مديرعامل اتحاديه سراسري زنبورداران ايران با اشاره به توليد 53 هزارتن عسل در سالجاري تاکيد کرد: ما همچنان خواستار پاسخگويي سازمان تأمين اجتماعي در رابطه با لغو بيمه 45 هزار زنبوردار هستيم.

عفت رئيسي سرحدي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، افزود: براساس ماده 20 بخشنامه فني سازمان تأمين اجتماعي زنبورداراني که از سال 88 به هر نحوي بيمه بودند ديگر نمي توانند از آن برخوردار باشند و خواستار برگزاري نشستي با سازمان تأمين اجتماعي هستيم که اين مسائل برطرف شود.
وي ادامه داد: زنبورداراني که توليد عسل، ايجاد 300 هزار فرصت شغلي و اقتصاد سبز و پايدار حاصل کار آنان است از همه چيز محرومند، متأسفانه در کشور ما يارانه به مصرف کننده تعلق مي گيرد و توليد کننده ها از آن محرومند.
رئيسي همچنين با اشاره به توليد 53 هزار تن عسل در سالجاري گفت: حدود 63 هزار زنبوردار و  حدود 5 ميليون و 400 هزار کندو وجود دارد که ميانگين برداشت عسل از هر کندو 10 کيلوگرم است.
وي ادامه داد: قيمت عسل طبيعي و درجه يک بين 18 تا 30 هزارتومان است.
به گفته ي وي عسل ايراني به کشورهاي حوزه خليج فارس، ترکيه، افغانستان و عراق صادر مي شود.
وي افزود: به خاطر آنکه عمده صادرات ما از طريق بازارهاي پيله وري است آمار دقيقي از ميزان عسل صادراتي وجود ندارد اما پيش بيني مي شود اين مقدار حدود 4 تن باشد که قابليت و توانايي براي افزايش ميزان عسل به 10 هزار تن وجود دارد.
رئيسي ادامه داد: يکي از مشکلات ما در اين زمينه فرسودگي و به روز نبودن تجهيزات و صنايع بسته بندي است که سبب کاهش قدرت رقابت ها در بازارهاي جهاني مي شود.
وي گفت: علاوه بر اين موضوع زيرساخت هاي صنعت زنبورداري بسيار فرسوده است.
رئيسي با اشاره به حساس بودن حشره زنبور عسل تاکيد کرد:‌ سيستم حمل و نقل ما مناسب زنبورداري نيست و زنبور عسل حشره اي بسيار حساس است و براي حمل آن نبايد از کاميون هايي که مواد شيميايي يا سنگ جابجا مي کنند استفاده کرد.
به گفته وي علاوه بر توليد عسل عمل گرده افشاني اين حشره نيز عملي بسيار مهم است که اگر انجام نگيرد ميزان ميوه ها و سبزي هايي که توليد مي شود به يک دهم ميزان فعلي کاهش مي يابد./ک
برچسب ها: بیمه ، تولید ، زنبورعسل ، عسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار