تنديس يک مرد باستاني متعلق به دوره اشکانيان در شهرستان مسجدسليمان کشف شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و  صنايع دستي خوزستان امروز گفت:  هنگامي  که  کارگران شهرداري منطقه کلگه زرين مسجدسليمان مشغول حفاري بودند، بيل ميکانيکي به يک جسم سنگي برخورد مي کند که کارگران متوجه شدند اين تنديس متعلق به يک مرد باستاني است.

پورفرخي افزود: در اين اتفاق، تنها بالا تنه تنديس اين مرد باستاني از دل خاک بيرون کشيده شد و مابقي اجزا اين تنديس که داراي مو و ريش است به کاوشهاي بيشتر نياز دارد که اين کار به مجوز پژوهشکده باستاني کشور نياز دارد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي خوزستان گفت : اين تنديس کشف شده توسط نيروهاي يگان حفاظت ميراث فرهنگي خوزستان به اداره ميراث فرهنگي مسجدسليمان منتقل شده و در اين مکان نگهداري مي شود.
وي افزود :  احتمالا اين تنديس متعلق به دوره «اليمايي»   که همزمان با  حکومت  اشکانيان است مي باشد و به همين  علت  از قدمت و ارزش بالايي برخوردار است.
تپه باستاني کلگه زرين يکي از مهمترين محوطه هاي تاريخي خوزستان است که توسط باستان شناساني مانند دکتر گريشمن و دکتر سرافراز مشاهده شده اما در نهايت توسط دکتر علي اکبر سرفراز در سال 1352 کاوش شد.
اين تپه که به واسطه غني بودنش به گاوطلايي (کلگه زرين) معروف است به شماره 1708 در سال 1364 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده و از شمال و جنوب تپه در محاصره مغازه ها و خانه هايي است که به صورت غير مجاز ساخته شده اند.

با توجه به اينکه از ساليان گذشته در جنوب مسجدسليمان و بر روي محوطه کلگه زرين ساخت و سازهاي بي شماري صورت گرفته اين محوطه نياز فوري به تعيين حريم و نجات بخشي اضطراري دارد./ي2

برچسب ها: تندیس ، مسجد سلیمان ، کشف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار