رئیس جمهور با تأکید بر این مطلب که بیداری اسلامی صرفا یک بیداری جسمانی و آگاهی نسبت به شرایط اقتصادی و سیاسی دنیا نیست، گفت: منظور از بیداری اسلامی، بازگشت انسان‌ها به حقیقت انسانی خودشان است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، محمود احمدی نژاد با خیر مقدم به حضار، مهمانان و اساتید دانشگاه‌های جهان اسلام، به اهمیت عنوان اجلاس اشاره کرد و اظهار داشت: تردیدی نداریم که هرچه خیر و نیکی است از ناحیه علم و معرفت و دانش است و از طریق عالمان و دانشمندان است که ارتقای علم و دانش صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور در ادامه به نقش اساتید در اصلاح جامعه و نقش برجسته آنان در تحقق آرمان‌های بشری اشاره و تأکید کرد: در این راستا بیداری اسلامی عنوان مهمی است که باید به آن پرداخته شود و مفهوم واژه آن به دقت و درستی بررسی شود.

وی ضمن تأکید بر این مطلب که بیداری اسلامی صرفا یک بیداری جسمانی و آگاهی نسبت به شرایط اقتصادی و سیاسی دنیا نیست، خاطرنشان کرد: منظور از بیداری اسلامی بازگشت انسانها به حقیقت انسانی خودشان است.

احمدی نژاد در ادامه به بخش اصلی مشکلات جهان اشاره کرد و گفت: اتفاقا مشکلات جهان از سوی کسانی است که آگاهی کامل به مسائل سیاسی و اقتصادی دنیا دارند و مشکل بشر غفلت از حقیقت انسانی خودش است.

وی با بیان این مطلب که همه عالم حول محور انسان است، تأکید کرد: اگر انسان را از کره زمین برداریم، حیات بقیه موجودات بی معنا می‌شود از این رو پیامبران برای هدایت انسان‌ها آمدند و پیامبران بودند که انسان را به فطرت الهی خود بازگرداندند.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به این نکته که بیداری یعنی انسان نسبت به حقیقت مأموریت خود در این عالم آگاهی و احاطه پیدا کند، یادآور شد: کسی که خود را فراموش کرده، زندگی معنایی برایش ندارد و ریشه برخی مشکلات جوامع بشری دامن زدن به همت شیطان در فراموش کردن ذات انسانی است.

وی در ادامه، ریشه تمام ظلم‌ها، طغیان ها، کشتارها، برده‌داری، استعمار و غارت‌های سیستماتیک را نتیجه فراموشی حقیقت انسانی دانست و در توضیح واژه حقیقت انسانی، گفت: انسان مهم‌ترین موجود عالم است و آیینه خداست، انسان موجودی است که می‌تواند تجلی خدا در عالم هستی باشد و به جایی برسد که هرکه او را دید، خدا را در وجودش ببیند، از این رو انسان ظرف معرفی خداست و البته استعداد خدایی شدن در تک تک انسانها موجود است و انسان می تواند تا مراتب خلیفه اللهی بالا رود.

احمدی نژاد با بیان این مطلب که انسان قادر است جانشین خدا در عالم هستی شود، خاطرنشان کرد: جانشینی به معنای شباهت با اصل است و از طرفی جانشین می تواند دارای بخشی از امتیازات اصل نیز باشد و در همین زمینه انسان می تواند به جایی برسد که همه اسمای الهی را تجلی بخشد.

وي در ادامه با اشاره به مضمون آيه «لقد كرمنا بني آدم» به بالاترين سطح كرامت انساني و استعداد الهي شدن انسان‌ها اشاره كرد و گفت: همه زندگي انسان محدود به 80 سال نبوده  و زندگي قبل از تولد و بعد از مرگ نيز وجود دارد و در كل زندگي انسان ابدي خواهد بود و از آنجايي كه زندگي انسان ابدي است، ازلي نيز هست.

رييس جمهور كشورمان در ادامه سخنراني خود با تأكيد بر اهميت تعالي كرامات انساني به بيان عواملي كه موجب اين تعالي مي‌شود اشاره و تصريح كرد: اولين عامل،‌‌ آزادي است چرا كه زماني تصميمات ما كمال‌‌آفرين است كه با انتخاب آزاد همراه باشد و اگر انتخابي به اجبار صورت گيرد،‌ ارزشي ندارد، از اين رو ما با اشغالگري مخالفيم چرا كه آزادي انسان‌ها را محدود مي‌كند.

وي افزود: عامل دوم عدالت است و بر مبناي آن هر موجودي در عالم چه از لحاظ فيزيكي و چه از لحاظ معنوي تنها در شرايط عادلانه رشد مي‌كند، از اين رو ما با ظلم مخالفيم چرا كه شرايط ناعادلانه فرصت را از مردم مي‌گيرد.

احمدي‌ن‍‍ژاد عامل سوم را عشق و محبت دانست و يادآور شد: انسان يعني عشق، خدا يعني عشق و خلق انسان نيز بر مبناي عشق بوده است و كسي از موضع كينه‌ورزي به كمال دست پيدا نمي‌كند، همانطور كه پيامبر(ص) در نقطه اوج كمال و نزديك‌ترين به ذات خداوند است و از اين رو هدايت جز در بستر عشق و محبت صورت نخواهد گرفت.

وي در ادامه به دو عامل ديگر اشاره كرد و آنها را مبناي تحقق سه عامل آزادي،‌ عدالت و عشق دانست و گفت: تحقق اين سه عامل از طرفي بستگي به عبوديت خدا از سوي بنده دارد كه در اين زمينه پيامبران همواره نمود خداپرستي بودند و از طرفي حاكميت انسان‌هاي عادل و صالح باعث نيل به سه عامل آزادي،‌ عدالت و عشق خواهد شد كه معتقديم جامعه انساني منهاي حكومت دچار سقوط و انحطاط خواهد شد.

رئیس جمهور با تأكيد بر اينكه حکومت‌های صلاح می‌توانند در راستای  تحقق عشق،‌عدالت و آزادی موثر واقع شوند، ادامه داد: البته همه مردم‌خواهان عدالت، عشق و آزادی هستند ولی حاکمان نیز باید به این عوامل توجه کنند و گرنه این سه عامل محقق نخواهد شد.

وي با طرح این پرسش که در بیداری اسلامی باید چه اقداماتی و چه برنامه‌هایي انجام شود؟ افزود: باید بدانیم بیداری اسلامی برگرفته از چه ارزش‌هایي است كه بايد گفت بیداری مردم نشأت گرفته از اسلام است و اسلام کامل‌ترین دین می‌باشد، همچنين اسلام به ما آموخته که باید به همه عشق بورزیم، بنابراین نمی‌توانیم ظلم‌هایي که به مردم کشورهای مختلف انجام می‌شود را تحمل کنیم.

احمدي‌ن‍ژاد با بیان اینکه البته بیداری اسلامی فقط مختص به مسلمان نیست گفت: بیداری اسلامی متعلق به همه بشریت هست ت و در هر کشوری که مردم نسبت به حاکمان زورگوی خود واکنش نشان دهند در جهت حرکت بیدار حرکت کرده‌اند از این رو ما نمی‌توانیم اعتراضات مردم در آمریکا و اروپا را نادیده بگیریم همانطور که اتفاقات غزه برای ما مهم است به همان اندازه و میزان نیز صدای مردم در کشورهای دیگر من‌الجمله افریقا و امریکا نیز مهم می‌باشد چرا که ما به دنبال عشق و آزادی هستيم.

وي با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند که ما بیداری اسلامی را فقط در اختیار قرار داده‌ایم افزود: خیر این گونه نیست البته برخی تصور می‌کنند که ما نگاه قومی و تعصبی به بیداری اسلامی داریم در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست و نخواهد بود.

رئيس‌جمهور كشورمان با بیان اینکه باید بر روی مفاهیم جهانی عدالت، عشق و انسان کار کرد،‌ تأكيد كرد: من از اساتید دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران می‌خواهم که بر روی این مفاهیم جهانی کار کنند هم اکنون دشمنان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا برروی مفاهیم خود که دموکراسی و حقوق بشر است کار و آن را جهانی کنند.

وي با تأكيد بر اينكه برای اصلاح جهاني نیاز به مفاهیم جهانی داریم، ادامه داد: بنابراین امیدوارم همه در مسیر عدالت آزادی و عشق قرار بگیرند و همانطور که گفته‌ام ما دلمان برای مردم آمریکا و اروپا می‌سوزد چرا که آنها تحت ظلمند.

احمدی نژاد با تاکید بر غیرممکن بودن چند نوع هدایت برای انسان تصریح کرد: هدایت، دین و صراط یکی است، همچنين ما 10 نوع دین در دنیا نداريم و اسلام آمد تا انسان‌ها را به فطرت الهی‌شان بازگرداند و خطاب اسلام، بشر و همه انسان‌ها است.

رئيس‌جمهور در پايان با بیان اینکه اسلام حد و مرز ندارد، خاطرنشان كرد: هرکسی در هر نقطه دنیا به فطرت الهی خود بازگشت و تسلیم امر خدا شد، مسلمان می‌شود.

انتهاي پيام/پ2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار