شناسايي پروتئين‌هاي دخيل در توسعه سرطان كليه، به طور بالقوه مي‌تواند به پيش‌بيني متاستاز اين سرطان كمك كند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه ملكولي و پروتئوميكس سلولي، تيمي از محققان با استفاده از طيف سنجي جرمي توانستند 29 پروتئين را كه به احتمال زياد در گسترش سرطان كليه نقش دارند شناسايي كنند كه تمامي اين پروتئين‌ها به بدخيمي‌هاي ديگر مرتبط بوده‌اند.

براساس اين گزارش محققان افزودند اين كشف مي‌تواند در تشخيص تومورهاي تهاجمي مؤثر باشد و اقدامات درماني فشرده‌تري را با اقدام‌هاي به موقع براي بيماران مبتلا فراهم كند.

نتايج حاصل از اين گزارش ضمن بيان اين كه متاستاز كارسينوم سلول كليوي يكي از بدخيمي‌هاي مقاوم به درمان با يك پيش‌آگهي بسيار ضعيف است مي‌افزايد اگرچه تكنولوژي تصويربرداري در تشخيص تومورهاي كليه افزايش يافته‌اند ولي با وجود اين 25 تا 30 درصد آنها زماني يافت مي‌شوند كه بسيار پيشروي كرده‌اند.

به گفته محققان اگر پزشكان بتوانند تعيين كنند كه كدام يك از تومورهاي كليوي اين پروتئين‌ها را دارا هستند و تمايل زيادي به گسترش دارند آنها ميتوانند در كنترل و درمان بيماران مبتلا به تومورهاي بدخيم نقش داشته باشند و نيز هزينه‌ها و درمان‌هاي فشرده و سخت، به بيماراني كه اين پروتئين‌ها را ندارند تحميل نمي‌شود./ح
برچسب ها: سرطان ، کلیه ، تومور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار