صبحگاه روز چهارشنبه 6 دي ماه قبل از طلوع خورشید ماه و سیاره غول آسای منظومه شمسی با هم مقارنه خواهند داشت.

سارا توده زارع، کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: مقارنه به قرار گیری دو جرم آسمانی در کنار یکدیگر با فاصله زاویه ای کم می گویند که ناظران زمینی می توانند آن دو جرم را در کمترین فاصله از یکدیگر رصد کنند و از این رویداد جذاب لذت ببرند.

وی افزود:سیاره مشتری که به غول گازی منظومه شمسی معروف است بزرگترین سیاره منظومه شمسی ما محسوب می شود که جرمی  معادل دو نیم برابر جرم تمام سیارات منظومه و قطری یازده برابر قطر زمین را دارد و به دلیل همين جرم زیاد و درخشندگی گاهی با چشم غیرمسلح در آسمان به صورت یک ستاره پر نور قابل رویت است.

توده زارع اظهار داشت:این سیاره برروی مداری بیضی شکل به دور خورشید در حال چرخش است و برای طی کردن یک دور کامل خورشید 12 سال زمینی زمان نیاز دارد ولی سرعت چرخش آن به دور خودش به حدی سریع و بالا است که در هر 9 ساعت و 56 دقیق یک دوربه دور خودش می چرخد.

وی درخصوص قمر ماه عنوان کرد: ماه یگانه قمر زمین است که در مداری بیضوی شکل به دور زمین در حال چرخش می باشد و در اطراف آن هیچ جوی وجود ندارد که همین نبود جو  موجب برخورد شهاب سنگ ها و ایجاد گودال  ها و حفره هایی بر سطح آن و اختلاف دمای بسیار زیاد در شب و روز این سیاره شده به طوری که دمای روز آن 117+ و دمای شب های آن 173- است.

توده زارع عنوان کرد:ماه پنجمین قمر بزرگ منظومه شمسی با قطری معادل یک چهرم قطر زمین است که برای یکبار چرخش به دور زمین به 27 روز 7 ساعت 43 دقیقه زمان نیاز دارد.
وی تاکید کرد: صبح چهارشنبه ساعت 5 بامداد ماه با جدایی 9/0 درجه از مشتری با آن به مقارنه خواهد پرداخت.

**ستاره سرخ دبران کمی دورتر از ماه و مشتری

توده زارع تصریح کرد: ستاره یک غول سرخ در صورت فلکی ثور یا گاو است که چشم گاو را تشکیل می دهد که با چشم غیر مسلح ناظران زمینی می توانن آن را به صورت یک ستاره نارنجی رنگ درآسمان رصد کنند.
وی اظهارداشت: این غول سرخ دارای قطری 95 برابر قطر خورشید در فاصله 65 سال نوری از زمین قرار گرفته و با قدر6/0-  درجه ای در آسمان خود نمایی می کند که دمای سطحی آن 3400 درجه کلوین و از خورشید هزار برابر درخشنده تر است .
توده زارع خاطرنشان کرد: ساعت 5 صبح روز چهارشنبه این ستاره در فاصله 2/4 درجه ای از سیاره مشتری و قمر ماه که در مقارنه باهم قرار گرفته اند خواهد بود و این سه جرم با هم رویدادجذابی را رقم خواهند زد./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار