جزوات قرآني منحصر به فردی از سده نهم هجري که واقف،آن را در سال896 هجری قمری و در زمان حیاتش بر مقبره خود وقف نموده، در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگه داری می شود.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، رئیس اداره مخطوطات با بیان این مطلب گفت: از ويژگي هاي مهم اين جزوات، وقف آن در سال 896 هجري قمري توسط فاطمه خاتون بنت محمد شاه بن غياث الدين ميبدي بر سر مقبره خود در زمان حياتش بوده است. سید محمد رضا فاضل هاشمی خاطرنشان کرد: در وقفنامه ذکر شده «وقف کرد اين جزوه مصحف با بيست و نه جزوه ديگر مع صندوق فاطمه خاتون بنت محمد شاه بن غیاث الدین میبدی بر سر مقبره خود تا بدان تلاوة کنند و قرائت ‌نمايند في شهور سنه ست و تسعين و ثمان مأئه هجریه». وی با بیان اینکه مشخصات اين جزوات به اين شرح است: داراي خط نسخ خوش 7 سطري، سر سوره‌ها به شنگرف، فواصل آيات دوائرريز به سرخي، علائم تجويد و نشانه‌هاي عشر به سرخي، در متن و حاشيه صفحات، تعداد اوراق: هر جزء حدود 34 ورق، در اندازه: 17 × 5/11 سانتي متر، جلد: تيماج. می باشد افزود: این جزوات داراي يادداشت عرض ديد و مُهرهاي توليت وقت روضه رضويه و کنترل و بازبيني قرآن در سالهاي 1032 هجري قمري، و 1154 ، 1196 ، 1270 ، 1287 ، 1289 هجري قمري که در اوراق ابتدا و انتهاي نسخه مشهود است. وی تصریح کرد: نقش مُهرها، سعيد الانصاري، ابوالقاسم حسيني، حاجب العتبه العليه... » دراین نسخه دیده می شود.

گفتني است گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با بيش از هفده هزار نسخه قرآن و جزوه قرآني خطي به عنوان يكي از غني‌ترين گنجينه‌هاي معنوي جهان اسلام، قرآنهاي بسيار ارزشمندي را از سده‌هاي اوليه اسلامي تا عصر حاضر در خود حفظ مي‌كند. ./س


برچسب ها: جزوات ، قرآنی ، منحصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.