زیاده روی در کاهش وزن بدن در یک دوره زمانی کوتاه مدت بر عملکرد ورزش تاثیر منفی می گذارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، ورزشکاران در بعضی مواقع برای شرکت در مسابقات وزن خود را به صورت قابل ملاحظه ای و در کمترین زمان کاهش می دهند که این مسئله عوارض منفی به همراه دارد.

ورزشکاران در شروع برنامه کاهش وزنشان به ویژه زمانیکه همراه با فعالیت های شدید و خسته کننده و در هوای گرم باشد ابتدا با یک  کاهش وزن سریع روبرو می شوند و سپس روند کم کردن وزن تدریجی و آهسته  می شود که باید توجه داشت این تغییر سریع وزن، در فرد احساس رضایت بوجود می آورد ولی علت اصلی این تغییر وزن از دست دادن آب بدن است زیرا علاوه بر تعریق  هر گرم گیلکوژن در بدن با 2/7 گرم آب ذخیره می شود از دست رفتن ذخایر گلیکوژنی در تمرینات سنگین باعث دفع آب می شود و در نتیجه وزن کاهش می یابد.
 
بنا بر این در مرحله برگشت به حالت اولیه، گیکوژن بدن ترمیم و آب از دست رفته تامین می شود و نهایتا فرد به وزن اولیه خود بر می گردد.

کاهش سریع وزن بیشتر در بین ورزشکاران ، به ویژه رشته های ورزشی که وزن یک شاخص تعیین کننده است صورت می گیرد.

کاهش وزن در کوتاه مدت بر عملکرد ورزش تاثیر منفی شدیدی می گذارد همچنین کاهش وزن تا حدود 6 کیلو گرم پس از فعالیت های سنگین و طولانی در هوای گرم مشاهده می شود که این کاهش وزن عمدتا مربوط به  از دست رفتن آب بدن است.

 در چنین شرایطی ادامه فعالیت بدنی به روشنی با کاهش کارایی دستگاه سوخت و سازی و فیزیولوژیکی همراه خواهد بود یکی از روشهای سنتی کاهش سریع وزن، عدم استفاده از غذاهای پر کالری و مصرف کم مایعات به همراه یک برنامه تمرینی شدید و طاقت فرسا، که باید تا حد امکان از چنین روشی باید اجتناب کرد.

 مربیان و ورزشکاران، با آگاهی از نارسایی های حاصل از کاهش سریع وزن و کمبود آب بدن، باید از یک روش کاهش وزن تدریجی به طور مثال نیم کیلو در هفته، طی یک دوره بلند مدت 5 تا 6  هفته قبل از شروع مسابقه استفاده کنند برای کاهش و کنترل وزن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-    زمان کافی را به کاهش وزن اختصاص دهیم حداکثر در هفته یک کیلو گرم

2-     بهتر است از چربیهای نوع گیاهی و آن هم کمتر از میزان طبیعی 35 درصد مصرف کرد

3-    در کاستن انرژی مصرفی، باید دقت کنید تا از مواد مغذی ضروری به مقدار مورد نیاز استفاده شود

4-     بهترین راه برای کم کردن وزن، کاهش مناسب کالری دریافتی به  همراه افزایش انرژی از طریق فعالیت های جسمانی و ورزشی است.

5-     همچنین مصرف مایعات، به ویژه متعاقب تمرین های شدید و طولانی، نباید کاهش یابد./آق



برچسب ها: کاهش ، وزن ، بدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار