به دیگر لایه برداریهاست که توسط پنبه آغشته به الکل واستون صورت گرفته ، سپس اسید را با استفاده از سر آبسلانگ که با پنبه پیچیده شده است ،روی پوست صورت ماليده و پس از حدود 5-4 دقیقه ، یا زمانی که سفیدی ملایمی روی پوست ایجاد شده ، توسط آب یا محلول بیکربنات سدیم 10% خنثی می شود (بطور کلی تمام لایه برداریها با اسید های میوه ای ونیز P.A نیاز به خنثی سازی با آب یا بیکربنات دارند ) اظهار كرد:  این عمل قابل تکرار با فاصله دوتا چهار هفته بوده ومعمولا 6-4 جلسه تکرار درمان موجب بهبودی واضح در ضایعات سطحی پوست خواهد شد . بدین ترتیب حداقل 3-2 ماه زمان نیاز خواهد بود .

وي با اشاره به اينكه پس از لایه برداری ، مختصر پوسته ریزی که ممکن است 10-7 روز بطول انجامد ، مورد انتظار می باشد ولی بطور کلی اریتم و پوسته ریزی آن  کمتر از محلول جسنر است ادامه داد:  غلظت های 70%آن اثر سوزانندگی بیشتری داشته که جهت رفع زگیل های کف پا واطراف ناخن می توان استفاده کرد .

 استادیار دانشکده پزشکی اصفهان در پايان خاطرنشان كرد: این روش بدون نیاز به بی حسی بوده واحتمال اسکار بسیار کم ودر صورت کسب تجربه بخصوص در رفع کومدونهای سر سیاه وسر سفید اثرات بارزی دارد كه می توان ابتدا با سر سوزنهای شماره 30 ، کومدونهای سر سفید را تخلیه کرد وسپس از محلول بعنوان لایه بردار استفاده نمود . /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار