عضو شوراي مرکزي کانون دانشگاهيان گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در حقيقت يک رويکرد کاملا استراتژيک و هوشمندانه در راستاي تقويت مباحث معرفت ديني در حوزه مربوط به علوم انساني است.

هاشم داداش پور در گفتگو با خبرنگاردانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اهميت تاکيد امام خميني (ره) بر اصل ايجاد وحدت حوزه و دانشگاه اظهارداشت: وحدت حوزه و دانشگاه شامل مباحث معرفت شناختي، ساختاري و هم چنين ديدگاه‌هاي گوناگون مي‌شود و معرفت شناختي به اين مفهوم است که ما نمي توانيم بدون عمل کردن به مباحث مد نظر حوزوي به تبيين زيست انساني از منظر اسلامي  دست پيدا کنيم.

وي با بيان اينکه  براي ورود  به علوم جديد قطعا به تلاش نخبگان دانشگاهي و حوزوي نيازمنديم  ادامه داد:  به همين دليل است که به هر اندازه که دو نهاد حوزه و دانشگاه به يکديگر نزديک شوند مي‌توانيم  به معرفت اسلامي، ديني و از سوي ديگر هم با شرايط جديدي که دانشگاهيان دارند مي‌توانند مباحث معرفتي خارجي را بومي و از آن بهره‌مند شوند.

 داداش پور  به اهميت نام گذاري روز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: اين عنوان در حقيقت يک رويکرد کاملا استراتژيک هوشمندانه در راستاي تقويت مباحث معرفت ديني در حوزه مربوط به علوم انساني است.

عضو شوراي مرکزي کانون دانشگاهيان در پاسخ به اين سوال که تا چه حد تاکيدهاي امام (ره) در زمينه وحدت حوزه و دانشگاه تحقق يافته است، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در طي 30 سال گذشته تاکنون توانسته به همان نسبت که به مباحث نقد حکومتي،‌ اسلامي تفکر کرده مسير پيشرفت و ترقي را پشت سر بگذارد و در راستاي بستر سازي شرايطي که به زيست انسان اسلامي و ايراني مربوط مي‌شود کمک  کند.

وي ادامه داد: در مجموع بايد گفت که به مطالبه امام (ره) در راستاي وحدت حوزه و دانشگاه کاملا عمل نشده است و حوزه‌ها به دانشگاه و دانشگاه‌ها به حوزه بايد نزديکتر شده و همکاري بيشتري داشته باشند. 

 داداش پور  به راهکارهايي براي ايجاد وحدت حوزه و دانشگاه اشاره و تصريح کرد: ايجاد مراکز پژوهشي مشترک،‌ توليد علم مشترک، طراحي و تبيين پايان نامه‌هاي مشترک مي‌تواند در تحقق اين امر  نقش موثري را ايفا کند.

معاونت فرهنگي دانشگاه تربيت مدرس تاکيد کرد: اگر چنانچه تلاش کنيم ميان دو نهاد حوزه و دانشگاه شبکه‌اي از روابط را ايجاد کنيم در حقيقت وحدت را در سيستم فناوري کشور به وجود آورده‌ايم.

عضو شوراي مرکزي کانون دانشگاهيان با بيان اينکه متاسفانه دانشگاه‌هاي ايران برخاسته از لايه‌هاي اجتماعي بومي نيستند و مربوط به معرفت غربي مي‌شوند، خاطرنشان کرد:  به هر اندازه که حوزه و دانشگاه  به يکديگر نزديک شوند، دانشگاه از بنيان‌ها و خواستگاه‌هاي غربي دور  و به خاستگاه بومي نزديک مي‌شود و از سوي ديگر هم حوزه‌ها با نزديک شدن به دانشگاه، اين نهاد را هم جهت با هم افزايي و مقوم علم بومي و ديني در کشور  همراهي خواهد کرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: وحدت ، حوزه ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار