مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، گفت: نخستین سکوی فاز 19 پارس جنوبی به عنوان یکی از پروژه های 35 ماهه، خرداد ماه سال آینده نصب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی طاهری مطلق، با بیان این مطلب گفت: شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، يك سال و نيم  قبل، استراتژي جديدي راتعريف كرده است و بر مبناي آن قصد دارد يكي از مشكلات صنعت نفت را كه مربوط به تامين دكل حفاري چاه ها است با ساخت دكل برطرف كند.

وي تصریح کرد: طبق برنامه ريزي هاي شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي، مقدمات ساخت دكل هاي حفاري در اين شركت فراهم شده است و با تحقق اين برنامه ها در ساخت دكل هاي حفاري دريايي در ياردخرمشهر، كشور به خود كفايي خواهد رسيد.

طاهري با بيان اينكه شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ساخت 4 دكل حفاري را در اولويت برنامه هاي خود قرار داده است گفت: اميدواريم طبق برنامه ريزي هاي انجام شده بتوانيم تعداد قابل توجهي از دكل هاي حفاري چاه ها را در داخل كشور توليد كنيم.

وي اظهار داشت: تامين و ساخت دكل هاي حفاري به طور همزمان براي رفع مشكل صنعت نفت در مورد تامين دكل هاي حفاري در دستور كار اين شركت قرار دارد.

طاهري تاكيد كرد: شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ،ليسانس ساخت دكل هاي حفاري چاه ها را اخذ كرده و اميدوار است اين بخش را با استفاده از دانش فني موجود در اين شركت فعال كند.
وی با تاکید بر این که، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در بخش دریایی و فراساحل فازهای پارس جنوبی فعال است، افزود: این پروژه ها تقریبا با برنامه های زمانبندی شده در حال اجرا است.

مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، گفت:  فازهای 14، 19، 20 و 21، 22 و 23 و 24 از فازهای 35 ماهه پارس جنوبی است که شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در آن فعالیت می کند.

طاهری تصریح کرد: مبنای تقسیم بندی فازها توسط شرکت نفت و گاز پارس به این گونه است که یک فاز استاندارد توانایی استخراج روزانه 56 میلیون متر مکعب در روز را دارد که این فازها در غالب دو یا سه سکوی فرآوری یا دو سکوی فرآوری و یک سکوی اقماری طراحی می شوند.

وی از روند افزایشی سهم تولیدات داخلی در تامین تجهیزات مورد نیاز و کاهش سهم خارجی خبر داد و گفت: تا کنون در خرمشهر بیش از 120 هزار تن ساخت سازه ها اعم از جکت، سکوها و متعلقات انجام شده که در 9 ماه گذشته نزدیک به 29 هزار تن از این سازه ها بارگیری شده است.

××× ساخت و بارگیری 52 جکت

طاهری ادامه داد: جکت فاز 20 پارس جنوبی، پنجاه و دومین جکتی است که از ابتدای فعالیت شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی بارگیری شد و این جکت ششمین جکت پروژه های 35 ماهه است.

مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، تاکید کرد:  مجموعه فعالیت ها در خرمشهر شامل ساخت جکت ها و سکوها و متعلقات مربوط به آنها می شود و تاکنون تعداد زیادی از سکوها و جکت ها ساخته و بارگیری شده است.

وی از ساخت 12 سکو طی ماه های اخیر خبر داد و گفت: در حال حاضر تمامی جکت های فازهای 35 ماهه بارگیری شده است.

طاهری با اشاره به ظرفیت سازی های انجام شده در یاردهای شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در خرمشهر، گفت: این ظرفیت ها در درجه نخست امکان جذب چهار هزار نفر نیروی انسانی در شهر خرمشهر را ایجاد کرده است و از طرف دیگر ظرفیت ساخت سازه های مربوط به فازهای پارس جنوبی و مابقی پروژه های نیازمند ساخت جکت ها و سکوها را فراهم کرده است.

وی افزود: در این یاردها، سایت پشتیبانی پوشش و کوتینگ لوله هایی که برای انتقال گاز از سکو به خشکی مورد استفاده قرار می گیرد نیز فعال شده است.

  ××× ثبت ركورد ساخت 12 سكو به طور همزمان

مدير عامل شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي اظهار كرد:  در چند ماه گذشته در مجموعه ياردهاي اين شركت، قبل از بارگيري سكو فازهاي 12 و 17 پارس جنوبي در مجموع 12 سكو در حال ساخت وجود داشت كه اين مساله يك ركورد صنعتي محسوب مي شود.

وي با بيان اينكه در مجموع ياردهاي شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي حدود 4 هزار نفر مشغول به كار هستند گفت: ظرفيت و توانمندي لازم در اين شركت براي ساخت سازه هاي دريايي مربوط به پارس جنوبي و ساير پروژه ها وجود دارد و با توجه به ظرفيت ها و نيروهاي توانمند موجود، براي انجام ساير پروژه ها اعلام آمادگي مي كنيم.

×××× لوله گذاری 2200 کیلومتر گاز ترش

طاهری ادامه داد: تاکنون کار لوله گذاری بیش از 2200 کیلومتر برای انتقال گاز ترش از محل چاه ها به سمت پالایشگاه ها توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی انجام شده و حدود 510 کیلومتر دیگر نیز برای مابقی پروژه های در دست انجام است.

وی اضافه کرد:  شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، دانش فنی مهندسی تا اجرای لوله گذاری در کف دریا که از تکنولوژی بالایی برخوردار است را در اختیار دارد.

طاهری در مورد روند اجرای طرح های خارج از کشور، گفت: در مجموع شرایط آسانی برای ورود به بازارهای بین المللی نیست، اما روند فعالیت در این طرح ها تغییری پیدا نکرده است.

وی  در خصوص  واردات لوله گاز ترش با توجه به تولید این لوله ها در داخل کشور، گفت: مجموعه وزارت نفت همیشه حامی تولیدکنندگان داخلی بوده است، اما متاسفانه هنوز در داخل کشور امکان تولید ورق لوله گاز ترش وجود ندارد.

طاهری تاکید کرد: زمانی که این ورق ها در داخل تولید شود، به دلیل وجود امکان تولید لوله، حلقه تولید لوله های گاز ترش مثل لوله های گاز شیرین کامل می شود.

×××× نصب سكو اولين فازهاي موسوم به 35 ماهه در خرداد ماه سال 92

وي همچنين تصريح كرد: نخستین سكوي فازهاي موسوم به 35 ماهه كه مربوط به فاز 19 پارس جنوبي است در موعد مقرر و در خرداد ماه سال آينده نصب شود.

مدير عامل شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي بر خود كفايي اين شركت در ساخت جكت، سكو ، عمليات حمل و نصب اين سازه ها و لوله گذاري تاكيد كرد.

وي با اشاره به حادثه چندي پيش غرق شدن لوله هاي فاز 19 پارس جنوبي هنگام حمل گفت: لوله هاي فاز 19 پارس جنوبي در عمق 20 متري سطح دريا به صورت متمركز قرار دارد و با شناسايي موقعيت اين لوله ها با توجه به اينكه پوشش بيمه اي كامل نيز در مورد انها انجام خواهد شد هيچ وقفه اي دربرنامه زمانبندي عمليات لوله گذاري اين فاز ايجاد نخواهد شد.

طاهري ظرفيت ياردهاي شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي را 75 تا 85 هزار تن به صورت همزمان اعلام كرد و گفت: اكنون در مجموعه 6 يارد اين شركت مراحل ساخت حدود 80 هزار تن سازه در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: در 9 ماه گذشته شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي توانسته از يارد خرمشهر بارگيري 29 هزار تن سازه را محقق كند.

مدير عامل شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي همچنين در پايان تاكيد كرد: تا كنون بيش از 120 هزار تن سازه در يارد خرمشهر ساخته شده است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار