عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خشکی و درد مفاصل را از اعلام ابتلا به آرتروز برشمرد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر محمد خیاط زاده با اشاره به اینکه آرتروز یکی از شایع ترین بیماری ها در میان سالمندان به شمار می رود اظهار کرد : ‌خشکی همراه با درد مفاصل پس از استراحت و کاهش انعطاف پذیری مفاصل و درد در مفاصل از جمله علائم این بیماری است و افرادی كه بیشتر از دو هفته چنین علائمی را در مفاصل خود مشاهده كردند، بايد به پزشك مراجعه كنند.

متخصص ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهدبا اشاره به اینکه یا افزایش سن ابتلا به بیماری آرتروز نیز افزایش می یابد به طوری که 70 درصد از افراد بالای 70 سال به بیماری آرتروز مفاصل مبتلا هستند خاطر نشان کرد : در حال حاضر سن شروع بيماري‌هاي مفصلي كاهش يافته است؛ ‌در صورتی‌كه تا حدود 20 سال قبل، بيشتر افرادي كه براي درمان‌ دردهاي مفصلي به درمانگاه‌هاي فيزيوتراپي و ارتوپدي مراجعه مي‌كردند، افراد بالاي 55 تا 60 سال بودند و در واقع تخريب غضروف مفصلي در سنين بالا آغاز مي‌شد، ولي امروزه اين سن به 30‌سال كاهش پيدا كرده و بيماراني با سنين 30 تا 50 سال با دردهاي گردن، زانو، كمر و ساير مفاصل به مراكز درماني مراجعه می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد علت عمده كاهش سن ابتلا به آرتروز و دردهاي مفصلي را شيوه زندگي نامناسب، وضعيت كاري و شغلي افراد عنوان کرد و گفت : بي‌تحركي در محيط‌هاي اداري و نداشتن ‌فعاليت‌هاي بدني در زندگي، از دلايل اصلي ابتلا به این بیماری به شمار می رود .

دکتر محمد خیاط زاده با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله در آرتروز ضعف عضلات است، خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه در زندگی ماشینی امروز تحرک مردم کمتر شده، مشاهده می‌ شود كه میزان بیماری‌ها افزایش یافته است و آرتروز نیز از این قاعده جدا نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت بدنی مناسب و ورزش را از مهمترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری عنوان کرد و اظهار داشت : غضروف سطح مفصلی بر خلاف سایر بافت‌های دیگر مثل پوست، عضله یا چربی، بدون هرگونه سرخرگ، سیاهرگ و عصب است و راه تغذیه این بافت، مایع سطح مفصلی است كه حاوی تمام مواد غذایی و اكسیژن لازم برای زنده ماندن غضروف است و تنها راه جذب این مایع توسط غضروف نيز حركت مفصل است
خیاط‌زاده خاطر نشان کرد : آرتروز در مفاصل، لگن، زانو و بند انگشتان دست با چاقی نسبت مستقیمی دارد. به‌طور معمول با چاق شدن، ميزان فشار روی مفاصل زانو و لگن افزایش می‌یابد؛ به‌طوری که امروزه ثابت شده که هر 5کیلوگرم افزایش وزن بیش از حد نرمال، می‌تواند10 تا 20درصد، عمر زانوها را کاهش دهد.
این متخصص ارتوپدي با اشاره به اینکه آرتروز در بین خانم‌ها شایع‌تر است، اظهار داشت : خانم‌ها به دلیل تحرک کمتر از آقايان عضلات ضعیف‌تری دارند و همین مسئله موجب می‌شود تا آرتروز در آن‌ها شایع‌تر باشد. همچنین نوع استفاده از بدن در خانم‌ها از جمله بالا و پایین رفتن از پله، ایستادن بیش از اندازه و نحوه نشستن تاثیر زیادی در ابتلا به این بیماری دارد./س

برچسب ها: خشک ، درد ، مفاصل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.