دانشمندان اعلام کردند؛ خفاش ها که در بدن آن ها مجموعه بزرگی از ویروسها مثل ایبولا و سارس و دیگر ویروس های خطرناک وجود دارد، مقاومت عجیبی در برابر این ویروسها نشان می دهند که به مدت چندین دهه موجب تعجب دانشمندان شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز؛ دانشمندان تلاش می کنند بدانند چگونه دستگاه ایمنی خفاش ها در برابر این ویروسهای کشنده عمل می کند و تحقیقاتی که اخیرا روی نقشه ژنتیکی خفاش ها صورت گرفته است، احتمالا به حل این معما کمک خواهد کرد. 

بررسی نقشه ژنتیکی دو نوع خفاش که ویژگی های بسیار متفاوتی دارند نشان داد، تغییرات بسیار سریعی در ژن های مربوط به دستگاه ایمنی خفاش روی داده است.  
لین فا وانگ متخصص بیماری های مسری در دانشکده پزشکی دیوک سنگاپور که ریاست این تحقیقات را بر عهده داشت، می گوید؛ شاید این کشف علت در امان ماندن نسبی خفاش ها را از بیماری ها توضیح دهد که موجب طول عمر استثنایی آنان نسبت به دیگر پستانداران هم حجم مثل موشها شده است.  
وانگ گفت: نمی گوییم که خفاش ها هیچ گاه بیمار نمی شوند و عوامل بیماری زا بر آنها تاثیر ندارند ولی این حیوانات تعامل بسیار بهتری با عوامل بیماری زا دارند. در هر دو نوع خفاش گروهی از ژنها حذف شده اند که عامل بروز واکنش تند بدن در برابر عوامل بیماری زا هستند که این واکنش ها ممکن است کشنده باشد و تغییراتی که در نتیجه این واکنش ها در بدن ایجاد می شود نه فقط ویروسهای مهاجم بلکه سلول های مدافع بدن و بافتهای آنان را نیز از بین می برد. با حذف شدن این ژنها، خفاش ها به سادگی عفونت ها را از بین می برند.  
به گفته وانگ، کنترل چنین ساز و کاری به دانشمندان امکان خواهد داد تا داروهایی برای محدود کردن زیان های ناشی از عفونت ها بسازند و با بیماری های ویروسی مقابله کنند.  
گفتني است؛ خفاش ها بین 20 تا 40 سال عمر می کنند، در حالی که میانگین عمر موشها بين 2تا 3  سال است. نکته شگفت آور دیگر این است که تغییرات سریع ژنتیکی که قدرت خارق العاده ای به دستگاه ایمنی خفاش ها داده است، عامل توانایی پرواز کردن آنان نیز محسوب می شود.

برچسب ها: عمر ، طولانی ، خفاش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نازنین زهرا صدری
۲۱:۴۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
من می‌ خواستم بدونم که خفاش ها چند سال عمر میکنن و به نتیجه ی خوبی رسیدم ممنون بابت زحمات شما
آخرین اخبار