مشهد/ استاندار خراسان‌رضوی:

تخصصی شدن محاکم قضایی نقش موثری در کاهش زمان دادرسی دارد

استاندار خراسان‌رضوی بر لزوم تقویت شوراهای حل اختلاف و تخصصی شدن محاکم قضایی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمدحسین فروزان‌مهر در دیدار با اعضای شورای قضایی استان خراسان‌رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مناسبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متأثر از حوزه قضایی است، استقرار نظام امن قضایی زمینه‌ساز پیشبرد اهداف و برنامه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

استاندار خراسان‌رضوی گفت: ارتباط و تعامل دو سویه بین دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضایی در کنار رعایت قوانین و مقررات سبب هم‌افزایی و تسریع در فرآیند کارها و توسعه استان می‌شود.

فروزان‌مهر در ادامه با اشاره به لزوم بازنگری در برخی قوانین دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: در حوزه اصلاح و تربیت مجرمان باید از روش‌های نوین با رویکرد پیشگیرانه استفاده و برای مجازات حبس از مجازات‌ها و روش‌های جایگزین استفاده کرد.

استاندار خراسان‌رضوی افزود: در بسیاری از تخلفات، جهل به قانون سبب بروز تخلف می‌شود که فرهنگ‌سازی مبتنی بر قانون‌مداری سبب جلوگیری از وقوع آن می‌شود.

فروزان‌مهر از اطاله دادرسی‌ها به عنوان یکی از چالش‌ها در حوزه قضایی یاد کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای تسریع در فرآیند دادرسی‌ها و اجرای احکام در زمان منطقی و متناسب با جرم سبب خواهد شد تا هزینه ارتکاب جرم افزایش یافته و تا حدودی از بروز مجدد آن جلوگیری شود.

وی همچنین به موضوع تقویت شوراهای حل اختلاف و نقش موثر آنها در کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی اشاره و خاطر شان کرد: وجود شوراهای سازش علاوه بر کاهش میزان پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها، بستر را جهت بررسی بهتر پرونده‌ها توسط قضات فراهم می‌کند.

استاندار خراسان‌رضوی تصریح کرد: تخصصی شدن محاکم قضایی با توجه به تنوع جرم از جمله مواردی است که می‌تواند در کاهش زمان دادرسی‌ها و صدور احکام قطعی تأثیرگذار باشد.

فروزان‌مهر در بخش دیگری از سخنانش با استناد به پیام هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با مفاسد اداری، تبعیض و قانون‌شکنی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری ضربه عدالت باید بسیار قاطع و ظریف باشد. /س

برچسب ها: دادرسی ، محاکم ، قضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.