استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه گفت: استراتژی وحدت حوزه و دانشگاه، محقق کننده مقاومت و پایداری در برابر توطئه های استکبارگران است.

ˈخسرو عزیزیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با اشاره به وجود بیش از 12هزار شهید ترور در کشور گفت: شهدای ترور نمونه تمام عیار عمق کینه دشمنان اسلام و انقلاب هستند که دقت در شخصیت وجودی این بزرگواران حامل درس ها، عبرت ها و پیام های بسیار است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه با اشاره به شخصیت دو وجهی شهید مفتح، گفت: یک وجه وجودی ایشان مزین به عرصه دین است که در علوم حوزوی به درجه اجتهاد نائل شدند و از سویی دیگر، در وجه علمی به مرتبه استاد تمامی و کسب آخرین مدارج رسیدند.

وی افزود: طرح وحدت حوزه و دانشگاه به سال های پیش از انقلاب برمی گردد که از تفکرات شهید بزرگوار نشات گرفته است و حتی طرح وحدت مسجد و دانشگاه در حدود دهه 40 شمسی نیز از استراتژی های آیت ا.. مفتح بود.

عزیزی ادامه داد: رضا خان قلدر یک سال پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 شمسی شروع به توهین به مقدسات، لباس روحانیت و شعائر مذهبی کرد و اقدام به کشف حجاب کرد که همزادی پدیده دانشگاه با اقدامات ضد دینی رژیم منحوس پهلوی، پیوند نامبارکی در اذهان دلسوزان علم و دین ایجاد کرد.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه گفت: دانشگاه تهران در سه دهه ابتدایی عمر خود به مرکزی برای ترویج غربزدگی و فرهنگ غرب در قالب کمونیسم، سکولاریسم، کاپیتالیسم و دیگر ˈایسم هاˈ تبدیل شده بود.

وی افزود: در این دوران نگاه دانشگاه به حوزه یک نگاه تحقیرکننده بود و حوزه را مرجعی می دانست که دچار تحجر و سنت گرایی شده است.

عزیزی ادامه داد: در مقابل، دید حوزه به دانشگاه به عنوان یک مرکز بی دینی و ترویج غرب گرایی بود و همین مسائل زمینه اختلافات و فاصله گرفتن این دو مرکز از هم را فراهم کرد.

وی بیان کرد: امام راحل و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، پرچم این بخش از نهضت بزرگ اسلامی را به دست شهید مفتح به عنوان یکی از عزیزترین شاگردان خود سپرد که در این راه متحمل سختی ها و مشقات فراوان شد و بارها از سوی رژیم سفاک پهلوی دستگیر، شکنجه، تبعید و زندانی شد.

معاون اداری- مالی دانشگاه آزاد فیروزکوه گفت: آن وجود مقدس تا 28 آذر سال 58 دست از مجاهدت و تلاش در این عرصه برنداشت و پرچم را بر زمین ننهاد، تا اینکه محوطه دانشگاه تهران (که قرار بود مروج غربگرایی در جامعه آن روز شود) به آخرین نقطه ایستادگی ایشان تبدیل شد.

وی اذعان داشت: وحدت حوزه و دانشگاه بسیار عمیق تر از نام ظاهری آن است و در حقیقت مفهوم وحدت دو تفکر و اندیشه و دین با علم است؛ زیرا علم به تنهایی و بدون دین، لجام گسیخته می شود.

عزیزی ادامه داد: نمونه بارز این امر در علم فیزیک، خیانت بزرگ ˈانیشتینˈ فیزیکدان آلمانی است که در واپسین روزهای جنگ جهانی دوم با در اختیار قرار دادن دانش دستیابی به بمب اتم به آمریکایی ها، زمینه کشتار هزاران انسان بی گناه را در ˈهیروشیماˈ و ˈناکازاکیˈ ژاپن فراهم کرد و نشان داد که جدایی علم از دین نتایجی این چنینی به بار می آورد.

وی با بیان نمونه ای دیگر در حوزه علم اقتصاد، بیان کرد: اقتصاد سرمایه داری (به معنای اقتصادی که مقوله دین در آن جایگاهی ندارد) که نخستین بار توسط ˈآدام اسمیتˈ اقتصاد دان انگلیسی ایجاد شد، با تبعیت از فلسفه ˈدئیسمˈ (که خدا جهان را خلق و سپس آن را رها کرد)، امروز چالش های فراوانی را برای جامعه بشری فراهم کرده است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه گفت: امروز اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگر به ارتباط با حوزه ها نیازمند است که به فرموده مقام معظم رهبری ˈتحول در علوم انسانی در راس همه کارهای حوزه و دانشگاه استˈ.

وی اذعان داشت: وحدت حوزه و دانشگاه، فقط به معنی رفت و آمد و ارتباط فعالان و پویندگان علم در این دو عرصه نیست، بلکه بایستی روی مسائل انسانی بیش از پیش سرمایه گذاری کرد.

عزیزی گفت: اگر بخواهیم شاخصه های اقتصاد اسلامی را بطور کامل در جامعه پیاده کنیم، جز با تئوری سازی و ارائه مفروضات، راه حل ها، آزمایشات و سپس عمل کردن میسر نمی شود و این مهم، رسالتی است که امروز باید بیش از گذشته آحاد حوزویان و دانشگاهیان به آن اهتمام داشته باشند./س

برچسب ها: حوزه ، دانشگاه ، وحدت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.