نشریه اینترنتی "فکوس – آنلاین" آلمان مدعي شد یگان های زبده نیروهای مسلح فرانسه و آمریکا مستقر در مرز اردن و سوریه برای مداخله احتمالی در اختلاف سوریه تدارک می‌بینند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از صداي روسيه ؛ نشریه اینترنتی "فوکوس – آنلاین" آلمان نوشت: یعنی اینکه غربی که از مخالفان سوریه حمایت می‌کند حالا نگران شده که همان مخالفان مرتکب چیز های خارق العادی ای نشوند.

از سوی دیگر باور کردن به اینکه آمریکایی ها و متحدان آن زیاد در فکر سرنوشت ساکنان سوریه هستند دشوار است.

به گفته "امین حطیط" تحلیلگر لبنانی در امور نظامی، موضوع سلاح شیمیایی در سوریه برای آمریکا دستاویزی بیش نبوده که برای آن‌ها جهت رسیدن به هدف‌های شان ضرورت دارد. وی در آدامه گفت: "باید میان اینکه آمریکایی ها چه می‌گویند و چه نقشه هایی می‌کشند فرق گذاشت. اگر دولت اسد سقوط کند آمریکا و متحدان باید برای اینکه رژیم جدید روی کار آمده در آن واحد سرنگون نشود نیروی ویژه خود را به برخی نواحی سوریه بفرستد.

برخی تحلیلگران بر این عقیده هستند که سلاح شیمیایی می‌تواند بهانه‌ای برای مداخله خارجی ها در طرف آشوبگران شود. چند روز پیش یکی از شبکه های تلویزیونی عربی گزارش داد که یکی از بخش های حمص هدف حمله شیمیایی شده بود، لیکن بزودی معلوم شد که حمله شیمیایی در آن شهر نبود ،منتها کسی از آن کانال گفته بود که هوای آن محله بوی بدی می‌داد.

با این حال، خطر اعمال تحریکی باز هم وجود دارد و در هفته گذشته "بشار الجعفری" نماینده سوریه در سازمان ملل متحد به بان کی مون دبیر کل آن سازمان پیامی فرستاده و در آن اشاره کرد که برخی کشور ها می توانستند به مخالفان اسلحه شیمیایی تحویل داده و بعداً کاربرد آنرا به یگان های دولتی نسبت دهند.

ناظران می‌گویند که کاربرد سناریوی دیگر نیز امکان‌پذیر است: ابتدا غرب اسد را به کاربرد سلاح شیمیایی متهم کرده و هرگاه این اتهام تکذیب شود غربی‌ها این امکان را پیدا می‌کنند که بگویند دمشق کنترل سلاح های شیمیایی را از دست داده و همه چیز به توجیه مداخله مسلحانه خارجی ها منحر خواهد شد .

"ایگور کوروتچنکو" سر دبیر مجله نظامی "دفاع ملی" روسيه می‌گوید: تعداد اینگونه سناریو ها زیاد بوده و عملی کردن آن‌ها به زحمت خاصی نیاز ندارد. در این مورد حتمی نیست که سلاح شیمیایی باشد. هر عمل تحریک آمیز گسترده می‌تواند دستاویزی برای مداخله از خارج باشد ،کدام یکی از آن‌ها – هنوز نمی دانیم.ولی منطق حوادث غرب را به تدریج به مداخله نظامی سوق می دهد.برای انجام آن بهانه لازم است.مسلما باور کردن به آن محال است".

روشن است که موضوع سلاح شیمیایی در سوریه بی دلیل گاه و بی گاه مطرح نمی شود. ممکن است بزودی شاهد تصاویر تلویزیونی افرادی شویم که گویا بر اثر کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه کشته شدند. بعید است کسی از غرب مدارکی در اثبات واقعی بودن آن تصاویر را بخواهد.
برچسب ها: روسیه ، سنا ، نتانیاهو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار