اصلاح سبک زندگي و بازگشت به فرهنگ بومي ضرورتي انکار ناپذير و دروازه‌اي براي رسيدن به اقتصاد مقاومتي است.

با توجه به گستره تحريم‌هاي غرب عليه ايران و با توجه به نياز کشور به يک حرکت انقلابي و جهادي براي رهايي از فشار تحريم‌ها اقتصاد مقاومتي به عنوان راهکار مناسب پيشنهاد شد، حال با توجه به اينکه اقتصاد مقاومتي بدون تغيير در شيوه و روش زندگي ممکن نخواهد بود، خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران در گفت‌وگو با کارشناسان راهکارهاي تغيير سبک زندگي به منظور رسيدن به اقتصاد مقاومتي را مورد بررسي قرار داده است، آنچه در زير مي‌خوانيد چکيده‌اي از اين گفت‌وگوهاست.



محمدرضا مرندي عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان: سبک زندگی الهی و اسلامی مستقیماً با اقتصاد مقاومتی در ارتباط است، لذا اقتصاد مقاومتی و پیرو آن سبک زندگی از مهمترین مباحثی است که می‌تواند جامعه را از مشکلات و مسائل اقتصادی  پيش رو رهايي بخشد كه در این بین نقش سازمان‌ها و نهادهای عمومی بسیار حائز اهمیت است.

وي افزود: مردمي کردن اقتصاد یکی از این راه‌هايي است که در فرآیند اقتصاد مقاومتی بايد به آن توجه کرد. چرا که مردم در امور اقتصادی نقش محوری را ایفا مي‌کنند.

مرندی با تاکید به خود اتکایی و خود محوری در اقتصاد جامعه افزود:  افراد جامعه باید از موقعیت‌هایی که استفاده نمی‌شود به شکل مناسب استفاده کنند که  این امر باید از طریق راهنمایی افراد متخصص صورت گیرد تا از این راه اشتغال زایی و درآمد‌زایی برای مردم به ویژه در نواحی محروم کشور ایجاد شود.

عضو هيت علمي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينكه  پرهیز  خانواده‌ها  از اسراف و فرهنگ تجمل‌زدگی  امري ضروري در تحقق امر اقتصاد مقاومتی محسوب مي‌شود تصریح کرد: خانواده‌ها می‌توانند تا حدود بسیار زیادی با سایر اقشار جامعه در مسیر تحقق این امر همگام شوند و مطابق مستندات و منابع دینی می‌توان با پدیده اسراف  به مقابله برخاست.

دبير كل جبهه دانشگاهيان انقلاب اسلامي همچنين نقش رسانه را در اين رابطه امری بسيار مهم ارزيابي و خاطرنشان كرد: رسانه‌ها مي‌توانند  برنامه‌هاي خود را در شكل دهي آگاهي عمومي از تعاريف و اهداف اقتصاد مقاومتي و سبك زندگي ارائه كنند.

حجت‌الاسلام حميد آقاخاني محقق و پژوهشگر مسائل ديني: اسلام دین زندگی است و احکام آن زندگی انسان را چه از بعد مادي و چه معنوی در برمي‌گيرد و براي آن برنامه‌ دارد.

 وي با بيان اينکه نصب‌العين کردن دستورات و رهنمودهای اسلامی زندگي را به سمت سعادت سوق مي‌دهد، تصريح کرد: رسیدن به آرامش، امنیت، تعالی و پیشرفت حقیقی در گرو اصلاح سبک زندگی، رفتار اجتماعی و شیوه زیستن است.

آقاخاني سبک‌های زندگی را مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزش‌ها و شیوه‌های رفتار  در هر چیزی دانست و گفت: زمانی که سبک‌های زندگی از منظر و نگاه اسلامی مورد توجه قرار گيرد پی به چیستی واقعی و حقیقی آن خواهیم برد.

اين محقق و پژوهشگر مسائل ديني با تشریح سیاست‌های فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی و تبیین بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با سبک زندگی اسلامی خاطرنشان کرد: مبلغين و روحانيون موظفند از ظرفيت خود براي ترويج و توسعه فرهنگ ديني و سبک زندگي استفاده کنند.
 
وي گفت: یک ملت زمانی می‌تواند ادعای  پیشرفت به معنای دقیق کلمه داشته باشد که در دو بخش ابزاری و حقیقی به دستاوردهای قابل قبولی رسیده باشد.


غلامرضا کيامهر کارشناس اقتصادي: مراکز مهم و تاثيرگذاري همچون بانک مرکزي، نظام بانکي و دستگاه‌هاي دولتي مرتبط با اقتصاد کشور بايد در انجام فعاليت‌هايشان براي تحقق اقتصاد مقاومتي به مردم پاسخگو باشند.

وي با اشاره به پيام‌هاي مختلف مقام معظم رهبري در زمان‌هاي مختلف گفت: هر ساله در نوروز و ديگر ايام، شاهد تاکيدات مقام معظم رهبري در مسائل مختلف هستيم ولي متاسفانه بعد از شنيدن بيانات ايشان از سوي برخي مسئولان صرفا واکنش‌هاي تبليغاتي را شاهديم که در اين راستا براي تحقق اوامر و بيانات رهبري اعلام آمادگي مي‌کنند ولي بعد از مدتي پيگيري‌هاي لازم به فراموشي مي‌سپارند.

وي با اشاره به جنبه‌هاي مختلف اقتصاد مقاومتي بيان داشت: جنبه سلبي و ايجابي در بررسي اين مقوله حائز اهميت است که مي‌توان در بخش سلبي به آگاهي مردم در صرفه‌جويي اشاره کرد.

کيامهر در ادامه افزود: سبد روزانه زندگي مردم به خاطر افزايش قيمت‌ها، تورم و افزايش ارز خارجي سبک‌تر شده و دليل اين امر هم وابستگي اقتصاد کشور به ارز است.

تحليلگر اقتصادي با تاکيد بر اينکه مضاف بر صرفه جويي مردم،‌ دولت هم بايد در تحقق اقتصاد مقاومتي اقداماتي را انجام دهد، گفت: کاهش و قطع هزينه‌هاي اضافي در برگزاري سمينارهاي تشريفاتي که اغلب نتيجه بخش هم نيست، کوچک سازي دستگاه‌هاي دولتي  و کاهش ماليات از جمله اقدامات لازم به ذکر است که بايد براي تحقق آن‌ها تلاش کرد.

کيامهر تاکيد داشت: تناسب برقرار کردن ميان سبک زندگي با شرايط اقتصادي از سوي خانوارها همواره بايد مورد توجه قرار گيرد و در اين راستا از هرگونه سطحي‌نگري در نوع زندگي که در ميان برخي افراد در جامعه شيوع پيدا کرده مقابله کنيم.

وي اظهار داشت: براي تحقق اقتصاد مقاومتي علاوه بر اصلاح سبک زندگي به عنوان يک مقوله مهم، مجموعه‌اي از پارامترها وجود دارد که حتما بايد از سوي مسئولان در دست برسي قرار گيرد.

پژوهشگر سياسي در ادامه به پارامتر‌هاي تاثير گذار در تحقق اقتصادي اشاره و تصريح کرد: با اصلاح نظام بانکي، اصلاح بيمه و امور گمرکي مي‌توان به  نتايج مثبت و دلخواه در اقتصاد مقاومتي رسيد.

کيامهر با بيان اينکه مردم و دستگاه‌هاي دولتي براي رسيدن به اهداف کلان بايد به موازات هم رفتار کنند، تصريح کرد: مسئولان بايد به نفع سرمايه‌گذاران اقدامات لازم را براي سرمايه‌گذاري در کشور انجام دهند تا به پيشرفت قابل قبول برسيم و صرفا صرفه‌جويي مردم در اين مسير کفايت نمي‌کند.

اين کارشناس مسائل اقتصادي در پايان خاطر نشان کرد: با فرهنگ‌سازي و افزايش سطح بهره‌وري و فراهم شدن محيط کسب و کار براي افراد و حمايت دولت از توليد کنندگان و سرمايه‌گذاران مي‌توان در اين شرايط هر گونه تحريمي را پشت سر گذاشت.


عباس قرباني عضو شوراي مرکزي کانون دانشگاهيان: فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي به نفس انقلاب بر مي‌گردد و اين  يک حرکت مقاومتي در مقابل جهان استکبار است.

وي در ادامه با اشاره به مقوله سبک زندگي به عنوان يکي ديگر از کليد واژه‌هاي رهبري تصريح کرد: براي اصلاح سبک زندگي بايد با مراجعه به آموزه‌هاي ديني خود و با استفاده از حيات طيبه که در قالب فقه و اخلاق اسلامي است و همچنين با پشتوانه اعتقادات قلبي بتوانيم به بهترين شکل ممکن زندگي خود را اصلاح و هدايت کنيم.

رئيس دانشگاه گلستان بيان داشت: هر انساني بايد با نگاه به آخرت و اصلاح شيوه و سبک زندگي خود در هر زمينه‌اي شيوه اعمال خود را به بالاترين درجات سوق دهد و در اين ميان بايد توجه داشت که در زندگي شخصي- اجتماعي هر شخصي در ابعاد فردي و خدمت‌رساني به اجتماع بيشترين تلاش را از خود داشته باشد.

قرباني با بيان اينکه زندگي دنيوي نبايد هدف نهايي انسان باشد خاطر نشان کرد: با نگاه عمقي و اساسي به هر مقوله‌اي در زندگي مي‌توان وارد فضايي همچون اقتصاد مقاومتي شد.

وي  ابراز داشت: اگر اصلاح سبک زندگي براي هر فردي اجرايي شود جامعه خود به خود به بهره‌مندي مي‌رسد و در نتيجه سطح زندگي هم از هر جهاتي به سطح قابل توجه‌اي براي هر شخصي خواهد رسيد.

عضو شوراي مرکزي کانون دانشگاهيان در پايان خاطر نشان کرد: از طريق تحقق اقتصاد مقاومتي با اصلاح سبک زندگي و همچنين بهره‌مندي از اخلاقيات اسلامي مي‌توان يک ساختار زندگي خوبي را براي خود تشکيل داد و اينها به عنوان تکميل کننده يکديگر در رسيدن به آرمان‌هاي اصلي رهبري و انقلاب عمل مي‌کنند.


حجت الاسلام هرندي محقق و پژوهشگر مسائلديني: پیشرفت‌های علمی و صنعتی اگر چه بسیار مهم است، اما زمانی دارای ارزش واقعی خواهند بود که منجر به گسترش سبک و فرهنگ صحیح زندگی در جوامع شود و از همین رو ما نیز نباید مفهوم توسعه  را بدون تعیین نسبت این دو با حاکمیت ارزش‌های متعالی در جوامع مختلف بررسی کنیم.
 
وی با بيان اينكه انقلاب اسلامی اساسا یک انقلاب فرهنگی بود ادامه داد: هدف اصلی انقلاب فرهنگی حاکمیت فرهنگ اسلامی بر جامعه بود و طبیعی است که انتظار مقام معظم رهبری این بوده و هست که فرهنگ اسلامی با اصالت‌های خود در جامعه استقرار پیدا کند و در همه شئون زندگی مردم اثر مثبت بگذارد.

 هرندي درادامه افزود: سبک زندگی یک مفهوم فرهنگی اجتماعی هم است که به شیوه زندگی افراد به لحاظ آداب و رسوم، سنت‌ها، معیشت، و سایر اخلاقیاتی که معمولا در هر جامعه وجود دارد اتلاق می شود.

 وي با بیان اینکه زندگی اهل بیت (ع) بهترین الگوی عملی برای انسان‌ها در تمامی جوامع و زمان‌هاست، گفت: هر جامعه‌ای که زندگی ائمه (ع) را سرلوحه و الگوی زندگی خود قرار دهد به راحتی می‌تواند ضمن رعایت سبک زندگی اصیل اسلامی در ارتباط با استحکام خانواده و ازدواج پایدار نیز موفق عمل کند.
 
اين محقق و پژوهشگر مسائل ديني طبق سخنان رهبر انقلاب اسلامی مفهوم سبک و فرهنگ زندگی، به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط‌های مختلف، اشاره دارد و در واقع سبک زندگی به همه مسائلی مربوط مي‌شود که متن زندگی انسان را شکل می‌دهد.


هاشم داداش‌پور عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان: مقام معظم رهبري طی سال‌های متوالی به تبیین موضوعات مختلفی همچون مباحث اقتصادي پرداخته‌اند و بايد بدانيم که اين واژه‌هاي مورد تاکيد ايشان از مفاهیم ایرانی‌، اسلامی برداشت می‌شود.

وی با بيان اينکه اقتصاد مقاومتي از مفاهیم بنیادین است؛ گفت:‌ اقتصاد مقاومتی پارادایمی است که محتوای آن به الگو و ظرفیت‌های داخلی متکي است.

عضو کانون دانشگاهیان با تاکید بر اینکه نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی، اقتصاد سازشی است؛ گفت:‌ اين نوع از اقتصاد به عنوان یک جریان سومی در مقابل دیگر اقتصادها از جمله اقتصاد سرمایه‌داری و سوسیالیستی در جهان مطرح شد که پیش روی افراد و پژوهشگران اقتصادی قرار گرفته و نباید اقتصاد مقاومتی را در کشور به عنوان رویکردي زودگذر تلقی کنیم. بلکه اين نوع از اقتصاد، يک رويکردي دائمی و در ذیل نظام جمهوری اسلامی ایران است که همواره بايد براي پيشبرد اهداف اقتصادي مورد توجه ملت و مسئولان قرار بگيرد.

وي با تاکيد بر اينکه تحقق اقتصاد مقاومتی صرفا پاسخ به تحریم‌هاي بين‌المللي نیست، تصريح کرد: با توجه به شرايط اقتصادي کشور، این مسئله را بايد همواره به عنوان يک اصل مد نظر قرار دهیم که عبور از تحریم‌ها، دستيابي به اقتصاد مقاومتی نيست.

داداش‌پور در ادامه با اشاره به اصلاح سبک زندگی گفت: سبک زندگی پارادایمی است که رويکرد فرهنگی و تمدن‌‌ساز در حوزه‌های فرهنگی-اجتماعی را دنبال می‌کند و در واقع با توجه به چنين فضایی باید با رویکرد اثباتی با موضوع برخورد شود.

اين استاد دانشگاه بيان داشت: اصلاح سبک زندگی به معناي سبک زندگی غربی که مبتني بر نظام سرمایه‌داری غربی باشد، نيست بلکه مبتني بر فرهنگ ایرانی-اسلامی است و اين مسئله را بايد مورد توجه قرار داد که سبک زندگي در دستگاه‌های مختلف جمهوری اسلامي متناسب با آموزه‌های اسلام تعريف مي‌شود.

داداش‌پور ادامه داد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی با اصلاح سبک زندگی نباید سه سطح تولید فکری، فرهنگ‌سازی و قرارگرفتن این دو کلید واژه در لایه‌های زیرين اجتماع به عنوان سطوح مهم مدنظر قرار گیرد.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان در پايان خاطر نشان كرد: براي تدوین منشور اقتصاد مقاومتی و اصلاح سبک زندگی از طريق فرهنگ‌سازی با آموزه‌هاي اسلامي و فرهنگ ايراني به كمك ظرفیت دانشگاهیان و رسانه‌ها برای آگاه‌سازی افکار عمومی بايد به يک اجماع دست يافت.

انتهاي پيام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار