مشهد/

مشهد، شهر نمونه بین المللی زیارتی شد

پنجمین جلسه کارگروه ملی زیارت، برای اولین بار در مشهد و به ریاست محمود احمدی نژاد تشکیل شد تا به این ترتیب دولت دهم در قامت کارگروه ملی زیارت که مصوبات آن در حکم مصوبات هیئت وزیران است، تنها هشت ماه مانده تا پایان دوره خود، مصوباتی جدید را برای مشهد به ارمغان آورد. مصوباتی که البته باید منتظر ماند و دید که آیا به سرنوشت 20مصوبه بر روی کاغذ مانده چهار جلسه پیشین این کارگروه دچار خواهد شد، یا خیر.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،رئيس جمهور در ابتدای پنجمین جلسه کارگروه ملی زیارت ، با تاكيد بر اينكه هر فعاليتي در استان خراسان رضوي بايد با محوريت شهر مشهد و زيارت علي بن موسي الرضا (ع) باشد، اظهار داشت: از آنجا كه زيارت، موضوعي بين المللي است، ضرورت دارد تمامي اقدامات در مشهد مقدس با نگاه فراملي و بين المللي باشد.

محمود احمدي نژاددر خصوص بازسازي بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع) خواستار تشكيل هيئت داوري متشكل از معماران و كارشناسان شهرسازي شد تا طرح هاي توسعه اي پيرامون حرم رضوي، پس از بررسي اين هيئت، اجرايي شود.

وي بر لزوم تهيه معيارهاي اصيل براي اجراي پروژه هاي بافت پيراموني حرم مطهر امام رضا (ع) از سوي اين هيئت تاكيد كرد و گفت: از آنجا كه بايد در اجراي تمامي طرح هاي بزرگ عمراني پيوست فرهنگي لحاظ شود از استاندار مي خواهم تا تمامي طرح هاي توسعه مشهدمقدس به ويژه طرح هاي پيرامون حرم مطهر با نگاه ديني، ملي و بين المللي پس از داوري و تاييد اين هيئت، به اجرا در آيد.

احمدي نژاد با اشاره به اينكه هدف اصلي از زيارت امام‌رضا (ع) ارجاع دل و جان مردم به حضور امام عصر (عج) است، گفت: هرگونه فعاليت فرهنگي بدون امام اثر بخشي ندارد، لذا نتيجه زيارت بايد گره خوردن دل و جان انسان‌ها به امام‌عصر(عج) باشد و در اين مسير نبايد به ابزار توجه داشت؛ چراكه نيت ها اصالت دارند.

لغو صدور روادید برای زائران خارجی

آنگونه که روابط عمومی استانداری خراسان رضوی گزارش کرده، در اين نشست پس از بررسي مصوبات گذشته كارگروه، پيشنهاد اعضا مبني بر انتخاب مشهد مقدس به عنوان شهر نمونه بين المللي زيارتي به تصويب رسيد.

رئيس جمهور با اشاره به برخي مزيت هاي اين مصوبه براي توسعه گردشگري زيارتي شهر مشهد گفت: با اجرايي شدن اين مصوبه براي آن دسته از زائران خارجي كه به طور مستقيم به شهر مشهد سفر مي كنند، لزوم انجام تشريفات صدور رواديد لغو خواهد شد.

موافقت با تشکیل بنیاد ملی گردشگری زیارت

در اين كارگروه همچنين با تشكيل بنياد ملي گردشگري زيارت به منظور ساماندهي زائران و مديريت اسكان و ارائه خدمات فرهنگي به آنان با تمركز بر ترويج محصول زيارت نیز موافقت شد.

بر اساس اين مصوبه، بنياد ملي زيارت با حضور نمايندگان آستان هاي مقدس رضوي، حضرت معصومه (س)، حضرت شاهچراغ و برخي دستگاه‌هاي اجرايي به صورت هيئت امنايي تشكيل خواهد شد.

تأسیس شبکه تلویزیونی زیارت با محوریت مشهد

طرح راه اندازي شبكه تلويزيوني زيارت در سطح ملي به مركزيت شهر مقدس مشهد نيز از ديگر مصوبات كارگروه زيارت بود.

در ابتداي اين جلسه استاندار خراسان رضوي گزارشي از مصوبات جلسات قبلي اين كارگروه ارائه داد. فروزانمهر که برای اولین بار در کارگروه ملی زیارت حضور یافته بود، از اجراي طرح مطالعات توسعه كمّي و كيفي زيارت حضرت رضا (ع) خبر داد و گفت: اجراي اين طرح در راستاي تعميق فرهنگ زيارت و ساماندهي امور زائران و تامين زيرساخت هاي لازم براي زيارت انجام شده است. استاندار همچنين با تشريح مصوبات و تكاليف وزارتخانه ها و دستگاه‌هاي اجرايي بر اساس مصوبات هيئت دولت، گزارش روند اجرايي هر يك از مصوبات را ارائه داد./س


برچسب ها: پنجمین ، جلسه ، کارگروه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.