سريالهاي تاريخي توليدي در ايران به لحاظ ارزشي مثال زدني بوده و قابل مقايسه با آثار كشورهاي ديگر نيست.

"محمد صادقي" بازيگر سينما و تلويزيون ، در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص ساخت سريالهاي تاريخي در ايران گفت: بدون ترديد به طور اصولي ايران به لحاظ ساخت كارهاي تاريخي حرف اول را مي زند و تجربيات كسب شده در اين سريالها در ساخت سريالهاي تاريخ متعدد با تخصص هاي گوناگون به كار گرفته شده اين مسئله را به طور كامل قوام داده است.
وي افزود: آثار تاريخي در حال توليد، به لحاظ ارزشهاي توليدي ما مثال زدني است و به هيچ عنوان اغراق گويي در كار نيست.
"صادقي" ادامه داد: تداركات، گروه نور، صحنه، شهرك هاي سينمايي و آثاري كه به مقاطع تاريخي دور و نزديك اختصاص داشتند به گونه اي ساخته شدند كه هنگام مقايسه آنها با توليدات ساير كشورها برتري توليداتمان  به روشني به چشم مي خورد.

**"حريم سلطان" با آثار تاريخي ايراني قابل مقايسه نيست

وي تصريح كرد: مطالعات كتب و منابع مختلف به خصوص در قبال شخصيتهاي شناخته شده  مقاطع تاريخي مطرح، وقايع، ابعاد مختلبف و شكل دادن به بازيهاي بازيگران در طي سالها كار دشواري نيست.
"صادقي" بيان كرد: آماده سازي اين موارد در خصوص فيلم هاي تاريخي مدت زمان و تلاش بيشتري را مي برد و نياز دارد آن انساني كه به لحاظ زماني و مكاني فاصله زيادي با ما دارد را پيدا كرده و با تسلط بيشتري به اجراي نقش در آن زمينه بپردازيم.
وي در مقايسه سريال تاريخي "حريم سلطان" با آثار تاريخي ايراني، اظهار داشت: اين كار بازيهاي خوب، متمركز و قابل باوري ندارد و همچنين ديالوگ هاي سست و بدون محتوا و از منظر دكوپاژ، پيشبرد داستاني، ديالوگ ها محتواي چنداني ندارد و به نظر سازندگان تسلط كافي روي ساخت اثر تاريخي نداشته اما ايران با برتري بيشتر، سريالهاي تاريخي را توليد و عرضه مي كنند.

**"مختارنامه" اثر تاريخي بسيار ارزنده اي بود

وي در خصوص خاطره انگيزترين سريال تاريخي كه تاكنون در آن به ايفاي نقش پرداخته، گفت: كاري كه بيشترين تلاش و وقت خود را معطوف آن كردم "مجموعه ولايت عشق" به نويسندگي و كارگرداني "مهدي فخيم زاده" بود.
وي دراين باره افزود: مجموعه "ولايت عشق" بدليل منصوب بودن به امام رضا(ع) جايگاه ويژه اي براي من دارد و همچنين بسيار دوست داشتني و خاطره انگيزه است.
"صادقي" بهترين اثر ارزشمند تاريخي درايران را اينگونه عنوان كرد: "مختارنامه" كار بسيار ارزنده‌اي است كه زحمات  و  تخصص هاي مختلفي كه زير چتر توليد اين كار صرف آن شده مثال زدني است.

**دقت مهم ترين عامل در ساخت آثار تاريخي است

"صادقي" مهم ترين عامل در ساخت آثار تاريخي را براي جلوگيري از تحريف تاريخ را اينگونه عنوان كرد: دقت در همه جوانب بايد در آثار تاريخي مد نظر قرار گيرد كه در مرحله اول اين دقت در نوشته و نگارش فيلم نامه است كه بايد با مستندات و وقايع تاريخي تطبيق داشته باشد و هيچ گونه اغراق و انحرافي در آن ديده نشود كه اين دقت معطوف به نويسنده مي باشد.
وي در اين خصوص ادامه داد: در مرحله بعدي تهيه كننده و كارگردان بايد اين دقت را در مراحل توليد از لحاظ صحنه، فيلمبرداري، تصوير، بازيگري و داشته باشند.
"صادقي" اظهار داشت: البته در بسياري از مقاطع عكس ها، مستندات زيادي وجود ندارد و از روي حدس‌ها و شواهد موجود كار مي كنيم كه امكان دارد انطباق صد در صدي وجود نداشته باشد ولي حسن سليقه، تأمل و زمان صرف شده در جهت ساخت لباس و پوشش ها به جذابيت اثر بسيار كمك مي كند./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.