وزارت اطلاعات، سازمان تبليغات اسلامي، آموزش و پرورش،‌انجمن مفاخر و بسياري از نهادهاي ديگر از اين پس بر روي علائم و نشانه هاي استفاده شده توسط توليد كنندگان نظارت دارند.

حميد شاه آبادي معاون هنري وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: علائم و نشانه ها به جهت ايجابي براي ترويج هويت و فرهنگ ديني، بومي و ملي كشورها ظرفيت بسيار خوبي به شمار مي رود و هم به عنوان يك ابزار بازدارنده و خطرناك در دست دشمنان ما مي تواند منجر به ترويج فرهنگ منحط غربي شود.
وي درادامه افزود: بايد به بحث علائم و نشانه ها بسيار توجه شود و انحصار آن هم فقط به استفاده علائم و نشانه ها بر روي لوازم التحرير برنمي‌گردد بلكه بر روي بسياري از كالاها و اشيا توليدي توسط توليدكنندگان كشور به عنوان يك عامل ترويج، نقش اساسي دارند.
شاه ‌آبادي اظهار داشت: وزارت ارشاد از علائم و نشانه ها به عنوان يك ظرفيت بايد در طول ساليان گذشته استفاده مي كرد و اين موضوع به عنوان آيين نامه مصوب چند سال قبل شوراي عالي فرهنگي بايد به آن جامه عمل مي پوشاند بنابراين در يك سال و نيم اخير تلاش شد با اعضاي مربوط به نمايندگان وزاري اطلاعات، آموزش و پرورش، سازمان تبليغات اسلامي، وزارت صنعت معدن و تجارت، انجمن مفاخر و بسياري از نهادهاي ديگر اين مجموعه تشكيل شود.
معاون هنري وزارت ارشاد عنوان كرد: كارشناسي دقيقي بر روي مفاد آئين نامه نظارت بر علائم و نشانه ها صورت گرفته است و نمايندگان دستگاه هاي مختلف هم به سهولت انجام كار در اين زمينه توجه داشتند تا پيش از گذشته به زحمت نيفتند.
وي افزود: امروز براي ثبت يك علامت تنها تائيده اداره ثبت شركت ها كافي نيست و بايد از اين اداره از طريق اين شورا كسب تكليف شود در واقع بعد از تاييد اين شورا اداره ثبت علائم تجاري بعد از ابلاغ آيين نامه نسبت به صدور مجوز و ثبت علائم مجاز هستند. بنابراين نقطه نظرات اعضاي شورا مورد توجه قرار گرفته و تا دو هفته آينده آخرين اصلاحيه مورد نظر در اين دستورالعمل اجرايي انجام خواهد شد.
وي ادامه داد: بعد از ابلاغ آيين نامه نظارت بر علائم و نشانه ها همه دستگاه هاي مربوطه براي ثبت هر علامت و نشانه اي براي استفاده بايد نظر وزارت ارشاد و شوراي تخصصي را لحاظ كنند و اين نظارت كاركرد ايجابي و سلبي دارد.
معاون هنري وزارت ارشاد عنوان كرد: در كنار اين قوانين كانون هايي نيز براي مشاوره در اين زمينه ايجاد خواهد شد بنابراين مغز اين حركت موسسات و كانون هاي تبليغي و مشاوره اي هستند كه به استفاده كنندگان از علائم و نشانه ها مشاوره و كمك مي دهد.
شاه آبادي بيان داشت: در اين آيين نامه پيش بيني شده تا از همه علائم و نشانه هايي كه با فرهنگ كشور مغايرت دارند، استفاده شود و در صورت به كار بردن اين علائم به استفاده كننده از علامت و توليد كننده اثر تذكر داده مي شود و بعد براي جمع آوري، موضوع را به دبيرخانه صيانت آثار فرهنگي تشكيل شده در وزارت ارشاد اطلاع مي‌دهيم و در نهايت از طريق مراجع قضايي و انتظامي نسبت به مسائل حقوقي آن اقدام خواهد شد و در صورت مشاهده اصرار بر تكرار تخطي از سوي استفاده كننده علائم بر خورد قضايي صورت مي‌گيرد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار