اراک/

چشم‌ تنبل را به كار بگيريد

تنبلي چشم يعني كاهش بينايي يك چشم با وجود اصلاح عيب انكساري. در معاينه چشم اين بيماران هيچ ضايعه‌اي ديده نمي‌شود بنابراين معمولا تشخيص آن دير انجام مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبر نگاران اراک ،گاهي نمره يكي از چشم‌هاي بيمار چهار و ديگري صفر است. علت اصلي اين مشكل ممكن است اختلاف عيب انكساري باشد و در اين صورت چشم سالم كار مي‌كند و از چشم دچار عيب، كمتر كار كشيده مي‌شود و مخصوصا اگر بيمار عينك نزند، به حالتي مي‌رسد كه به آن تنبلي چشم مي‌گويند. البته تنبلي چشم ممكن است دوطرفه هم باشد كه در اين صورت اوضاع بدتر مي‌شود.

علت بروز تنبلي چشم ژنتيك است و هر ضايعه‌اي كه باعث شود ديد يك يا هر دو چشم كاهش يابد و مثلا تصوير واضح به شبكيه نرسد، باعث تنبلي يك يا دو طرفه چشم‌ها مي‌شود.

عيب انكساري يك چشم؛ مقصر اصلي

ضايعه‌هايي كه ممكن است باعث كاهش ديد چشم‌ها شود و در نهايت تنبلي چشم‌ها را به دنبال داشته باشد، اين‌گونه برمي‌شمرد: عيب انكساري و عينك نزدن براي اصلاح آن مهم‌ترين علت است و بعد از آن عيوبي مانند كدرشدن قرنيه به هر دليل (ضربه، بيماري قرنيه)، آب‌مرواريد، كدر شدن مايع زجاجيه و مشكلات شبكيه مي‌تواند عامل تنبلي چشم باشد.

يكي ديگر از چيزهايي كه باعث تنبلي چشم مي‌شود، انحراف چشم است و البته برعكس اين قضيه هم تا حدي صادق است، يعني تنبلي چشم مي‌تواند باعث انحراف چشم شود.

درمان فقط قبل ازسه سالگي

اگر قبل ازسه سالگي تنبلي چشم تشخيص داده و براي درمان آن اقدام شود، احتمال درمان وجود دارد ولي در سنين بالاتر درمان كامل امكان‌پذير نيست.

علت درمان نشدن تنبلي چشم در سنين بالاتر

سيستم بينايي تا پنج شش سالگي انعطاف‌پذير است و مي‌توان با تحريك آن يعني بستن چشم سالم، چشم تنبل را وادار به كار كرد ولي بعد از اين سن، شانس تحريك و واداركردن چشم دچار تنبلي، كمتر مي‌شود. حتي اگر بچه‌اي در پنج سالگي براي درمان اقدام شود، شانس او كمتر است و اگر قرار باشد يكي دو سال هم درمان طول بكشد، كمي دير است چون اجزاي چشمش كمي بالغ‌شده؛ البته اين مساله صددرصد نيست.

تنبلي چشم فقط در كودكي ايجاد مي‌شود

تنبلي چشم هيچ‌وقت در بزرگسالي كه قبلا چشم تنبلي نداشته، ايجاد نمي‌شود ، امكان اين كه در سنين بزرگسالي تنبلي چشم تشخيص داده شود، وجود دارد ولي حتما در كودكي ايجاد شده است چون احتمال ايجاد اين مشكل بعد از شش هفت سالگي وجود ندارد.

اگر تنبلي چشم در كودكي درمان نشود، عينك هم فايده چنداني ندارد چون عيب انكساري نيست كه با عينك درمان شود. به گفته اين چشم‌پزشك، كسي كه دچار تنبلي چشم است حتي اگر عينك هم بزند خوب نمي‌ببيند و ميزان ديد او به ميزان تنبلي چشمش بستگي دارد، اما در بزرگسالي هم بايد براي درمان اقدام كرد زيرا ممكن است از نوع خفيف به نوع شديد تبديل شود و بينايي را كمتر كند.

يك چشم بايد بسته بماند

تا به حال حتما افراد و مخصوصا كودكاني را ديده‌ايد كه يك چشمشان را پوشانده‌اند و فكر كرده‌ايد احتمالا جراحي چشم انجام داده‌اند، اما خيلي وقت‌ها اين‌طور نيست و اين راهي است براي واداركردن چشم تنبل به كار كردن و از تنبلي درآمدن.

راه‌حل‌هاي اصلي مشكل تنبلي چشم را كه تا قبل از سه سالگي به درمان كامل مي‌انجامد و در سنين بالاتر به بهبود نسبي، بستن چشم و اصلاح عيوب انكساري مي‌داند علاوه بر اينها، گاهي چشم سالم را با قطره‌هايي دچار تاري مي‌كنيم تا بيمار مجبور شود از چشم تنبل براي ديدن استفاده كند و تا حدي بهبود يابد.

والدين توجه كنند تنبلي چشم نشانه خاصي ندارد كه بتوان زود متوجه آن شد. ممكن است يك چشم كودك دچار تنبلي باشد ولي بدون مشكل مثلا تلويزيون تماشا كند و هيچ‌وقت اعتراض نكند، بنابراين پدر و مادر متوجه خطري كه فرزندشان را تهديد مي‌كند، نشوند.

بهتر است والدين بازي E را به كودكشان ياددهند. يعني يك حرف E را روي مقوا بكشند و از او بخواهند با دست نشان دهد شاخه‌هاي آن به كدام طرف است. آنها بايد اين نوشته را در فاصله‌اي معين نگه دارند و از كودك بخواهند ابتدا با هر دو چشم به آن نگاه كند و بگويد جهت E به كدام طرف است و بعد با يك چشم و سپس با چشم ديگر. اگر متوجه شدند ديد يك چشم با چشم ديگر تفاوت دارد، حتما به چشم‌پزشك مراجعه كنند.

حتما بايد برنامه‌هاي غربالگري را در سنين پايين جدي گرفت: تنبلي چشم را بايد جدي گرفت زيرا اگر درمان نشود تا آخر عمر، فرد كم‌بينا خواهد ماند./س

برچسب ها: تنبلی چشم ، کودکان ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.