همزمان با انتقاد شديد امير کويت از گروههاي مخالف دولت ، نيروهاي امنيتي اين کشور روز يکشنبه مانع از برپايي تظاهرات صدها معترض مقابل پارلمان اين کشور شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس ؛ امير کويت جناح هاي مخالف را به خيانت متهم کرده و وعده داده است موضع جدي در بحبوحه بحران سياسي عميق اين کشور اتخاذ کند.

 اين موضع سرسختانه بر احتمال افزايش تنش ها به شکل مناقشاتي جدي تر و دو قطبي شدن بيشتر اين کشور غني نفتي ميان حاميان نظام حاکم و گروههايي تاکيد دارد که مدعي هستند دولت حاکم از اختيارات خود تجاوز کرده است.تاکنون ناآرامي ها تنها به برپايي تظاهرات هر روزه از اول دسامبر همزمان با برپايي انتخابات پارلماني و اعتراض به تغييرات در قوائد راي گيري محدود بود.اما رهبران اين اعتراضات متعهد شدند تلاش خود را براي انحلال پارلمان جديد افزايش دهند و انتخاباتي جديد را بر اساس قوانين سابق خواستار شدند.

واشنگتن که حدود سيزده هزار و پانصد نيرو در قالب طرح متقابل پنتاگون در برابر گسترش نظامي ايران در خليج فارس در کويت مستقر کرده است هرگونه تهديد عليه ثبات اين کشور را به دقت زيرنظر دارد.امير کويت در سخنراني در افتتاح پارلمان جديد معترضان را به خيانت متهم کرد و گفت تلاش هاي هيچ کس را براي از هم پاشيدن وحدت اجتماعي تحمل نمي کند.

شيخ صباح الاحمد الصباح گفت: اين يک صفحه جديد در تاريخ کشور ماست و من از شما -- نمايندگان جديد پارلمان -- مي خواهم از مشاجره بپرهيزيد و براي پيشبرد کشور تلاش کنيد.کويت قدرتمندترين پارلمان را به لحاظ سياسي در ميان کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس دارد که نمايندگان آنها توانايي انتقاد آشکار را از خاندان حاکم و زيرسوال بردن مقامات دولتي دارند. اين ابزاري است که گروههاي مخالف که بعد از انتخابات فوريه کنترل پارلمان را در اختيار داشتند اغلب از آن استفاده مي کردند.اما امير کويت پارلمان را به سبب اعتراضي درخصوص نواحي راي گيري منحل کرد. اين تصميم چندين ماه ناآرامي سياسي را در کويت در پي داشت که به شکلي موثر اقتصاد اين کشور را فلج کرده است.

بيش از هزار معترض روز شنبه خيابان هاي منطقه تجاري شهر کويت را اشغال کردند. مسلم البراک يکي از رهبران اصلي معترضان از حاميان خود خواسته است تا زمانيکه اين پارلمان دست نشانده منحل نشود و انتخابات جديد برگزار نشود کوتاه نيايند.شفيق قبره استاد علوم سياسي دانشگاه کويت گفت: اين مسئوليت دولت است تا اوضاع را آرام کند. دولت قدرت و اختياراتي دارد و اگر به استفاده از زور براي آرام کردن اعتراضات و تظاهرات ادامه دهد تنها سوخت آتش را اضافه مي کند.
برچسب ها: کویت ، تظاهرات ، مخالف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار