مرکز تحقیقات‌ معاونت امور پارلمانی ریاست جمهوری "توسعه بخش کشاورزی با ایجاد کشاورزی قراردادی" را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، مرکز تحقیقات  معاونت امور پارلمانی ریاست جمهوری"توسعه بخش کشاورزی با ایجاد کشاورزی قراردادی"را مورد بررسی قرار داد.

 آزادسازی بازارها، جهانی شدن و صنعتي شدن بخش كشاورزي عوامل مهمي هستند كه منجر به تغيير نگرش توليد در بخش كشاورزي شده اند که براي هماهنگي با اين تغييرات لازم است كشاورزان، به خصوص  کشاورزان کوچک-مقیاس خود را مجهز کنند.

بنابراين برقراري و تقويت پيوندهاي بين كشاورزان و صنايع بخش كشاورزي و همين‌طور بازارهاي داخلي و جهاني اجتناب ناپذير است لذا يكي از روش‌هاي ايجاد چنين پيوندهايي كشاورزي قراردادي است.

براساس این گزارش، كشاورزي قراردادي خريدار را با توليدكننده از طريق يك قرارداد الزام آور پيوند مي‌دهد و نوع كالايي كه بايد توليد شود مشخص مي‌كند.

سیستم کشاورزی قراردادی را می‌توان به عنوان یک مشارکت بین بخش‌های مختلف زنجیره تولید در نظر گرفت به طوری که تولیدکنندگان بخش کشاورزی مهم‌ترین رکن آن را تشکیل می‌دهند.

مرکز تحقیقات در ادامه گزارش خود می افزاید: در بسیاری موارد کشاورزان کوچک-مقیاس نمی‌توانند بدون خدمات شرکت‌های کشاورزی طرف قرارداد رقابت کنند لذاموفقیت این روش مستلزم یک تعهد بلندمدت برای طرفین قرارداد است.

این مرکز در ادامه اظهار می دارد: این روش ظرفیت خوبي برای توسعه کشاورزی در کشورهای در حال توسعه داردو نیز متذکرشد، تجربه كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه در اين زمينه نیز نشان‌دهنده موفقيت اين نهاد كشاورزي است.

همچنین  شرايط خاص كشور ما گوياي آن است كه اين الگو مي‌تواند به عنوان گزينه‌اي براي تقويت پيوند كشاورزان و صنايع وابسته مورد توجه سياست‌گزاران و برنامه‌ريزان قرار گيرد.

در ادامه گزارش آمده است، بررسی مشکلات بخش کشاورزی در ایران نشان‌دهنده عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف زنجیره تولید است.

بنابراین با توجه به وضعیت موجود لازم است با استفاده از سازکاری مناسب ارتباط بخش‌های مختلف زنجیره تولید به ویژه ارتباط بین تولیدکنندگان و صنایع وابسته را تقویت کرد زیرا کشاورزی قراردادی الگویی است که می¬تواند بر بسیاری از این نارسایی‌ها فایق آید.

بنابراین لازم است بستر مناسب برای تقویت سرمایه‌گذاری داخلی و بین‌المللی از طریق کشاورزی قراردادی فراهم شود.

در پایان گزارش آمده است که در مراحل اولیه که امکان ارتباط و پیوند بین کشاورزان و صنایع با مشکلاتی همراه است اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوطه می‌توانند این نقش را ایفا کنند با این رویکرد برنامه توسعه صنعت پنبه توسط وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بخش‌های مختلف صنعت تهیه شده و مراحل نهایی خود را می‌گذراند.

مرکز تحقیقات در پایان یادآور شد: علاوه بر این الگوی تغییر ساختار صنعت طیور از طریق پرورش قراردادی مدنظر معاونت امور دام قرار گرفته و برنامه عملیاتی آن در حال تدوین نهایی است.

همچنین محصولات بسیاری در بخش کشاورزی ظرفیت لازم برای توسعه مبتنی بر قراردادها را دارند که از آن جمله می‌توان به برنج، چای، محصولات گوشتی، محصولات سبزی و صیفی و... اشاره کرد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: مرکز ، پارلمانی ، ریاست ، جمهوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار