امیری تهرانی با بیان اینکه تطبیق و به روز کردن زمینه های فکری حادثه کربلا و در اختیار قرار دادن آنها به نویسندگان از نقش های روحانیت در این سوگواره است، گفت: روحانیون پل ارتباطی میان پژوهشگران دینی و فیلم سازان هستد.

 



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،سید رائد امیری تهرانی، مدرس دانشکده صدا و سیمای قم و پژوهشگر رسانه و سینما اظهار کرد: سوگواره لحظه های عاشورایی از پژوهش های برتر در حوزه عاشورا حمایت داشته باشد.

امیری تهرانی به نقش روحانیت در سوگواره لحظه های عاشورایی اشاره کرد و افزود: قطعا روحانیون می توانند پل ارتباطی میان پژوهشگران دینی و فیلم سازان باشند.

وی در همین زمینه با بیان اینکه سوگواره لحظه های عاشورایی می تواند با بهره گیری از روحانیون فاصله ایجاد شده بین فیلم سازان و پزوهشگران عرصه دین را کاهش دهد، گفت:روحانیون می توانند با استخراج منابع پژوهشی درحوزه های مختلف همچون تاریخچه روضه خوانی ؛خرافات و آفتها در عزاداری؛نگاه سایر ادیان به عاشورا؛متفکرین غیر مسلمان و عاشورا ؛ زمینه های فکری اهل کوفه در حادثه کربلا و تطبیق با حوادث جهان امروز و از این قبیل موضوعات به خلق آثار مستند، فیلم داستانی و فیلمنامه کمک شایانی داشته باشند.

این پژوهشگر رسانه و سینما ادامه داد: تطبیق و به روز کردن زمینه های فکری حادثه کربلا و در اختیار قرار دادن آنها به نویسندگان از دیگر نقش های روحانیت و اسلام شناسان در این سوگواره است.

وی با بیان اینکه سوگواره لحظه های عاشورایی می توانددربخش فیلم به ابعادعمیق فیلم سازی با محوریت عاشورایی بپردازد، گفت: برای عمیق شدن در حوزه فیلم سازی عاشورایی و دینی باید نگاه فیلم سازان به این مسئله عمیق شود و در سطح باقی نماند.

این فیلمسازبا اشاره به این مطلب که برای ارتقای سطح فیلم سازی با موضوع دینی و عاشورایی باید فیلمسازان به دریافت عمیقی از واقعه عاشورا در حوزه های مختلف برسند و با شیوه های مختلف فیلم سازی و حتی ساختار شکن و آوانگارد ، نقاد انه به جبهه باطل درعاشورا بپردازند.

وی با انتقاد براین مسئله هنوز فیلمسازان و هنرمندان به فیلم سازی با محوریت جبهه باطل در واقعه عاشورا ورود نکرده اند، گفت: تاکنون هیچ مستندو یا فیلم با چنین موضوعی ساخته نشده و نسبت به اتفاقات واقعه عاشورا عمیق نشده ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه قالب آثار ارائه در سوگواره لحظه های عاشورایی ناظر بر ثبت آیین هایی عزاداری است، تصریح کرد: امید است سوگواره لحظه های عاشورایی بتواند در این حوزه ورود پیدا کند و برای هنرمندان و فیلمسازان جوان علاقمند به این عرصه راهکار مناسب ارائه دهد.

مدرس دانشکده صدا و سیمای قم خواستار حمایت متولیان و دست اندرکاران سوگواره لحظه های عاشورایی از پژوهش های برتر با محوریت عزاداری ها، کتاب ها، مقاتل، تاریخ به عنوان پشتوانه فکری به منظور تحول در حوزه فیلمسازی عاشورایی شد.

امیری تهرانی با اشاره به این مطلب که برای تاثیر گذاری آثار با محتوای عاشورایی باید هدف گذاری ها بصورت بلند مدت باشد ، افزود: برگزاری چنین سوگواره ای بصورت تخصصی در رابطه با عاشورا قابل تقدیر است چرا که برگزاری چنین سوگواره هایی موجب احیای دین می شود.

این پژوهشگر رسانه و سینمابیان داشت: علی رغم وجود تیم داوری، دست اندرکاران وهنرمندان قوی و توانمند در برپایی این سوگواره اما متاسفانه این سوگواره همچون سایر جشنواره ها و سوگواره هایی که در استان های مختلف کشور برگزار می شود پیروزی قابل توجهی در سطح کشورنداشته است.

وی در همین زمینه ادامه داد: متاسفانه دیده نشدن و عدم انعکاس از رسانه ملی ازآفت های برگزاری جشنواره های استانی در کشور است.


برچسب ها: میان ، پژوهشگران ، دینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.