انديشكده غربي هادسون در مقاله اي به قلم "جيم دارمبلوم" سفير سايق آمريکا در کاستاريکا تحت عنوان "ظرف سياست خارجي اوباما در مورد خاورميانه"، به بي كفايتي اوباما در زمينه اجراي سياست خارجي اي مفيد براي آمريكا در خاورميانه پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از انديشکده هادسون، نويسنده در اين مقاله به بي كفايتي كابينه اوباما در مورد "بحران سوريه" اشاره مي كند و مدعي است كه بدليل همين بي عرضگي دولت آمريکا، روسيه و چين به قطعنامه هاي جداگانه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در مورد بحران سريه راي منفي دادند.
 
وي معتقد است كه بي كفايتي سياست هاي اوباما در مورد سوريه سبب وخيم تر شدن بحران آن كشور شده است. نويسنده اشاره مي كند كه حتي در صورت سرنگوني دولت سوريه نيز وضع سوريه بدتر خواهد شد و آن كشور در جنگي داخلي فرو خواهد رفت.  
 
نويسنده اين مقاله، شكست اوباما در مورد بحران سوريه را با شكست "ديپلماسي" آمريكا در عراق مرتبط مي داند.
وي در ادامه ادعا مي كند كه هواپيماهاي ايراني آزادانه در فراز عراق پرواز مي كنند و تجهيزات به دولت سوريه مي رسانند. وي اذعان دارد كه نفوذ جمهوري اسلامي ايران در عراق نسبت به گذشته افزايش چشمگيري داشته است.  
 
وي علت عدم حضور آمريكا در آسمان عراق را شكست اوباما در امضاي توافق نامه همكاري اين زمينه با دولت عراق مي داند.  
 
دارمبلوم در اين باره مي گويد "اوباما در حالي خواهان پايان دادن به جنگ در عراق است كه ميزان خشونت ها در آن كشور نسبت به دوره اول رياست جمهوري باراك اوباما بشدت افزايش يافته است."  
 
نويسنده در ادامه مي افزايد "شكست اوباما در امضاي توافق نامه همكاري با عراق فرصت منحصر بفردي را براي ايران فراهم كرد و پيروزي بزرگي براي آن كشور بود و باعث افزايش تاثيرگذاري جمهوري اسلامي ايران در عراق شد".  
 
وي در مورد فعاليت هسته ايران نيز مي گويد "ايرانيان همچنان به فعاليت هاي هسته اي خود و غني سازي اورانيوم ادامه مي دهند. ".  
 
در مورد منازعه فلسطينيان و رژيم صهيونيستي نويسنده معتقد است كه دولت اوباما قادر به حل اين منازعه نيست و فلسطينيان از موضع گيري منفي دولت آمريكا در قبال ارتقاي جايگاه فلسطين در سازمان ملل متحد بعنوان ناظر غير عضو ناراضي هستند.  
 
دارمبلوم در پايان مقاله اذعان مي كند كه در هم اكنون در خاورميانه هيچ طرفي براي اوباما "احترامي" قائل نيست و به وي "اعتماد" ندارد و در اين باره مي گويد "در خاورميانه نه اسلامگرايان، نه دولت سوريه، نه صهيونيست ها و نه فلسطينيان هيچ يك به اوباما اعتماد ندارند".  
 
وي در نهايت در مورد ناكارآمدي سياست خارجي اوباما در قبال خاورميانه با كنايه مي گويد "كابينه اوباما بايستي به شاهكار هاي خود در خاورميانه افتخار كند"!  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار