عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اردبیل گفت: صادرات با تورم داخلی سبب متضرر شدن فعالان این بخش و تجار و بازرگانان می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ فرهاد صفری در نشست با مسئولان گمرک بیله‌سوار افزود: سیاست ارزی و تصمیمات اخیر دولت در خصوص ارز حاصل از صادرات، مشکلات صادرکنندگان را مضاعف کرده و توان رقابت را در بازارهای هدف کاهش داده است.

وی در خصوص مشکلات به وجود آمده برای صادرکنندگان در گمرک بیله‌سوار گفت: صادرکنندگان طبق قانون مالیات‌های مستقیم و برنامه پنج ساله از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف هستند ولی متاسفانه سازمان مالیاتی کشور، مالیاتی تحت عنوان درآمد ارزی برای صادرکنندگان اعلام می‌کند این در حالی است که طبق مصوبه سال 1375 که در زمان دهه هفتاد سیستم پیمان سپاری برای صادرات حاکم بود، عملاً محکوم به شکست شد.

صفری با انتقاد از سیاست ارزی دولت افزود: دولت با تغییر شیوه ظاهری پیمان سپاری از ابتدای آذر ماه امسال در گمرکات کشور، از صادرکنندگان تعهدی اخذ می‌کند که ارز حاصل از صادرات را یا در مرکز مبادله بفروش برسانند یا اینکه در مقابل آن واردات انجام دهند در صورتی که این مسئله عملی نیست.

وی گفت: صادرکنندگان اقدام به صادرات کالاهای تولید شده با تورم داخلی می‌کنند و از طرف دیگر با آزاد سازی حامل‌های انرژی و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها عملاً بهای تمام شده محصولات ایرانی بالا رفته است و در آن سوی مرز و بازارهای هدف تغییراتی به وجود نیامده و قیمت‌ها ثابت است و رقبای کالای ایرانی با آن هزینه‌های قبلی تولید و تجارت می‌کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اردبیل همچنین افزود: با کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز عملاً ارزش‌گذاری قیمت‌های کالاهای صادراتی توسط کمیته قیمت‌گذاری سازمان توسعه تجارت که در سال‌های پیش بوده نیز واقعی نخواهد بود.

صفری در ادامه گفت: عملاً یک صادر کننده با نرخ ارز فوق توان عرضه 40 درصد ارزش صادراتی اظهار نامه‌های گمرکی در صورت سود و موفقیت در عملیات تجاری خواهد داشت/س

برچسب ها: اردبیل ، صادرات ، تورم ، داخلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.