جهیزیه نامتعادل با افزایش زیاده طلبی،‌ تجمل گرایی و چشم و همچشمی عامل گسترش انحراف ها و آسیب های اجتماعی است.

محمدحسین خوانین زاده کارشناس معارف اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: جهیزیه به دلیل چشم و هم چشمی و زیاده طلبی و تجمل گرایی عامل بزرگی بر ایجاد انحراف ها و آسیب های اجتماعی است.

وی افزود: بر اساس احکام و مقررات اسلام پرداخت مهریه، نفقه و جهیزیه قسمتی از نفقه، بر عهده مرد است.

اسلام با مخالفت شدید بر تفکر جامعه ما با باورهای غلط تهیه جهیزیه بر عهده دختر و خانواده ی او این امر را ممنوع و باطل می داند.

خوانین زاده با اشاره به نگاه تعادلی و عدالت اسلام بر زنان و مردان گفت: تهیه ی مسکن، لوازم خانه،‌ لوازم مصرفی، لباس، غذا و تمامی نیازهای بانوان با توجه به توان مالی مردان، پرهیز از زیاده طلبی، اسراف و تعیین قوانین و مقررات با دیدگاه تعالی و عدالت اسلام نسبت به مردان و زنان بر عهده مردان است.

وی با اشاره به جایگاه شیر بها در اسلام گفت: تعیین مبلغی به عنوان شیربها از سوی پدر دختر و طلب آن از خانواده ی پسر، در ایران قبل از اسلام و با مخالفت اسلام به دلیل حفظ جایگاه مادران و معرفی شیربها قسمتی از نفقه، مواجه شد.

خوانین زاده با تاکید بر الگوبرداری مناسب از بزرگان دینی افزود: با الگوبرداری مناسب از ازدواج امیرالمومنان حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س)، ترویج ساده زیستی، پرهیز از زیاده طلبی و اسراف، درصد ایجاد انحراف ها و آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

وی با اشاره به ایجاد آسیب های احتمالی گفت: خانواده به دلیل افزایش چشم و هم چشمی برای رقابت با اطرافیانشان، سبقت در تهیه جهیزیه مناسب، در شان دخترانشان، وجود فشارهای روحی و روانی و بسیار به سمت آسیب های اجتماعی روی می آورند.

خوانین زاده ادامه داد: در برخی از مواقع دختران به دلیل عدم توانایی تهیه جهیزیه با پرهیز از ازدواج، ایجاد زمینه ی فحشا، فسادهای اخلاقی و اجتماعی با تضعیف اعتماد و امنیت در جامعه عامل گسترش انحراف ها و آسیب های اجتماعی هستند.

وی در پایان با تاکید بر راههای پیشگیری از آسیب های حاصل بر تهیه جهیزیه های نامتعادل افزود: حذف موانع، هزینه های بیهوده و اضافی ازدواج مانند مخارج سنگین مراسم عروسی، تهیه جهیزیه، کاهش چشم و همچشمی، زیاده طلبی و تجمل گرایی مهمترین عوامل بر کاهش آسیب های حاصل بر تهیه ی جهیزیه های نامتعادل است./ف

برچسب ها: نیاز ، مالی ، عدالت ، اسلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار