رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: ما شوراهاي حل اختلاف را بستري براي محقق شدن مشاركت عمومي شهروندان در امور حكومتي و همچنين مجرايي براي تنفس راحت تر قوه قضائيه ارزيابي كرده‌ايم.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي روز گذشته(جمعه) در جمع اعضاي شوراهاي حل اختلاف استان كردستان اظهار داشت: ما شوراهاي حل اختلاف را بستري براي محقق شدن مشاركت عمومي شهروندان در امور حكومتي و همچنين مجرايي براي تنفس راحت تر قوه قضائيه ارزيابي كرده‌ايم.

در اين نشست كه مسئولين دستگاه قضايي استان كردستان نيز حضور داشتند، رئيس سازمان بازرسي كل كشور سه عنصر برجسته‌اي كه در كار شوراهاي حل اختلاف متبلور مي‌شوند را تبيين كرد و گفت: نخستين اصل مرتبط با كار شوراهاي حل اختلاف اين است كه بر اساس تعاون و تقوا در جامعه شكل گرفته است. دومين عنصر برجسته نيز ناظر بر ايجاد اصلاح و تفاهم و تصالح است. در واقع شوراهاي حل اختلاف بايد با ايجاد تفاهم، زندگي و روابط اجتماعي را انساني و عقلاني كنند. اين امر بسيار مهم است و بايد گفت اصلي‌ترين كاركرد شوراي حل اختلاف ايجاد تفاهم است و اعضاي اين شوراها بايد با تقويت رفتار عقلايي در جامعه، مروج خوب زندگي كردن و انساني زيستن باشند.

پورمحمدي سومين عنصر برجسته شوراهاي حل اختلاف را متوجه كاركرد شورايي آن دانست و گفت: شورا به معناي داد و ستد عقلاني است و در شورا، اذهان و عقول با يكديگر شور مي‌كنند. از آنجايي كه شورا و مشورت، عقلاني‌ترين عمل اجتماعي است، نمي‌توان در عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي بدون شورا و مشورت كاري از پيش برد. بسياري از مصيبت‌هاي امروز ما نيز خود رايي و دوري از مشورت است.

وي با بيان اينكه عمليات شورايي جامعه ما را بلوغ مي‌رساند افزود: پيام شوراي حل اختلاف اين است كه هماره بايد گفتگوي عقلاني و مشورت را مدنظر داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي با اشاره اصلاح قانون شوراها تصريح كرد: هدف اصلي از اين اصلاح، تبليغ و تبيين تساهل، تفاهم و تصالح است. ما نمي‌خواهيم شوراهاي حل اختلاف تبديل به يك دادگستري كوچك با وظايف موازي شوند. بلكه ما اين شوراها را بستري براي محقق شدن مشاركت عمومي شهروندان در امور حكومتي و همچنين مجرايي براي تنفس راحت‌تر قوه قضائيه ارزيابي كرده‌ايم.

بر اساس اين گزارش به نقل از سازمان بازرسي كل كشور رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به بررسي مقررات، آئين نامه‌ها و قوانين شوراهاي حل اختلاف چندين استان از سوي سازمان تحت امر خود خاطرنشان كرد: اگر چه ضعف‌هاي را در كار شوراهاي حل اختلاف يافته‌ايم. اما در مجموع عملكرد اين شورا را مثبت يافته‌ايم و معتقديم كه اين شوراها يك تجربه موفق اجتماعي است.

انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار