طی ماه های اخیر، موارد متعددی وجود داشته که یک روزنامه یا خبرگزاری غربی، با انتشار ادعاهایی درباره برنامه هسته ای ایران و منتسب کردن آن به مقاماتی بدون ذکر نام، جوی رسانه ای علیه ایران به راه انداخته اند. روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی، پشت پرده و عامل اصلی انتشار این گونه مطالب را معرفی کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ طی ماه های اخیر، موارد متعددی وجود داشته که یک روزنامه یا خبرگزاری غربی، با انتشار ادعاهایی درباره برنامه هسته ای ایران و منتسب کردن آن به مقاماتی بدون ذکر نام، جوی رسانه ای علیه ایران به راه انداخته اند. روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی، پشت پرده و عامل اصلی انتشار این گونه مطالب را معرفی کرده است.
روزنامه «گاردین» با انتشار گزارشی به نقل از دیپلمات های غربی، فاش کرده که عامل اصلی انتشار اطلاعاتی که مدعی نظامی بودن برنامه هسته ای ایران هستند، رژیم اسرائیل بوده و این رژیم سعی دارد از این طریق، فشار بین المللی را بر ایران افزایش دهد.
این روزنامه به آخرین نمونه از این دست مطالب اشاره می کند که در خبرگزاری «آسوشیتدپرس» منتشر شده بود و بر اساس یک نمودار بی نام و نشان، این ادعا را مطرح می کرد که ایران در حال انجام آزمایش های نظامی هسته ای است. با این حال، کارشناسان به سرعت صحت و اعتبار آن را رد کردند.
آسوشیتدپرس منبع دسترسی خود به این نمودار را «یکی از مقامات یک کشور منتقد برنامه هسته ای ایران» معرفی کرده بود.

       

  
اما این نمودار ابتدایی و جعلی، سوالاتی را درباره بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه هسته ای ایران به وجود آورد؛ زیرا آشکار شد که این نمودار، بخشی از پرونده اطلاعاتی است که آژانس درباره فعالیت های هسته ای ایران تشکیل داده است.
گاردین در ادامه می نویسد به گفته مقامات غربی، دلایل متعددی برای رسیدن به این جمع بندی وجود دارد که اسرائیل در پشت پرده این گزارش و گزارش های پیشین و همچنین افشای موارد بازرسی آژانس قرار دارد. این بخشی از «جنگ سایه ای» رو به گسترشی است که در وین، مقر آژانس، علیه برنامه هسته ای ایران جریان دارد.
این روزنامه به حضور جاسوسان «موساد» (سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل) که جنگی اطلاعاتی را در این شهر علیه ایران سازمان داده اند.
اما جالب اینجاست که به نوشته گاردین، دیپلمات های اروپایی معتقدند نه تنها انتشار این اطلاعات جعلی تأثیری بر رویکرد آژانس در قبال ایران نداشته، بلکه موجب شده بازرسان این نهاد با جدیت بیشتری در جست و جوی نشانه های نظامی بودن برنامه هسته ای ایران در گذشته برآیند. 
با این حال، این روزنامه می نویسد تحلیلگران بر این باورند که گزارش های اخیر، دست آژانس را برای همه رو کرده و نشان داده که آژانس چه چیزی می داند و چه چیزی نمی داند. این امر، موضع بازرسان این نهاد را در مذاکرات هسته ای با ایران تضعیف کرده است.
همه این موارد در حالی است که دور جدید مذاکرات ایران و آژانس روز شنبه آینده در تهران برگزار خواهد شد و هر یک از کشورها و نهادهای دخیل در پرونده هسته ای ایران، انتظارات خاصی را از این مذاکرات مطرح کرده اند.
منبع: تابناک
برچسب ها: آژانس ، اطلاعات ، دروغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار