در هفته گذشته معترضين در شهرهاي كويت خواستار انحلال پارلمان و لغو اصلاحيه هاي دستوري قانون انتخابات از سوي امير آن كشور بودند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشا تودي، در اين ميان امير كويت در مراسم تحليف نمايندگان پارلمان شركت كرد و به خواست معترضين بي توجهي نمود.  
جمعيت وسيعي از مردان، زنان و كودكاني كه لباس هاي نارنجي به تن داشتند در شهرهاي اصلي كويت به تظاهرات پرداختند. آنان شعار مي دادند "پارلمان غير قانوني است، اين اصلاحيه قانون انتخابات غير قانوني است."
معترضين از دولت خواسته بودند كه فرمان خود را باز پس گيرد. آنان معتقد بودند كه اصلاحيه جديد نظارت دولت بر پارلمان را افزايش خواهد داد.  
با اين حال دولت كويت كه اعضاي بالا رده اش از اعضاي خانواده حاكم برگزيده شده اند اعلام كرد كه اين اصلاحيه كشور را در مسير دموكراسي قرار خواهد داد.  
تحريم انتخابات هفته گذشته كويت از سوي معترضين آن كشور ضربه بزرگي به حكومت وارد ساخت. در اين انتخابات 50 كرسي پارلمان از آن نمايندگان حامي دولت شد و 17 كرسي را نمايندگان اقليت شيعه در اختيار گرفتند.  
معترضين در هفته دوم نيز به تظاهرات خود ادامه داده اند و پليس بدون مداخله در تظاهرات ناظر بوده است. در روز شنبه، تظاهر كنندگان پلاكاردهايي را با شعار "نه به خشونت، بازداشت بس است" را در دست داشتند كه به درگيري ميان معترضين و پليس در چند روز گذشته اشاره داشت.
گزارش ها حاكي از درگيري هايي مداوم ميان نيروهاي پليس كويت و معترضين از روز دوشنبه هفته گذشته تاكنون بوده است.
معترضين به نتايج انتخابات اعتراض دارند. پليس براي مقابله با معترضان از گاز اشك اور و نارنجك هاي بي حس كننده استفاده كرده است. بيش از 150 تظاهر كننده و 24 پليس طي درگيري هاي اخير زخمي شده اند و تعدادي نيز بازداشت شده اند.  
امير كويت پس از برگزاري انتخابات بار ديگر شيخ "جابر مبارك آل صباح" را بعنوان نخست وزير ان كشور منصوب كرد. خاندان "آل صباح" به مدت 250 سال است كه در كويت حكومت مي كنند و نخست وزير از سوي امير كويت منصوب مي شود و وظيفه تشكيل كابينه را بر عهده دارد.  
يكي از تحليلگران سياسي به راشا تودي مي گويد "حكومت سلطنتي كويت كاملا تحت حمايت آمريكا قرار دارد. آمريكا از اين حكومت هاي براي حفظ سلطه اش بر نفت منطقه استفاده مي كند. در صورتي كه هر يك از اين رژيم ها سقوط كنند شوكي اقتصادي براي آمريكا و ساير قدرت ها را در پي خواهد داشت. آمريكا و متحدان اش نمي توانند به اهداف ژئوپوليتيك خود برسند مگر آنكه سلطه خود بر خاورميانه را حفظ نمايند." 








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار