اصفهان/

توسعه شهری ناموزون ریشه آلودگی هوا درکلان شهرها ست

شهردار اصفهان توسعه شهری ناموزون را ریشه آلودگی هوا دانست و گفت: برای حفظ محیط زیست در شهرها باید به صورت منطقه ای، ملی و فرا ملی فکر کرد تا بتوان مشکل را به صورت ریشه ای حل کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان ، سید مرتضی سقائیان نژاد با بیان مطلب فوق گفت: ریشه آلودگی هوا در شهرها، توسعه شهری ناموزون است.

وی با بیان این که قبل از پیروزی انقلاب در دهه ۴۰ جمعیت شهرنشینی در کشور ۳۸ درصد و در عین حال فضای سبز شهری ۲۱ هزار هکتار بوده است، افزود: در دهه ۵۰ جمعیت شهرنشینی به ۴۲ درصد و فضای سبز به ۱۴ هزار هکتار تبدیل شد و امروز جمعیت شهرنشینی در کشور به ۶۹ درصد رسیده است.

شهردار اصفهان با اشاره به این که ۸۵ درصد جمعیت استان اصفهان، شهرنشین هستند این در حالی است که فضای سبز شهر اصفهان ۵ هزار هکتار می باشد، تصریح کرد: با توجه به افزایش رشد شهرنشینی زمین های کشاورزی و فضاهای سبز به منازل مسکونی تبدیل شده است.

سقائیان نژاد با تاکید بر این که هر ساله در فصول پاییز و زمستان اصفهان به دلیل این که در زاویه ۲۷۰ درجه رشته کوهها قرار گرفته است با پدیده وارونگی دما مواجه است، تصریح کرد: در واقع با توجه به اقلیم اصفهان ۵۵ درصد ازسال این شهر با پدیده وارونگی دما روبرو است و در آذرماه به ۶۵ درصد هم می رسد.

وی اظهار داشت: متاسفانه با وجود وضعیت آلودگی هوا توسعه صنایع در اصفهان همچنان ادامه دارد در حالی که در فرم جهانی در کشورهایی که ۵۰ درصد از سال با وارونگی دما مواجه هستند توسعه صنعتی صورت نمی گیرد.

شهردار اصفهان با بیان این که وضعیت آلودگی هوا در روز گذشته بسیار نامطلوب و به مرز هشدار رسیده است، ادامه داد: متاسفانه کسانی که ۶۰ سال پیش صنعت را وارد اصفهان کردند به اقلیم و شرایط آن بی توجه بوده اند و این باعث شده امروز با مشکلات زیست محیطی زیادی روبرو باشیم.

سقائیان نژاد با اشاره به راهکارهای کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا در ارتباط با پسماند است در واقع اگر پسماند ها در محیط باقی بماند باعث آلودگی خاک می شود.

وی با تاکید بر این که در اصفهان یک گرم پسماند در اصفهان دفن نمی شود، اضافه کرد: از هزار گرم پسماند شهر اصفهان ۶۵ درصد آن به کود کمپوست استاندارد تبدیل می شود، همچنین ۱۵۰ تن از پسماند بازیافت و ۲۵۰ تن از مواد برگشتی باقی مانده نیز برای تولید برق ذخیره سازی می شود.

شهردار اصفهان بیان داشت: ضايعات کارخانه کمپوست اصفهان با انرژی حرارتی مناسب، ظرفیت قابل ملاحظه‌ای جهت استحصال انرژی و احداث نيروگاه برقی با ظرفيت حدود ۱۰ مگاوات را داراست./ب

برچسب ها: اصفهان ، توسعه ، شهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.