"دوستان سازنده مي‌ترسند بازيگري را كه در ژانر طنز موفق عمل كرده، حالا براي يك نقش جدي دعوت كنند. نمي‌دانم چرا اين گونه است در حالي كه يك بازيگر وقتي عيارش نمايان مي‌شود كه هم در نقش جدي بدرخشد و هم در نقش طنز."

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

اگر چه خودش «سحر زكريا» را در نقش‌ هاي جدي‌ بيشتر مي‌ پسندد و معتقد است در اين ژانر مي ‌تواند موفق ‌تر عمل كند اما پر واضح است كه بازي بازيگر سريال «در پناه تو» با حضور در آثار مختلف مهران مديري به چشم آمد. او توانست با مجموعه‌ هايي چون پاورچين، مرد دو هزار چهره و قهوه تلخ جايگاهش را در اين عرصه تثبيت كند.

زكريا كه اين روزها سريال ميلياردر را به كارگرداني عليرضا اميني و در نقش «آذر» روي آنتن دارد، سينما را با آثاري چون «اگر مي‌توني منو بگير»، «دلداده»، «زن دوم»، «زنان ونوسي مردان مريخي»، «لج و لجبازي» و... تجربه كرده و اخيراً به عنوان آخرين ميزبان مجموعه «شام ايراني» را در رسانه‌هاي ويدئويي در بازار داشت.

بازيگر تله‌فيلم «اسرار پدري» و سريال‌هاي «قطار ابدي» و «مرواريد سرخ» با ما يك فنجان چاي نوشيد و از آخرين تجربه بازيگري‌اش گفت.

كار شما در سريال «ميلياردر» به پايان رسيده؟

هنوز نه.

به غير از سريال «ميلياردر» برنامه يا قرارداد جديدي خواهيد داشت؟

با توجه به اينكه با اين پروژه قرارداد دارم، قاعدتاً نمي توانم كار ديگري را قبول كنم.

و در سريال جديد مهران مديري ( ويلاي من) هم حضور نداريد؟

با توجه به همزماني كار آقاي مديري و سريال «ميلياردر» قطعاً نمي‌شد اين هماهنگي اتفاق بيفتد.

شما از گروه پيشين با پروژه «ميلياردر» (با نام قبلي شركت) باقي مانديد؟

بله، من جزو كساني بودم كه از گروه قبل مانده بودم و با آقاي عباسي‌ زاده قرارداد داشتم. وقتي دوباره كار شروع و قرار شد آقاي اميني كار كنند، هيچ كدام از بچه‌هاي آن گروه ديگر نمانده بودند.

برايتان كار باتيم جديد سخت نبود. با توجه به اينكه شما تنها بازمانده گروه قبلي بوديد؟

نه، خب اين دوستان هم از همكاران من بودند. چه آن گروه كه رفتند و چه اين گروه جديد، افرادي هستند كه سر پروژه‌هاي مختلف با هم همكاري داشته‌ايم و از اين لحاظ مشكلي خدا را شكر وجود نداشت.



شخصيت «آذر»در فيلمنامه اوليه با كاراكتري كه امروز با بازي شما مي‌بينيم متفاوت بود يا اينكه در بازنويسي دستخوش تغييري نشد؟

«آذر» جزو آن نقش‌هايي بود كه اتفاقاً تغيير آنچناني نداشت. در واقع من با آقاي اميني جلسه‌اي داشتم. توضيحات ايشان را شنيدم و با آنچه مد نظرم بود، سبك سنگين كردم و در نهايت به اين چيزي كه مي بينيد رسيدم. مهمترين خصوصيت «آذر» شايد در اين قصه تفاوت او با دو برادرش به خصوص در شركت باشد به هر حال او يك جورهايي حس و حال مديريت دارد و فضاي كاري او بسيار با آنها كه در فضاي كميك بيشتر ديده مي‌شوند، متفاوت است.

آذر در نگاه اول بسيار با هوش و به قول خودتان مدير به نظرمي‌رسد، اما با گذشت چند قسمت متوجه مي‌شويم او در رابطه با شوهرش تا حدودي غافل است و از روابط «منصور» اطلاع ندارد؟

بله، چه بسيار هستند افرادي شبيه به آذر كه در زندگي اجتماعي‌شان بسيار موفق عمل مي‌كنند و حتي يك مدير موفق هستند، اما در زندگي خصوصي بسيار ناموفق ظاهر مي‌شوند.

قرار است اين رابطه به يك كمدي موقعيت در اين سريال منجر شود يا طرح يك معضل اجتماعي در خصوص روابط زناشويي مدنظر بوده است؟

حتماً طرح يك مسئله اجتماعي مدنظر بوده، اما مسئله‌اي كه خوب است در اينجا مطرح كنم، آن است كه هميشه احساس مي كنم كاراكترها در قصه هاي ما معمولاً دچار مشكل هستند. اگر شخصيت سفيد باشد، تا پايان او را مثبت مي‌بينيم و يك كاراكتر سياه و منفي تا پايان سياه مي‌ماند و اين به نظرم منطقي نيست.«آذر» به اعتقاد من در سريال «ميلياردر» يك شخصيت چند وجهي دارد. او در محل كارش يك زن جدي و مدير است، در حاليكه در خانه و در ارتباط با همسرش بسيار متفاوت عمل مي‌كند و به نظرم اين يك اتفاق خوب است كه ما يك شخصيت را از وجوه مختلف مورد بررسي قرار دهيم و آنرا تك بعدي نبينيم.

در كارنامه شما ايفاي شخصيت ‌هاي كمدي ديده مي ‌شود، اما مشخصاً آذر سريال «ميلياردر» بسيار مراقبت دارد كه از طنز فاصله بگيرد. اگر چه گاه پايه‌ گذار يك موقعيت مي‌شود.

بله، از همان فيلمنامه اوليه، كاراكتر «آذر» جدي ديده شده بود و اصلاً طنز نبود.در واقع آذر همين است كه مي‌بينيد. او در برخي اوقات حتي در مقابل همسرش مظلوم ديده مي‌شود، طوريكه هيچ شباهتي با آذر مدير در شركت ندارد. من هم مراقب بودم شخصيت از آنچه بايد، بيرون نزند و در يك چهارچوب پيش برود.

شما سابقه طنز را در كنار مهران مديري و تيمش داريد اتفاقي كه در سريال «ميلياردر» با اولين تجربه عليرضا اميني در اين ژانر به نحوي ديگر ديده مي‌شود. از تفاوت اين كار با تجربه‌هاي قبلي‌تان صحبت كنيد.

ببينيد! طنزي كه من با آقاي مديري كار مي‌كنم، از هر جهت سبك روايت، كارگرداني، قصه ، نقش و... با سريال «ميلياردر» متفاوت است. اگر دقت كنيد متوجه مي‌شويد آن تيم بازيگري كه در كنار آقاي مديري هستند با اين تيم تفاوت بسيار دارد. ما آنجا گاه بداهه كار مي‌كنيم و اتفاقات ديگري رخ مي‌دهد.

در حاليكه در سريال «ميلياردر» بداهه‌گويي جايي ندارد؟

بداهه اينجا شايد در حد يكي دو كلمه باشد يا در حد يك بازي كوچك، مخصوصاً در خانواده فرجام. ولي اصلاً فضاي اين كار طوري نبود كه بازيگران بخواهند از بداهه استفاده كنند من اصلاً كمدي اين سريال را با كارهاي آقاي مديري نمي‌توانم مقايسه كنم، چون اصولاً «ميلياردر» طنز صرف نيست. يك نگاه كلي به سريال داشته باشيد، متوجه خواهيد شد جز دو برادرها، هيچكدام از شخصيت‌ها، كاراكتر كمدي صرف نيستند. خود فرجام يا مادر، كاراكتر‌هايي بسيار جدي هستند. در حاليكه در سريال «قهوه تلخ» يا «پاورچين» همه شخصيت‌ها طنز بودند و در يك موقعيت كميك تعريف مي‌شوند.



در كارنامه سحر زكريا نقش‌هاي جدي و كمدي به اندازه هم ديده مي‌شود و در واقع در هر دو فضا توانسته‌ايد خودتان را اثبات كنيد. با اين اوصاف علاقه‌مند هستيد بيشتر در كدام ژانر ديده شويد؟

كار جدي را ترجيح مي‌دهم.

واقعاً؟

(مي‌خندد) بله، باور كنيد من خيلي اتفاقي به كار طنز رسيدم! جالب اينكه حضور من در آثار طنز طوري بوده كه بيشتر ديده شده، اين در حالي است كه تجربه‌هاي جدي من به مراتب بيشتر بوده است، چه در تلويزيون و چه در سينما. به همين دليل دلم نمي‌خواهد پشت سر هم كار طنز انجام بدهم. دوست دارم اگر يك كار طنز بازي مي‌كنم و تجربه‌اي در اين ژانر به دست مي‌آورم، دو- سه سال فاصله بگيرم به سمت نقش‌هاي جدي آنجا هم تجربه كنم و دوباره بازگردم، اگر بشود.

كه نمي‌شود...!

قبول دارم...!

به علت عدم ريسك سازندگان، بازيگر موفق در يك ژانر محكوم است به ماندن در همان ژانر، مگر در چند مورد استثناء.

موافقم، دقيقاً همين‌طور است! دوستان سازنده مي‌ترسند بازيگري را كه در ژانر طنز موفق عمل كرده، حالا براي يك نقش جدي دعوت كنند. نمي‌دانم چرا اين گونه است در حالي كه يك بازيگر وقتي عيارش نمايان مي‌شود كه هم در نقش جدي بدرخشد و هم در نقش طنز. من هم دوست دارم توان خودم را در نقش‌هاي مختلف محك بزنم.

ولي گاهي اوقات بايد حق داد به سازندگان، چرا كه گاهي بازيگري در ژانر طنز يا جدي درخشش و توان بيشتري داشته و البته برگرداندن ذهينت مخاطب هم در اين شرايط كار چندان ساده‌اي نيست؟

(مي‌خندد) من نمي‌توانم اين حق را بدهم! احساس مي‌كنم نقش‌هاي جدي‌ام خيلي بيشتر بوده است. اگرچه آن مدت بسيار كوتاه‌تر بوده يا سريال مفصلي نبوده كه ديده شود. البته بايد بگويم خودم «سحر زكريا» را در نقش‌هاي جدي بيشتر مي‌پسندم.

به واسطه سريال «ميلياردر» پيشنهادهاي جدي شما بيشتر بوده يا طنز؟

هم پيشنهاد جدي داشته‌ام و هم طنز، اگرچه با توجه به قراردادي كه با سريال «ميلياردر» داشته‌ام از حضور در همه آنها عذرخواهي كرده‌ام. واقعاً هماهنگي براي حضور در دو پروژه، بسيار كار سختي است كه تمركز بازيگر را برهم مي‌زند.

اين اولين تجربه همكاري شما با عليرضااميني بود؟

بله.

از اين همكاري چقدر رضايت داريد و بازخوردها را تا به امروز چگونه ديديد؟

معتقد هستم موفقيت يك اثر برمي‌گردد به تيم پشت صحنه‌اش كه توسط تيم بازيگري نمايان مي‌شود. شك نكنيد وقتي يك كار، پشت صحنه درستي نداشته باشد، حتماً تأثير آن در اثر به چشم مي‌خورد.

من آقاي عباسي‌زاده را كه از قبل مي‌شناختم. با آقاي اميني هم خيلي راحت بوديم. به هر حال كار كردن با كارگردانان جوان هم لطف خودش را دارد. همانطور كه كار با كارگردانان مسن و با تجربه نيز محاسن خودش را دارد.

سريال «ميلياردر» هم مثل تجربه‌هاي همكاري‌تان با مهران مديري به شرايط روز پخش رسيده است.

بله.

پس مي‌توانيد بازخورد مخاطب را در كارتان لحاظ كنيد.

باور كنيد ما مدام سر صحنه هستيم و فرصت نبوده با كسي در مورد كار صحبت كنم. دوست دارم نظر مخاطب را در مورد كار بشنوم. در كل فكر مي‌كنم سريال «ميلياردر» گرفته و تماشاگر از كليت كار رضايت دارد.

* مجتبي احمدي
برچسب ها: گپ ، شبانه ، سحر ، زکریا ، طنز ، جدی ، باشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار