به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، علی طاهری در نشست خبری با خبرنگاران در محل یارد ساخت انواع سکو و جکتهای دریایی در خرمشهر اظهارکرد: یکی از نقاط مفقوده صنعت نفت بحث امکان طراحی و ساخت دکلهای دریایی است.
وی افزود: ساخت دکل یکی از نیازهای جدی امروز صنعت نفت برای حفاری در عمق دریا است.
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی خاطرنشان کرد: ساخت دکل دریایی برای انجام پروژههای طولانی است که در حال حاضر طرح مطالعاتی و فراهم کردن زیرساخت اجرایی شدن آن در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی انجام شده است.
طاهری تصریح کرد: ساخت دکلهای دریایی در این شرکت به عنوان یک استراتژی یک و نیم ساله است که جزو بخشی از عملیاتها بالادستی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در زمینه نفت و گاز است.
وی گفت: در حال حاضر لیسانس طراحی و ساخت دکلهای دریایی در اختیار این شرکت قرار دارد و بهزودی عملیات اجرایی آن رسماً با ساخت چهار دکل اجرایی میشود.
وی در ادامه با اشاره به روند فعالیت شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در ساخت انواع سکوها، جکت و پایههای دریایی در خرمشهر گفت: تاکنون در خرمشهر بیش از 120 هزار تن ساخت سازهها اعم از جکت، سکوها و متعلقات انجام شده است که در 9 ماه گذشته نزدیک به 29 هزار تن از این سازهها بارگیری و به فازهای مختلف پارس جنوبی منتقل شده است.
مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با اشاره به آب انداختن جکت فاز 20 پارس جنوبی افزود: پنجاه و دومین جکتی است که از ابتدای فعالیت شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی بارگیری شد و این جکت در واقع ششمین جکت پروژههای 35 ماهه است.
وی در ادامه در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص علت عدم تهیه لولههای مورد نیاز خود از داخل گفت: مجموعه وزارت نفت همیشه حامی تولیدکنندگان داخلی بوده است، اما متاسفانه هنوز در داخل کشور امکان تولید ورق لوله گاز ترش وجود ندارد.
طاهری تصریح کرد: تاکنون کار لولهگذاری بیش از 2 هزار و 200 کیلومتر برای انتقال گاز ترش از محل چاهها به سمت پالایشگاهها توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی انجام شده و حدود 510 کیلومتر دیگر نیز برای مابقی پروژههای در دست انجام است./س