«خلیفه» به معنى جانشین است، همانگونه كه بسیارى از محققان پذیرفته اند، منظور خلافت الهى و نمایندگى خدا در زمین است، زیرا سؤالى كه بعد از این فرشتگان مىكنند و مى گویند نسل آدم ممكن است مبدء فساد و خونریزى شود و ما تسبیح و تقدیس تو مى كنیم متناسب همین معنى است، چرا كه نمایندگى خدا در زمین با این كارها سازگار نیست.
به هر حال خدا مى خواست موجودى بیافریند كه گل سرسبد عالم هستى باشد و شایسته، مقام خلافت الهى و نماینده «اللّه» در زمین گردد.
طبق این ایه، اولا: بیان پروردگار استبه فرشتگان راجع به خلافت و سرپرستى انسان در زمین.
ثانیا: دستور خضوع و تعظیم فرشتگان در برابر نخستین انسان می باشد و همچنین نکات دیگری که مربوط به بحث ما نمیشود.
همچنین در ایه 70 سوره اسراء هم اینچنین بیان میکند که:
«وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلا»
ما فرزندان آدم را كرامت بخشیدیم و بر دریا و خشكى سوار كردیم و از چیزهاى خوش و پاكیزه روزى دادیم و بر بسیارى از مخلوقات خویش برتریشان نهادیم.
خداوند کریم می فرماید: ما آدم را گرامى داشته و می داریم.
كلمه (بَنِی آدَمَ) در اینجا بدون استثناء شامل عموم افراد بشر مى شود. چه مسلمان، و چه كافر. ولى آن افرادى كه خدا و رسول او و قرآن مجید آنان را لعنت كرده باشند و مستوجب دوزخ شده باشند از این مقام ارزشمند خارج و مستثنا مى باشند. نه تنها نزد خداوند گرامى نیستند، بلكه ملعون خدا و رسول هم هستند. مثلا از قبیل: افرادى كه كافر بمیرند،و ...2
اما مقام خلیفه الهی چیست و ایا این مقام به همه داده میشود یا نه فقط برای حضرت ادم علیه السلام بوده انشاءالله در پست بعد به ان می پردازیم./س