رئيس ستاد مديريت بحران کشور گفت: بسياري از حوادث و خسارات در زلزله ناشي از ساختمان سازي‌هاي غلط است و بسيج سازندگي با اعتقادات و ارزش‌هاي معنوي مي‌تواند دقت و نظارت قاطعانه‌تري داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اعزامي دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران قدمي در نشست هم انديشي حرکات جهادي و حوادث غير مترقبه که از صبح امروز در تبريز در حال برگزاری است با بيان اينکه ايران يکي از حادثه خيزترين کشورهاي جهان است، گفت: از حدود 42 حادثه طبيعي درسال که در جهان اتفاق مي‌افتد 31 حادثه طبيعي شامل زلزله،‌ سيل و ... در ايران رخ مي‌دهد که متاسفانه خسارات مالي و جاني زيادي را به بار مي‌آرود.

وي با يادآوري فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اينکه حادثه طبيعي بلا نيست بلکه عملکرد غلط ما است که از آن بلا مي‌سازد، افزود: در تمامي حوادث طبيعي که در کشور رخ داده به جز خسارات جاني که واقع شده اين حوادث بدون استثنا باعث خير و برکت براي مردم آن منطقه شده است زيرا بازسازي و عمران را براي آنها در پي داشته است.

رئيس ستاد مديريت بحران کشور يادآور شد: در حادثه ارسباران لطف و عنايت خداون کاملا مشهود بود زيرا اگر اين حادثه نيمه شب اتفاق مي‌افتاد قطعا تلفات آن بالاي 50 هزار نفر بود و شايد اين اتفاق پيامي براي رسيدگي به وضعيت سکونت روستاييان اين منطقه بود.

وي با اشاره به وجود 72 هزار هکتار بافت فرسوده شهري که 10 ميليون نفر در آن سکونت دارند، تاکيد کرد: زلزله غم انگيز بم فقط يک شانزدهم يکي از مناطق 20 گانه تهران جمعيت داشت بنابراين اگرخدايي ناکرده اين اتفاق در استاني مانند تهران مي‌افتاد معلوم نبود چه حادثه‌اي رخ مي‌داد و مسئولين کشوري بايد از هم اکنون با جديت مبحث پيشگيري و نظارت در ساخت را در نظر بگيرند.

قدمي با بيان اينکه نيروهاي مسلح ياور ارزنده‌اي در حوادث غير مترقبه هستند تصريح کرد:‌ عملکرد و پتانسيل يک نيروي ارزشي مانند بسيج در ابعاد سازندگي و نظارت مي‌تواند بسيار کارآمد باشد.

وي افزود: بسيجيان در تمامي ابعاد مانند دفع فتنه 88 خوش درخشيدند و در حوادث غير مترقبه نيز مي‌توانند تاثيرگذارتر باشند و اين حوادث را از يک تهديد به يک فرصت تبديل کنند.

رئيس ستاد مديريت بحران کشور با اشاره به حضور موثر مقام معظم رهبري در مناطق زلزله زده تصريح کرد: اين حضور آبي بر آتش بسيار گسترده‌اي که دشمن براي ما طراحي کرده بود شد و توطئه آنان را به شکست انجاميد .

وي ادامه داد: اگر بخواهيم کشور را در برابر حوادث طبيعي بيمه کنيم بايد پيشگيري را با جديت دنبال کنيم و بسيج مي‌تواند نقشي بسيار فعال در فرهنگ سازي مقابله با حوادث طبيعي و نظارت در ساختمان سازي‌ها داشته باشد.

قدمي تصريح کرد: بسياري از حوادث و خسارات در زلزله ناشي از ساختمان سازي‌هاي غلط است و بسيج سازندگي با اعتقادات و ارزش‌هاي معنوي که در بسيجيانش نهادينه است مي‌تواند دقت و نظارت قاطعانه‌تري داشته باشد.

وي در پايان خواستار سازماندهي کردن مشارکت‌هاي مردمي در حوادث غير مترقبه در قالب تشکل‌هاي شناخته شده و ارائه برنامه‌هاي پيشگيرانه به بسيج سازندگي براي مديريت بحران درحوادث غير مترقبه شد.

انتهای پیام/پ2


برچسب ها: بسیج ، سازندگی ، خسارات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار