مديركل دامپزشكي خوزستان با بيان اين‌كه در هشت ماهه سال جاري 50 هزار و 187 قلاده سگ عليه بيماري هاري قلاده‌گذاري و شناسنامه‌دار شدند، گفت: ميزان قلاده‌گذاري سگ‌ها در سال جاري 20 درصد نسبت به سال گذشته پيشرفت داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، مصطفي كناركوهي اظهار كرد: هاري از مهمترين و خطرناك‌ترين بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان است كه از راه گزش منتقل مي‌شود. اين بيماري در همه وحوش و پستانداران قابل مشاهده و انتقال است و متاسفانه درمان ندارد و موجب تلف شدن انسان يا دام مبتلا به آن مي‌شود.

 وي افزود: با توجه به اين‌كه برنامه دامپزشكي كنترل و پيشگيري از اين بيماري است، اقدامات لازم از طريق واكسيناسيون افراد و سگ‌هاي گله و خانگي و معدوم كردن سگ‌هاي ولگرد انجام مي‌شود.
 كناركوهي با بيان اين‌كه 11 هزار و 967 قلاده سگ ولگرد توسط اكيپ‌ها و ستاد معدوم‌سازي سگ‌هاي ولگرد در خوزستان معدوم شده است، گفت: رها بودن اين سگ‌ها از مهمترين راه‌هاي شيوع بيماري هاري و هيداتيدوز ‌و بسياري از بيماري‌هاي ديگر است.
 مديركل دامپزشكي خوزستان تصريح كرد: ‌در سال جاري 4 مورد بيماري هاري در استان مشاهده شد كه هر چهار مورد بر اثر گزيدگي‌ دام بود.
 وي گفت: بيماري هاري از راه‌هاي مختلف شامل بزاق دهان، منافذ پوستي و دستگاه تنفسي منتقل مي‌شود. اين بيماري 100 درصد كشنده است و در 20 روز فرد مبتلا را مي‌كشد./ب


برچسب ها: قلاده گذاری ، علیه ، هاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.