پژوهشگران اعلام کردند سطوح مسي امکان انتقال عفونتهاي مقاوم در برابر آنتي بيوتيک ها را از بين مي برد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران ،طبق تحقيقات پژوهشگران دانشگاه سوث آمپتوم در انگليس، مس با جلوگيري از انتقال افقي ژن در باکتريهايي که قابليت زنده ماندن در خارج از بدن را دارند- همچون باکتريهاي موجود در سطح ميز و دستگيره درها، سرعت انتقال عفونتهاي مقاوم در برابر آنتي بيوتيک را کاهش مي دهد.

به گفته پژوهشگران، در روند انتقال افقي ژن (HGT) انتقال ماده ژنتيکي به طور مستقيم بين باکتريها و در خارج از روند متداول تقسيم سلولي صورت مي گيرد. انتقال افقي ژن همچنين عامل اصلي در مقاوم شدن باکتريها در براي آنتي بيوتيکها محسوب مي شود.


پروفسور بيل کيويل رئيس بخش بهداشت محيط در دانشگاه سوث آمپتوم و سرپرست محققان گفت: «در اين تحقيقات در وهله اول امکال انتقال افقي ژن در باکتريهاي موجود در جانداران مورد بررسي قرار گرفت، اما در عين حال پژوهشگران قابليت پايداري باکتريها را در محيط و به ويژه در روي سطوحي همچون ميز، بررسي کردند.»


طبق تحقيقات پروفسور کيويل و همکارانش، انتقال افقي ژن در باکتريهاي موجود در محيط براي مثال در باکتريهاي موجود در سطح ميز و يا دستگيره درها و يا سطوح ساخته شده از فلز ضد زنگ امکان پذير است، اما ماده مس از اين انتقال جلوگيري مي کند و باکتريها روي سطوح مسي زنده نمي مانند.


کيويل در ادامه به امکان زنده ماندن باکتريهاي بيماري زا انساني در بيمارستانها اشاره و اعلام کرد در بسياري از موارد درمان چنين عفونتهايي بسيار دشوار است و انتقال اين عفونتها حتي ممکن است به مرگ منجر شود.

کيويل با اشاره به اينکه استفاده از ماده مس در بيمارستانها، فرودگاهها و ديگر اماکن عمومي از انتقال باکتريهاي بيماري زا جلوگيري مي کند، توصيه کرد در اماکن عمومي در تمامي سطوحي که انسان با آن تماس دارد از ماده مس استفاده شود.


به گزارش پايگاه اينترنتي «مديکال نيوز تودي»، نتيجه اين تحقيقات در نشريه اينترنتي «جورنال ام.بيو» منتشر شد./ع2


برچسب ها: عفونت ، بیماری ، مس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار