دولت انگلیس در اقدامی ضد حقوق بشری یک مسلمان این کشور را سلب تابعیت کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، به نقل از شبکه العالم ، دولت انگلیس در اقدامی ضد حقوق بشری یک مسلمان این کشور را سلب تابعیت کرد.

اقدام وزارت کشور انگلیس در سلب تابعیت از مهدی حاشی شهروند انگلیسی مسلمان سومالی تبار بحث و جدل گسترده ای را در انگلیس ایجاد کرده است. سازمان های حقوق بشری با انتقاد از این مسئله پرسش هایی درباره میزان پایبندی دولت انگلیس به معیارهای حقوق بشر مطرح کرده اند. این سازمان ها تاکید کردند تصمیم گیری برای سلب تابعیت هیچ پایه و منبع قانونی ندارد.

 وزارت کشور انگلیس مهدی حاشی را از تمام حقوق خود محروم کرده است. دلیل این مسئله به سال 2009 باز می گردد به طوری که حاشی و چهار نفر از دوستانش با فشار سازمان اطلاعات انگلیس روبرو شدند تا در میان اقلیت مسلمان در این کشور جاسوسی کنند. سازمان های اطلاعاتی انگلیس این افراد را تهدید کردند در صورتی که همکاری نداشته باشند،اتهامات تروریستی علیه آنان زده خواهد شد.

در حال حاضر به نظر می رسد حاشی در یکی از زندان های آمریکا در جیبوتی زندانی شده باشد. حاشی همچنین از کمک های کنسولی دولت انگلیس محروم شده است. سازمان های حقوقی انگلیس این وضع حاشی را نگران کننده خواندند و تاکید کردند این رفتار دولت انگلیس با مهدی حاشی با اعلام پایبندی این کشور به معیارهای حقوق بشر در تناقض است.

محمد نور هماهنگ کننده رسانه ای اقلیت سومالیایی ها در انگلیس گفت: مردانی از سازمان های اطلاعاتی انگلیس از من خواستند با آنان همکاری داشته باشم ولی من مخالفت کردم. من در انگلیس احساس امنیت ندارم به طوری که تابعیت از شماری از جوانان مسلمان سلب شده است. ناامید کننده است که با ما به عنوان شهروندان درجه دو تعامل می شود.

عاصم قریشی فعال حقوق بشری گفت: مهدی حاشی به صورت محرمانه در بازداشت به سر می برد. ما میخواهیم بدانیم در چه مکانی زندانی شده است تا به خانواده وی اطمینان دهیم. همچنین می خواهیم وکلایی برای وی فراهم و تلاش کنیم وزیر کشور از تصمیم نادرست خود عقب نشینی کند.

حاشی به مشارکت در فعالیت های افراطی متهم شده است. ولی خانواده وی این اتهامات را رد می کند و خواهان حمایت دولتی برای مشخص شدن سرنوشت وی است. دولت انگلیس تا کنون به این خواسته خانواده حاشی پاسخ مثبتی نداده است.

 محروم شدن حاشی از تابعیت انگلیسی و اجازه ندادن به وی در داشتن وکیل، پرسش هایی درباره نقض حقوق بشر در انگلیس و حقوق شهروندان مطرح و این مسئله را در این کشور تقویت کرده و این که دولت انگلیس مسلمانان این کشور را هدف قرار داده است.

برچسب ها: تابعیت ، انگلیس ، مسلمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار