معتقدم دبير جشنواره بين المللي فيلم فجر بايد براي يك دوره بيست ساله انتخاب شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، «سید ضیاء‌الدین دری» کارگردان سینما در آستانه برگزاری این رویداد مهم سینمایی با بیان اینکه جشنواره‌های ملی در هر زمینه‌ای فضای رقابتی را به وجود می‌آورند، گفت: اگر فضای رقابتی سالم باشد طبیعی است که افراد برای اثبات کفایت و لیاقت خود تلاش می‌کنند و این تلاش باعث می‌شود حاصل کارشان بهتر شود. این بهتر شدن که نتیجه کار فیلمسازان و هنرمندان است، خود به خود باعث رونق جشنواره می‌شود.
کارگردان سریال «کلاه پهلوی» در ادامه افزود: اما اگر برگزاری یک جشنواره منجر شود تا فیلمسازان با دریافت جوایز در هر دوره تصور کنند که فیلمساز درجه اول کشور هستند‌، نه تنها کار مثبتی نیست بلکه آسیب‌زننده به سینما هم می باشد؛ کما اینکه اگر ما دلمان را به بزرگان سینمای ایران بعد از انقلاب خوش کنیم و بگوییم در حال حاضر دارای فیلم‌هایی در سطح بین‌المللی از این فیلمسازها هستیم، کاری بیهوده است.
 وی همچنین توضیح داد: ما کشور ثروتمندی هستیم تا آنجا که در مقایسه با افغانستان کل درآمد این کشورمعادل فروش بیست روز نفت ما می باشد، با این وجود افغانی‌هایی که سال‌ها در ایران کار می‌کردند، دیگر حاضر نیستند در این جا بمانند و استرالیا پذیرای آن‌هاست، چون می‌داند آن‌ها در ایران تجربه‌های بسیاری کسب کردند.
دری همچنین خاطرنشان کرد: ممکن است فکر کنیم سینمای ما نسبت به کشورهایی مثل افغانستان جلوتراست، اما باید توجه داشت که در مقایسه با کشورهای جهان این‌طور نیست، درست است که ایران ملت اخلاق‌گرایی است اما باید ببینیم در کجای صنعت سینمای جهان ایستاده‌ایم و بدانیم وقتی می‌گوییم صنعت، میزان بودجه‌ای است که در آن رد و بدل می‌شود‌.
وی متذکر شد: باید بتوانیم آمار فیلم‌های ایران را برای تماشاگران دنیا بالا ببریم و لازمه این کار پخته شدن فیلمسازان می‌باشد زیرا وقتی فیلمی پخته‌تر اجرا می‌شود، در وهله اول مردم خودمان از آن استقبال می‌کنند. سینمای ما باید در جهت صحیح حرکت، تشویق و جایزه دهد،.
وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای رونق سینما می‌توان در نظر داشت، گفت : در وهله اول تکلیف فیلمساز باید با نظام حکومتی کشورش مشخص شود. تا زمانی که فیلمساز ما احساس کند حکومت کشور حکومت ایده‌آل او نیست، نمی‌تواند فیلم خوبی بسازد. باید در حوزه هنر تکلیف را روشن کنیم، آن‌هایی که انقلاب و شعارهای ملی منبعث از آنرا قبول دارند  باید بتوانند به سهولت‌ آن‌ها را در عرصه هنر استفاده کنند.
دری با بیان اینکه برای رسیدن به استقلال واقعی گاه باید یک قرن مبارزه کنیم، افزود: هنرمند باید اصول‌ کلی کشور خود را قبول داشته باشد و بر اساس آن جلو رود،زیرا وقتی اصول را قبول داشته باشد چیزی نمی‌نویسد که به کارش ایراد بگیرند. ضمنا مدیران فرهنگی نیز باید به وظایف خود  آشنا باشند و بدانند اصول خدشه ناپذیراند اما به بهانه اصول کاری نکنند تا بین هنرمند و نهادهای دولتی فاصله بیافتد.
وی با بیان اینکه اختلافات سینمایی نباید هیچ گونه خدشه‌ای در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر بوجود آورد، گفت: سینما باید به راه خود ادامه دهد و تا آنجا که ممکن است از حاشیه‌ها بپرهیزد.
دری در مورد بازار فیلم سینمای ایران نیز گفت: ایران در این بازار غرفه‌هایی دارد که باید بتواند توقعات سینمای پاک ایران را برآورده کند‌. بسیاری از کشور‌ها هستند که از سینمای آلوده آمریکا عاصی شده‌اند،بنابراین ما می‌توانیم سینمای ناسالم آمریکایی را با سینمای پاک خودمان کنار بزنیم‌. باید این نبوغ اتفاق بیفتد تا بتوان فرمول‌هایی که یک قرن در سینمای هالیوود و سینماهای متاثراز هالیوود انجام شده را توسط آن بشکنیم، چون سینما رشته پیچیدهو آیینه پیشرفت ملت‌های امروز جهان است.
دری همچنین در مورد برگزاری همزمان جشنواره در تهران و شهرستان‌ها نیز گفت: این همزمانی صحیح نیست چون انرژی را متفرق می‌کند‌. اگر می‌خواهیم در همه جا برگزار شود، می‌توانیم یک سری از فیلم‌‌های شاخص را در مراکز استان‌ها بعد از برگزاری جشنواره به نمایش در آوریم.
وی در مورد انتخاب محمدرضا عباسیان  به عنوان دبیر جشنواره گفت: آقای محمدرضا عباسیان بسیار پرانرژی هستند وانشاءالله ایشان بهتر از دیگران جشنواره را برگزار می‌کند، اما بنده معتقدم دبیر جشنواره فیلم فجر باید خارج از حوزه های اداری باشد و به سادگی عوض نشود‌. باید ریش سفیدی باشد تا همه اهالی سینما وی را قبول داشته باشند و برای دوره 20 سال انتخاب شود./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار