با بهره گیری 10 درصد ساختمان های کشور از فناوری پیشرفته پکیج موتورخانه سالانه به میزان 260 میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد ایازی رئیس پژوهشکده توسعه و بهینه سازی فناوری انرژی در نشست خبری هفته پژوهش و فناوری با اشاره به قدمت 50 ساله پژوهشگاه صنعت نفت گفت: طی ده سال اخیر به موجب افزایش قیمت حامل های انرژی و در راستای بهینه سازی مصرف انرژی، پژوهشکده فناوری انرژی به عنوان یکی از جوانترین پژوهشکده های فعال حوزه انرژی در کشور پی ریزی شده است.

وی ادامه داد: با تمرکز پژوهشکده فناوری انرژی بر بهینه سازی مصرف سوخت و آب، پروژه های متعددی در این راستا تا به امروز در کشور به مرحله اجرایی رسیده که از آن جمله می توان به کاهش 62 هزار مترمکعبی برداشت روزانه آب رودخانه کارون برای پتروشیمی فجر، کاهش مصرف روزانه آب به میزان 650 مترمکعب در پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد و همچنین کاهش مصرف 2 هزار متر مکعب آب در مجتمع پتروشیمی رازی اشاره کرد.

ایازی با اشاره به بهره برداری از دانش فنی (Zero liquid discharge) کاهش دور ریز آب در پالایشگاه ها برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت : این دانش فنی برای اولین بار در منطقه ویژه قشم طراحی و در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در حوزه مدیریت مصرف انرژی نرم افزار منحصر به فرد EPAT توسط متخصصان داخلی پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشکده انرژی بر پایه آخرین ویرایش از استاندارد های تعیین عملکرد ASME PTC توسعه یافته است .

وی افزود : این نرم افزار با قابلیت ارزیابی و بهینه سازی مصرف انرژی دارای ماژول های صنعتی از جمله بویلر، مولد بخار بازیاب حرارت، توربین بخار، توربین گاز، کمپرسور و ... است که علاوه بر صنعت نفت درسایر صنایع نیز قابل استفاده است.

وی تصریح کرد : نرم افزار EPAT منطبق بر آخرین استانداردهای روز دنیا، در برخی موارد برتر از نرم افزارهای موجود اروپایی است.

رئیس پژوهشکده توسعه و بهینه سازی فناوری انرژی با اشاره به پیشرفت طرح های مشترک بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: طراحی و توسعه سامانه تولید همزمان برق، حرارت و برودت (Micro-CHP ) در ساختمان های مسکونی از راهکارهای اساسی افزایش کارایی انرژی است که با بکارگیری این سامانه راندمان تامین انرژی تا 80 درصد افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه اهمیت کاهش آلایندگی زیست محیطی کمتر از بهینه سازی مصرف انرژی نیست، اظهار داشت: با بهره برداری از سامانه (Micro-CHP ) ضمن بهینه سازی مصرف انرژی، میزان تولید گازهای NOX ، CO2 ، CO و سایر گازهای گلخانه ای به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

وی خاطر نشان کرد: طراحی سامانه (Micro-CHP )، با هدف مدیریت انرژی در بخش ساختمان های مسکونی و تجاری، همچنین بومی سازی فناوری تولید همزمان حرارت و برق، در کشور صورت پذیرفته است.

ایازی تصریح کرد: امروز با پایان فاز صفر طراحی سامانه تولید همزمان برق، حرارت و برودت، ادامه کار بر اساس فراخوان برعهده دانشگاه ها و توسعه دهندگان داخلی و پژوهشگاه صنعت نفت خواهد بود.

رئیس پژوهشکده توسعه و بهینه سازی فناوری انرژی در ادامه با بیان اینکه فاز صفر طرح فناوری (HiCOT)، فناوری احتراق در هوای با درجه حرارت بالا در کوره های های صنعت نفت نیز در مراحل پایانی قرار گرفته است، گفت: طرح (HiCOT)، فناوری است که بر اساس آن فرآیند احتراق در کوره با درصد اکسیژن کمتر از 10 در صد در شرایطی که دمای مخلوط بالاتر از دمای خود اشتعالی است، انجام می گیرد.

وی ادامه داد: بر مبنای مصالعات صورت گرفته با کاربرد این فناوری در صنایع میزان مصرف سوخت به میزان 25 تا 50 درصد کاهش می یابد.

وی با اشاره به کاهش میزان تولید آلایندهای زیست محیطی به عنوان یکی از ویژگی های مهم فناوری (HiCOT) گفت: با این سیستم احتراق مقدار تولید آلاینده های اکسید نیتروژن (NOX) در مقایسه با سیستم های رایج تا 65 درصد و میزان تولید CO تا حداکثر 95 درصد و همچنین نرخ تولید CO2 متناسب با میزان کاهش مصرف سوخت در حدود 20 تا 50 درصد ، کاهش می یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: طرح توسعه فناوری احتراق (HiCOT) در پنج فاز تعریف شده که فاز اول مطالعات، امکان سنجی و تحلیل بازار برای ارزیابی تکنولوژی (HiCOT) در مرحله پایانی است، در آینده پس از طی مراحل مدل سازی، طراحی تفضیلی و آماده سازی نمونه های آزمایشگاهی و صنعتی کوره و در نهایت با تدوین دانش فنی و طرح به تولید انبوه خواهد رسید.

محمد ایازی رئیس پژوهشکده توسعه و بهینه سازی فناوری انرژی با اشاره به اتلاف بخش عمده ای از سوخت مصرفی ساختمان ها در بخش تولید حرارت موتورخانه گفت: درشرایطی که موتورخانه ها با عمر ده سال با تجهیزات با راندمان بالاتر، در جهان امروز، جایگزین می شوند در کشور ما  تجهیزات موتورخانه مربوط به 50 سال گذشته همچنان استفاده می شوند.

وی افزود: مهمترین دلیل عدم توفیق سیستم های قدیمی ، توجه به اجزاء موتورخانه به شکل مستقل و مجزا بوده است که امروز با دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت پکیج موتورخانه (دیگ و مشعل)بر مبنای فناوری چگالشی، کل موتورخانه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: سیستم های چگالشی به عنوان یکی از فناوری های نوین مورد توجه بسیاری از سازندگان پیشرو دیگ و مشعل در دنیا قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در صورت استفاده تنها 10 درصد از ساختمان های کشور از فناوری پیشرفته پکیج موتورخانه سالانه به میزان 260 میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.

وی در پایان اظهار داشت: فاز صفر طراحی و ساخت پکیج موتورخانه تا بهمن ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار