به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، طی 8 ماه ابتدایی امسال 27 هزار و 472 دستگاه خودرو وارد کشور شده است شاید برخی تصور کنند امسال به خاطر مسائل ارزی این واردات کاهش یافته اما درواقع واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال 90 حدود 9 درصد افزایش پیدا کرده است.
نکته قابل توجه در این آمارها رشد خودروهای وارداتی ما از چین در مقابل کاهش محسوس خودروهای کره ای است هرچند طبق آمارها همچنان واردات خودرو از کره جنوبی به میزان قابل توجهی از چین بیشتر است اما از این نکته هم نباید گذشت که تعداد قابل توجهی از خودروهای چینی در کشورمان مونتاژ می شوند که در آمارهای وارداتی لحاظ نمی شوند قبلا خودرهای کره ای متعددی در ایران مونتاژ می شدند اما به دلیل تشدید تحریم های قبل شرکت های داخلی مجبور شدند به سمت چینی ها بروند و با آنها قرارداد ببرند.
*چین برنده نهایی بازار خودرولیفان، ام وی ام، ولیکس و لوبو ... تا چند سال پیش نام هیچ کدام از این خودروهای چینی به گوش ما نخورده بود اما وقتی کرهای ها قرارداد خود را با شرکت های ایرانی تمدید نکردند مجبور به استفاده از این خودروها شدیم هیوندای ورنا و آوانته، دوو سی یلو و ریو چند نمونه از خودروهای کره ای هستند که در ایران مونتاژ می شدند.
بعدها خودروهای چینی جایگزین این نام ها شدند، لیفان 520 و 620 توسط شرکت کرمان موتور معرفی شد، به نوعی به غیر رسمی این خودروها جایگزین برادران ورنا و آوانته در ایران شدند.
هرچند مدل 520 سرنوشت خوبی نداشت و در حال حاضر اصلا تولید نمیشود، مدل 620 هم فعلا فقط با موتور 1800 پیش فروش می شود.
خودروی گل چند سال پیش توسط کرمان موتور رونمایی شد و بهعنوان یک خودروی هاچ بک جمع و جور شهری با اقبال خوبی مواجه شد اما دست تقدیر آن را هم از بازار خوش اشتهای ایران خارج کرد.
این روزها شرکت مدیران خودرو با ام وی ام 315 و کرمان موتور با جک توجوی که هر دو خودروهای کوچک شهری و البته چینی هستند سعی دارند جای گل را در شهر پرکنند اما در چند ماه اخیر عرضه این خودروها متوقف شده و کمبود آنها باعث افزایش قیمت عجیبشان هم شده است.
با وجود این اتفاقات و تغییر و تحولات هنوز هم خودروهای کرهای حضور چشم گیری در خیابان های ایران دارند.
هنوز هم واردات محصولات دو غول خودروساز کرهای یعنی کیا و هیوندای به کشور ادامه دارد تازه خودروهای غول پیکر سانگ یانگ هم به صف هموطنانش پیوسته است.
یعنی هرچند بساط خط تولید خودروهای کره ای در ایران برچیده شده اما همچنان بازار واردات آنها به کشور داغ است.
*گرانترین خودروی وارداتیاز بحث خودروهای وارداتی چینی و کرهای که قیمت های نسبتا ارزانی دارند بگذریم، خودروهای لوکس و گران قیمت بنز، بی ام و پورشه هم حجم قابل توجهی از واردات را به خود اختصاص داده اند.
گرانقیمت ترین خودروی سواری وارد شده به کشور در 7ماهه امسال یک دستگاه خودروی سواری پورشه 8 سیلندر به ارزش گمرکی 258 میلیون تومان بوده است.
تحلیل آمار گمرک ایران نشان می دهد که خودروی سواری پورشه 8 سیلندر سفید 2012 پانامرا توربو با 210 هزار و 603 دلار معادل 2 میلیارد و 581 میلیون ریال گرانترین خودروی وارداتی به کشور در 7 ماهه امسال بود.
این خودرو از طریق آلمان وارد کشور شده است و درصورتی که هزینه های آن شامل 120 درصد تعرفه واردات، هزینه شماره گذاری و بیمه، و همچنین 50 میلیون تومان سود فروشنده این خودرو را در نظر بگیریم قیمت این خودرو در هنگام تحویل حداقل 620 میلیون تومان خواهد بود که البته رسیدن این رقم به قیمت های نجومیتر با توجه به نوسانهای بازار ارز و تورم شدید اتفاق چندان دور از انتظاری نیست.
چند مدل دیگر پورشه نیز جزو خودرهای وارداتی 200 هزار دلاری به ایران محسوب می شوند، نزدیکترین رقیب پورشه در بین خودروهای گران قیمت وارداتی به ایران سواری مرسدس بنز SL500 مدل 2013 ساخت 2012 سفید به قیمت بیش از 186 هزار دلار است.
همچنین بعد از انواع و اقسام خودروهای پورشه و بنز، محصولی از شرکت مازراتی نیز با بیش از 150 هزار دلار در رده سوم گران قیمتترین برندهای خودروهای وارداتی به ایران قرار گرفته است.
با وجود اینکه آمارها حاکی از کاهش نسبی واردات کالا به کشور در 8 ماهه امسال است، اما واردات خودروهای سواری به کشور در همین مدت با رشد 9.6درصدی از نظر تعداد و 18.5 درصدی از نظر ارزشی به ترتیب به 27 هزار و 472 دستگاه و 623میلیون دلار رسید.
منبع: هفت صبح
انتهای پیام/