وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: تحول در علوم انسانی با هماهنگی شورای تحول در علوم انسانی آغاز شده است، به طوری که 15 کمیته ویژه تشکیل داده و 400 سر فصل را ارائه کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، اهداف و برنامه‌های پیش روی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی مسائل فرهنگی علمی کشور، شب گذشته با حضور مخبر دزفولي دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی و کامران دانشجو وزیر علوم و تحقیقات، در برنامه گفتگوي ويژه خبري مورد بررسی قرار گرفت.

مخبر دزفولي در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره شکل گیری ستاد انقلاب فرهنگی کشور اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید خود را با فضای جدید تطبیق دهند، این در حالی است که دانشگاه‌ها به جای این که اولویت خود را کمک به استقرار و تثبیت نظام نوپای اسلامی قرار دهند، در گیر و دار جناح‌ها و گروه‌های مختلف هستند.

وي با اشاره به پیام انقلاب فرهنگی گفت: ما باید به ارزش های انقلاب اسلامی برگردیم و دانشگاه ها هم نیز به رسالت خود در حوزه علم و فرهنگ عمل کنند.

مخبر با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد دانشگاه تأکيد کرد: دانشگاه باید در مسیر خدمت به جامعه و به سمت اهداف والای علمی حرکت کند.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی با بیان این‌که هدف ستاد عالی فرهنگی، اصلاح ساختارهای آموزشی مدیریتی در سطح دانشگاه ها است، افزود: در سال 63 به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی که در آن دوران رئیس جمهور بودند، شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد که در حقیقت تعبیر شدن یک جریان راهبردی و استراتژیک در کلان نظام کشور برای رصد، برنامه ریزی، طراحی و تدبیر موضوع علم و فرهنگ بود، به طوری که دانشگاه‌ها در هسته مرکزی این جریان قرار داشتند.

مخبر با بیان اینکه فرهنگ از منظر رهبر معظم انقلاب و نخبگان، همه اجزا را از آداب و رسوم، رفتارها و هنجارهای اجتماعی، آموزشی، علم و تحقیق، مبنای اقتصادی، فرهنگی و دینی را شامل می‌شود، اضافه کرد: علم از فرهنگ جدا نیست، به طوری که یک مقوله در هم تنیده شده و یکپارچه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه مبني بر اينکه مهم‌ترین برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه فرهنگ کشور چیست، گفت: نقشه جامع علمی کشور آرزوی همه مسئولان کشوری است به طوری که برنامه ها و راهبردهای آن تدوین شده است.

وی نقشه جامع علمی کشور را از افق‌هاي مورد توجه ایران 1404 دانست و عنوان کرد: دستگاه‌های گوناگون علمی و صنعتی با ستاد نقشه جامع علمی کشور همکاری‌های لازم را دارند.

مخبر از فرهنگ به عنوان نقطه اصلی و وجه ممیز کشور در فرهنگ اسلامی یاد کرد و افزود: باید فرهنگ را بر مبنای نگاه الهی و جهت‌گیری اسلامی تعبیر کنیم، به طوری که در حوزه مهندسی فرهنگی در این موضوع اتفاقات بزرگی صورت گرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در حوزه مهندسی فرهنگی، ساختارهای گوناگونی در کشور وجود دارد که باید در نقشه مهندسی فرهنگی، بازسازی و بازنگری‌های لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به بحث تحول در آموزش و پرورش از لحاظ ساختاری و محتوایی ادامه داد: 15 زیر نظام در تحول آموزش و پرورش مورد توجه قرار دارند.

* 2 درصد تولیدات علمی دنیا مختص ايران است

مخبر با تاکید بر اینکه در زمینه‌های گوناگون علمی، 2 درصد تولید عملی دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم، افزود: ما باید در صدد ارتقای این مقدار برآییم.

وی خاطرنشان ساخت: سند تحول آموزش و پرورش در خصوص پرورش و تربیت نسل آینده ساز تدوين شده است که باید آثار آن را در بلند مدت مشاهده کرد.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی با ابراز نگرانی نسبت به خروج نخبگان از کشور(فرار مغزها) اظهار کرد: در سند راهبردی، پایه تقویت و جایابی نخبگان در کشور لحاظ شده است.

* انقلاب فرهنگی با انس با قرآن به جریان بزرگ ملی و جهانی تبدیل خواهد شد


مخبر با بیان این که اگر انس با قرآن و قرآنی شدن آحاد جامعه صورت گیرد، انقلاب فرهنگی به یک جریان بزرگ ملی و جهانی تبدیل خواهد شد، افزود: تفکر قرآنی از سوی امام راحل به جامعه ارائه شده تا مخاطبین خود را در دنیا روز به روز بیشتر پیدا کند و این جریان بزرگی که در دنیا در حال شکل‌گیری است به دلیل نگاه قرآنی به نوع انسان و نگاه به مدیریت و جریان‌های اداری در جوامع مختلف است.

* بعد از انقلاب اسلامی در خصوص جمعیت غفلت صورت گرفته است

وی در ادامه با اشاره به موضوع کنترل جمعيت گفت: بعد از انقلاب اسلام یدر خصوص موضوع جمعیت، غفلتی صورت گرفت، به طوری که عده‌ای از مقوله توجه به جمعیت مولد و پایش حفظ کیان جمهوری اسلامی ایران غافل شدند.

مخبر با بیان این که فکر می‌کردیم مقوله کنترل جمعیت ما را به سمت سعادت رهنمون می‌سازد، خاطر نشان کرد: با رویکرد جدید، موضوع افزایش جمعیت به عنوان راهبرد اساسی انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی شده است.

* نقشه جامع علمی کشور با محوریت دانشگاه‌ها و دانشجویان عملیاتی می‌شود

وی با بیان این‌که نقشه جامعه علمی کشور با محوریت رؤسای دانشگاه‌ها،‌ اساتید و دانشجویان جدی می‌شود، افزود: امروزه نقشه جامعه علمی کشور با ورود همه دست اندرکاران سطح بالا و پایین عرصه های علمی که محوری‌ترین آن اساتید و دانشگاهیان هستند به صورت تمام و کمال اجرایی خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که شما چه قدر نظارت بر اجرای صحیح این سند راهبردی دارید، گفت: ستاد راهبردی اجرایی شدن نقشه‌های جامع علمی کشور هر دو هفته یک بار با حضور همه دستگاه‌های مربوطه به خصوص وزارتخانه‌های بهداشت، علوم و تحقیقات و آموزش پزشکی جهت ارائه گزارش‌های خود تشکیل می‌شوند و در آن جلسه مباحث و چالش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مخبر با اشاره به این که یکی از اهداف نقشه جامع علمی کشور، ايجاد عدالت آموزشی و علمی است، اظهار داشت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسیر ورود استعدادهای علمی کشور گشوده شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که تغییر در جذب هیئت‌های علمی در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شده است، بیان کرد: در افق‌های دوردست قرار است به 5 درصد تولید علم دنیا دست یابیم به طوری که تاکنون 2 درصد آن محقق یافته است.

* پیش‌بینی 5 هزار شرکت دانش‌بنیان در نقشه جامع علمی کشور

وی با اشاره به ضرورت وجود شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: قرار است در افق 5 ساله پنجم به 20 هزار شرکت دانش‌بنیان دست یابیم، این در حالی است که در نقشه جامع علمی کشور 50 هزار شرکت دانش بنیان پیش‌بینی شده است.

* شرکت‌های دانش‌بنیان بهترین حلقه وصل صنعت و دانشگاه


مخبر شرکت‌های دانش‌بنیان را بهترین حلقه وصل صنعت و دانشگاه دانست و بيان کرد: در شرکت‌های دانش بنیان از یک سو دانشمندان حوزه علم و در حوزه دیگر صنعتگران و صاحبان فناوری حضور دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حمایت وزارتخانه‌های بهداشت،‌ علوم و تحقیقات از صنعت و دانشگاه گفت: ممکن است در نقشه عالی کشور نقص هایی وجود داشته باشد که با تلاش و همت کارشناسان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت به روز رسانی و بازسازی و هم چنین به هنگام کردن نقشه عالی کشور، انجام خواهد شد.

مخبر با اشاره به پرهیز از فضای شعار زدگی اظهار داشت: بحث سینمای موسیقی در ذیل صنعت مهندسی فرهنگی کشور مطرح است که سیاست‌های سینما به عنوان یک رویکرد کلی مورد توجه قرار گرفت. هم‌چنین شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به سبک زندگی اسلامی ایرانی تلاش‌های بسیاری انجام دادند.

در ادامه این برنامه، کامران دانشجو وزیر علوم با اشاره به اهداف و برنامه‌های پیش روی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروزه جایگاه علم و دانش در کشور ستودنی است.

* دانشگاه باید به محیطی سالم برای علوم عالی اسلامی تبدیل شود

وی با اشاره به فرمایشات امام راحل در سال 59 در خصوص بحث انقلاب فرهنگی افزود: انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های سراسر کشور باید صورت گیرد به طوری که دانشگاه‌ها باید به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی تبدیل شوند.

ما از محاصره اقتصادی و از جنگ نمی‌ترسیم بلکه آنچه که ما باید از آن هراسان باشیم دانشگاه‌هايی است که دانشجویان را با نگاه غربی تربیت می‌کند.

* دانشگاه‌ها در مسیر انقلاب اسلامی دچار تحولات اساسی شده‌اند

وی با اشاره به تحول اساسی دانشگاه‌ها در مسیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: در 7 سال قبل 3 دهم درصد تولیدات علمی دنیا را در اختیار داشتیم این در حالی است که اکنون به 2 درصد تولیدات علمی دنیا دست یافته ایم.

وزیر علوم در ادامه با بیان این که رتبه ایران در منطقه از نظر تالیف مقاله اول است گفت: بیش از 30 هزار مقاله در کشور وجود دارد این در حالی است که در سال 1404 باید به این میزان می‌رسیدیم.

دانشجو افزود: در فناوری نانو از رتبه 35 به 8، در حوزه انرژی‌های نو از رتبه 34 به 12 و در فناوری ارتباطات از 33 به 13 رسیده‌ایم.

وی با تاکید بر ارتقای 10 الی 15 رتبه‌ای کشور در تمامی حوزه‌ها گفت: با تلاش مستمر اساتید و دانشجویان کشور به این سطح از ارتقا دست یافته‌ایم.

وی نقشه جامع علمی کشور را الگويي برای همه دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: ما باید در وزارت علوم و تحقیقات، همه سیاست‌ها و رفتارهای خود را با نقشه جامع علمی کشور تطبیق دهیم.

دانشجو اضافه کرد: در فصل اول نقشه علمی کشور در حاکمیت جهان بینی توحیدی اسلامی تاکید شده است .

وزیر علوم با بيان این‌که باید در بهبود فضای اخلاقی و دینی در حوزه دانشگاه‌ها به ارزش‌های اسلامی و انسانی توجه شود، افزود: تحول در علوم انسانی با هماهنگی شورای تحول در علوم انسانی آغاز شده است به طوری که 15 کمیته ویژه تشکیل داده و 400 سر فصل را ارائه کرده‌ایم.

دانشجو با اشاره به افزایش سهم تسهیلات تکمیلی دانشجویان خاطرنشان کرد: باید بیش از یک میلیون و 100 هزار دانشجوی تسهیلات تکمیلی داشته باشیم این در حالی است که در طول سه سال گذشته با تمام تلاش‌های صورت گرفته از 92 هزار دانشجو به 500 هزار دانشجوی تسهیلات تکمیلی دست یافته‌ایم.

* جذب حدود 12 هزار هیئت علمی در طول سه سال گذشته

وزیر علوم با بیان این‌که باید به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت 2000 عضو هیئت علمی داشته باشیم، گفت: در طول سه سال گذشته حدود 12 هزار هیئت علمی در دانشگاه ها جذب شده است به طوری که در راستای این 12 هزار عضو هیئت علمی جدید، تسهیلات تکمیلی را افزایش داده‌ایم.

وی با بیان این که در 6 ماه آینده حدود 10 هزار نفر به مجموعه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اضافه خواهد شد، اظهار داشت: ما باید خود را با اولویت‌های مشخص شده تطبیق دهیم به طوری که در زمینه علوم پایه و علوم انسانی همه اولویت‌ها را مشخص کرده‌ایم.

وی با اشاره به ایجاد دکترای پژوهشی محور گفت: این دوره در نقشه جامع علمی کشور برای دانشجویان دکترا ایجاد شده است.

دانشجو با اشاره به افزایش مراکز آموزش عالی کشور گفت: تعداد دانشگاه‌ها را از 1300 به 2071 واحد رسانده‌ایم و در این رابطه اقدام به افزایش تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها کرده‌ایم.

وی با اشاره به افزایش فضای آموزشی کشور از 7 میلیون متر مربع به 11 میلیون متر مربع افزود: در طی سال‌های اخیر، انجمن‌های علمی دانشجویان کشور را از 800 به 5 هزار و 494 رسانده‌ایم.

وزیر علوم و تحقیقات با بیان این که دانشگاه‌های کشور، همگام با سیاست‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و نقشه جامع علمی کشور در حرکت بوده و از شادابی کاملی برخوردار هستند، بیان کرد: وضعیت هیئت علمی را با سیاست‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی به سامان رسانده‌ایم.

وی گفت: تحول در علوم انسانی به صورت مستمر ادامه دارد و ما باید همگام با شورای تحول در علوم انسانی حرکت کنیم.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: گفتگوی ، ویژه ، دانشجو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار