معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: با گذشت هزاران سال هنوز گلیم کرمانشاهی مورد استفاده مردم است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

نصرت اله سپهر گفت: گلیم یکی از زیراندازهای قدیمی و سنتی استان به حساب می آید که خوشبختانه بعد از هزاران سال به علت کاربردی بودن هنوز به نحوه مطلوب تولید و از آن استفاده می شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه اضافه کرد: دست بافته های اولیه بشری در اصل برای پاسخگویی به نیازهای زیستی، آیین روزمره او ابداع شده و سپس با بهره گیری راه اندیشه و تجربه به تدریج مراحل تغییر و تکامل خود را در مسیر تارخی پیموده است.

وی ادامه داد: در عین حال در روند رشد و بالندگی، جنبه هایی از نیازهای معنوی شامل باورها، اعتقادات و آداب و رسوم نیز به آن افزوده شده است. به طوری که می توان این محصولات را به عنوان انواع هنرها در تمدنهای گوناگون نیز به شمار آورد و این خود بیانگر پیشرفت و هویت هر ملت یا قوم است.

سپهرگفت: هنرها در شکلها و انواع مختلف پدید آمده است. هنرهای ادبی ، موسیقی، هنرهای نمایشی، هنرهای کاربردی و هنرهای تجسمی و در ایران صنایع دستی با توجه به شرایط جغرافیایی فرهنگی، اجتماعی و نیازهای مادی و معنوی اقوام مختلف پدید آمده است و جلوه های گوناگون به خود گرفته است./س

برچسب ها: کرمانشاه ، هزار ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.