سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی (CHIC ) 28 لغایت 29 آذرماه 1391 در شهر مشهد- جمهوری اسلامی ایران توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیمارستان رضوی مشهد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان همکاری اسلامی (OIC )، اتاق بازرگانی ، صنعت و کشاورزی اسلامی و بانک توسعه ایلامی برگزار گردید.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، در قطعنامه این همایش با یادآوری قطعنامه سومین اجلاس کنفرانس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی(ICTM) 28-30 نوامبر 2010 در تهران- جمهوری اسلامی ایران از کشورهای هند سازمان همکاری های اسلامی می خواهد حمایت و همکاری خود را نسبت به انجمن گردشگری سلامت کشورهای اسلامی به عمل آورد.

در این قطعنامه ضمن یادآوری سومین نشست کمیته هماهنگی اجرایی چهارچوب همکاری های گردشگری کشورهای عضو(OIC ) 12 الی 13 ژوئن 2012 تهران- جمهوری اسلامی ایران که طی آن چگونگی گسترش گردشگری سلامت در میان کشورهای عضو (OIC ) براساس اصل همبستگی اسلامی مورد برسی قرار گرفت.

با تمرکز به چالش ها و فرصت های پیش روی گردشگری سلامت در جهان اسلام در راستای بهبود جریان گردشگری سلامت در میان کشورهای عضو(OIC ) با هدف مشارکت در گسترش دانش و قابلیت های کارشناسان گردشگری سلامت و کارگذاران این صنعت در کشورهای اسلامی برای بهبود قابلیت ها و فرصت های همکاری موجود در منطقه در زمینه گردشگری سلامت است.

در ادامه این مجمع ضمن ابراز حمایت از تلاش های صورت گرفته توسط سازمان های مربوط به اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی اسلامی در توسعه بازار گردشگری سلامت کشورهای عضو(OIC ).

با تقدیر از تلاش های انجام گرفته توسط انجمن گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در گسترش ابتکارات عمل گردشگری سلامت در میان کشورهای اسلامی:

1- تاکید می کند: به اهمیت تاسیس شعب انجمن گردشگری سلامت کشورهای اسلامی براساس قطعنامه هفتمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی 27-28 نوامبر 2010 تهران و مشارکت بیشتر دربررسی فرصت های حوزه گردشگری سلامت در میان این کشورها

2- قدردانی می نماید: از انجمن گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و ابتکارات عمل این انجمن در راه اندازی پرتال مرکز اطلاعات سلامت کشورهای عضو(OIC )، www.hicoic.com و تشویق می نماید کشورهای شرکت کننده را با توجه به اهمیت ارتباطات و تبادل اطلاعات در میان دست اندرکاران گردشگری سلامت این کشورها تا ضمن پیوستن به این پرتال، بر غنای مطالب آن بیفزاید.

3- از کشورهای عضو (OIC ) بانک توسعه اسلامی و سایر سازمان های توسعه محور در کشورهای عضو می خواهد تا به تلاش های حمایتی خود در گسترش گردشگری سلامت در میان کشورهای اسلامی علی الخصوص از طریق مشارکت در ساخت بیمارستان ها برای تسهیل ارائه خدمات گردشگری سلامت به امت اسلامی کوشش نمایند.

4- تاکید می نماید: که تحقیقات و مطالعات علمی برای گسترش گردشگری سلامت اجتناب ناپذیر بوده و از بانک توسعه اسلامی و (OIC ) می خواهند از انجمن گردشگری سلاما کشورهای اسلامی در راستای انجام و تشهیل طرح های تحقیقاتی مربوطه حمایت کند.

5- مصوب نمود که یک کیمته از کارشناسان متشکل از نمایندگان کشورهای عضو(OIC ) با حمایت دبیرخانه انجمن گردشگری سلامت ایجاد تا به بررسی امکان ایجاد سیستم ارزشیابی (OIC ) با توجه به ساماندهی ارزشیابی ملی پرداخته و نتایج کار خود را به چهارمین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی جهت بررسی ارائه نماید.

6- از شرکت های و مقامات بیمه کشورهای اسلامی می خواهد با حمایت انجمن گردشگری سلامت راه های همکاری دو جانبه برای ایجاد بیمه های مشترک درمانی برای حمایت و تقویت گردشگری سلامت در میان کشورهای عضو (OIC ) بپردازد.

7- از کنفرانس اسلامی وزرای گردشگری (ICTM) دعوت نماید در دستور کار موضوع چگونگی تسهیل دستورالعمل های صدور روادید در میان کشورهای عضو از جمله امکان معافیت از روادید در حمایت و تشویق مسافرت های سلامت و پزشکی و با هدف پیشنهاد اقدامات لازم به شورای وزرای امور خارجه برای بررسی بیشتر را بگنجاند.

8- با تاکید بر اهمیت نقش تورگردانان در گسترش گردشگری سلامت از دولت های آنان و بخش های خصوصی کشورهای عضو می خواهد از این تورگردانان در زمینه های سرمایه گذاری های مشترک، آموزش و ... حمایت نمایند.

9- از انجمن گردشگری سلامت کشورهای اسلامی دعوت می نماید در راستای بررسی و تسهیل همکاری میان کشورهای عضو در زمینه صادرات و واردات تجهیزات پزشکی و آموزش تکنسین های مربوطه اقدام نماید.

10- تشویق می نماید مقامات مربوطه در کشورهای عضو(OIC ) را تا در موضوع گسترش گردشگری سلامت را در سیاست های خود لحاظ نماید.

11- بار دیگر و با تاکید از تمامی کشورهای عضو (OIC ) می خواهند فعالانه در چهارمین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی مشارکت نمایند تا راه بر گسترش صنعت گردشگری سلامت فی ما بین هموار گردد.

12- از کنفرانس وزرای بهداشت کشورهای اسلامی در خدمات درخواست می نماید موضوع گسترش گردشگری سلامت را در دستور کار خود لحاظ نموده و نتایج نشست های انجمن گردشگری سلامت را در این زمینه مورد توجه قرار دهد.

13- از ایجاد بیمارستان های زنان که تنها توسط پرسنل زن اداره می شوند با توجه به تجارب برخی کشورهای عضو استقبال می نماید.

14- از ابتکارات عمل ملی و منطقه ای در گسترش گردشگری سلامت حمایت و در این راستا از توافقات حاصله در میان کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) در حاشیه این کنفرانس استقبال می نماید.

15- از دبیرخانه انجمن گردشگری سلامت کشورهای اسلامی می خواهند گزارش اجرایی این قطعنامه را به چهلرمین کنفرانس گردشگری سلامت ارائه نماید.

16- از انجمن گردشگری سلامت درخواست می نماید گزارش نتایج برگزاری کنفرانس های گردشگری سلامت را به چهارمین اجلاس وزرای بهداشت کشورهای اسلامی ارائه نماید/س

برچسب ها: سومین ، کنفرانس ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.