موضع غرب در قبال اوضاع سوریه همانند شرایط آب و هوایی لندن بی ثبات است. گاهی اوقات طوفانی و برق آسا و گاهی آرام و آفتابی است و همه این تغییرات در یک لحظه اتفاق می افتد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، چند روز پیش دولت آمریکا کل دنیا را در یک نشست دور هم نشاند ولی خود در آن شرکت نکرد. شرکت کنندگان در آن موضوع سلاح های شیمیایی سوریه و احتمال استفاده از این سلاح ها توسط بشار اسد علیه ملت خود در صورت ناامیدی را مورد بحث و بررسی قرار دادند؛ تا جایی که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در این خصوص هشدارهای شدید اللحنی به اسد داد.
امروز لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا اظهار می کند که هیچ دلیلی بر اینکه رئیس جمهور سوریه درصدد استفاده از سلاح شیمایی علیه ملت خود باشد، وجود ندارد. 

وزیر دفاع آمریکا می گوید که اسد پیام آمریکا را به خوبی درک کرده است و قصد استفاده از این سلاح را ندارد؛ ولی چرا دولت آمریکا از موضع خود عقب نشینی نمی کند و پرونده سوریه را با اسلوب و روش دیگر بررسی نمی کند؟

مواضع ضد و نقیض آمریکا می تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آنها را در ذیل مورد بررسی قرار می دهیم:
اول: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا تصمیم گرفت ریاست نشست دوستان سوریه  در مراکش را بر عهده نگیرد و معاون خود را به عنوان نماینده دولت آمریکا به این نشست فرستاده است. دلیل آن را نیز بیماری اعلام کرده است؛ مسئله ای که بسیار شک بر انگیز و قابل تأمل است. برخی بر این باورند که وی برای توجیه عدم شرکت خود در این نشست تمارض می کند.
دوم: اتحادیه اروپا بنا به درخواست انگلیس با لغو تحریم ارسال سلاح به شورشیان سوریه و در نتیجه آن مسلح کردن آنان به سلاح های پیشرفته و جدید مخالفت کرد.
سوم: دولت آمریکا شورشیان سوریه (جبهه النصره) را در لیست تروریست ها قرار داد و ارسال سلاح و پول را به آنها متوقف کرد؛ چرا که آنها ادامه گروهک القاعده عراق هستند که به ادعاي ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا آنها ایدئولوژی افراطی را دنبال می کنند.
جالب توجه اینجاست که آمریکا و اروپا مواضع ضد و نقیض خود را در قبال سوریه دقیقا یک هفته بعد از دیدار دو جانبه کیلنتون با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در دبلن پایتخت ایرلند اتخاذ کردند.

گروهک تروریستی "جبهه النصره" دست به وحشیانه ترین اقدامات علیه نظام بشار اسد زده است و گزارش ها حاکی از آن است که اکثر عملیات تروریستی به ویژه در حلب، ادلب و معره النعمان و حتی دیرالزور توسط این گروه تروریستی صورت می گیرد؛ همانطور که دست به بیش از 40 مورد عملیات تروریستی علیه ملت و نظام سوریه زده و اماکن مختلفی را در دمشق پایتخت این کشور منفجر کرده اند.

قرار دادن این گروهک در لیست تروریست ها توسط آمریکا باعث تقسیم شدن شورشیان سوریه به دو گروه مخالف و موافق این کشور خواهد شد، گروهی تروریست و دیگری غیر تروریست، همانطور که این تصمیم آمریکا کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه را به سمت مسلح کردن این گروهک به صورت مستقیم و غیر مستقیم سوق داد.
برچسب ها: آمریکا ، سوریه ، مخالفان ، مواضع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار