روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، ترور نافرجام «شیخ فضل اللَّه نوری»، معرفی «شاپور بختیار» به عنوان نخست وزیر خاندان پهلوی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 9 دی 1391 خورشیدی برابر با 15 صفر 1434 هجری و  29 نوامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:
 
روز بصیرت و میثاق امت با ولایت
روز نهم دی ماه روز بصیرت و میثاق امت با ولایت است و مردم آگاه و با شعور ایران با حضور هشیارانه خود در صحنه علاوه بر حفظ پایه های نظام اسلامی و دفاع از ارزش‌ها و اهداف عاشورایی، با دشمنان ولایت فقیه که از ارکان مهم این نظام است به مبارزه پرداختند و رهنمودها و روشنگری‌های مقام معظم رهبری از عوامل اصلی ظهور حماسه 9 دی و حضور میلیونی مردم در صحنه دفاع از ارزش‌های انقلاب و نظام است.

بی تردید آنچه در نهم دیماه 1388 اتفاق افتاد حماسه ای به یادماندنی در تاریخ 32 ساله انقلاب بود. ملت بزرگ و عاشورایی ایران اسلامی صحنه پرشکوهی را در تاریخ انقلاب رقم زد و خواب را از چشم گستاخانه فتنه گران ربود و سد بزرگی را در مقابل آنان ایجاد کرد و این حرکت ملی درسی برای اهل تردید و عبرتی برای تصمیم سازان فتنه شد که اگر بخواهند با آرمان‌های یک ملت و اندیشه های برآمده از خون شهدا و رهبری، به گستاخی حرمت شکنی کنند، با خشم عاشورایی آنان روبرو خواهند شد.
 

 

ترور نافرجام «شیخ فضل اللَّه نوری» به دست کریم دواتگر عامل کمیته مجازات (1287 ش)
شیخ فضل‌اللَّه نوری از جمله عالمان بزرگی بود که در رهبری مشروطه مشروعه نقش مهمی ایفا نمود و زمینه‌های تحصن مردم علیه استبداد زمان را در حرم حضرت عبدالعظیم فراهم آورد. شیخِ شهید، از جمله رادمردانی بود که در برابر بیگانه سر تسلیم فرود نیاورد از این رو طرح ترور شیخ، در سفارت انگلیس تهیه شد و توسط عوامل سفارت به دست جوان ماجراجویی به نام کریم دواتگر داده شد تا به هنگام بازگشت شیخ به منزل به مورد اجرا درآید.
در اثر این ترور، شیخ و تعدادی از همراهان زخمی شدند. هر چند پس از دستگیری کریم، شیخ او را بخشید ولی در بازجویی از وی، اسامی افرادی به میان آمد که با سفارت انگلیس در ارتباط بودند. نکته عبرت‌انگیز این که کریم دواتگر، درست هشت سال پس از شهادت شیخ فضل اللَّه نوری، به دست دوستانش به جرم قتل و اخاذّی به قتل رسید.

عضویت ایران در جامعه ملل پس از جنگ جهانی اول (1300 ش)
در روز ۹ دی ۱۳۰۰ شمسی مجلس شورای ملی، عضویت ایران در جامعه ملل را تصویب کرد. جامعه ملل، یک سازمان بین‌المللی میان دولتی بود که در نتیجه امضای عهدنامه ورسای، طی سال‌های ۱۲۹۸ تا ۱۲۹۹ خورشیدی تاسیس شد و تا زمان وقوع جنگ جهانی دوم مهم‌ترین نهاد بین‌المللی میان دولتی به شمار می‌آمد. پس از خاتمه جنگ جهانی اول نمایندگان ۳۲ دولت جهان در ۱۸ ژانویه ۱۹۱۹ میلادی جهت برقراری نظام بین‌الملل در ژنو گرد هم آمدند تا یک سازمان بین‌المللی جهانشمول به عنوان «پارلمان جهانی» تأسیس کنند.

معرفی «شاپور بختیار» به عنوان نخست وزیر خاندان پهلوی (1357 ش)
شاه پس از تعیین ارتشبد غلامرضا ازهاری به ریاست دولت نظامی، با ایراد نطق معروف خود به اشتباهات خویش اعتراف نمود که این امر به تزلزل کابینه کمک زیادی کرد. در آن تاریخ برای شاه مسلَّم و یقین شده بود که دوران پادشاهی او پایان یافته است و خیلی زود باید خاک ایران را ترک کند. او همچنین اعتقادی به جانشینی ولیعهدِ خود نیز بر تخت سلطنت نداشت. تنها، انگیزه‌اش این بود که حکومت را به دست دیگری بسپارد و خود از ایران خارج شود. در پی ناکامی دولت ارتشبد ازهاری در سرکوب قیام مردم مسلمان ایران، محمدرضا شاه، شاپور بختیار را در 9 دی 57 به نخست وزیری برگزید و او نیز کابینه‌اش را در شانزدهم دی ماه معرفی کرد.
شاه و آمریکا، امیدوار بودندبختیار بتواند با شعارهای ملی گرایانه و سیاست‌های به ظاهر اصلاح طلبانه، مردم ایران را از ادامه انقلاب باز دارد. اما مردم ایران که از نیرنگ آمریکا و رژیم شاه آگاه بودند، به مخالفت با بختیار پرداختند. حضرت امام نیز در اعلامیه‌ای که از پاریس منتشر نمودند، دولت بختیار را فاقد مشروعیت اعلام کرده و مردم را به مقابله با آن فرا خواندند. بختیار تا پیروزی انقلاب اسلامی در این مقام باقی ماند ولی با برچیده شدن نظام طاغوت، از کشور گریخت.
 
ورود حضرت آیت اللَّه «سید حسین طباطبایی بروجردی» به قم (1323 ش)
پس از ارتحال آیت‌اللَّه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم در سال 1315 ش، مسؤولیت اداره حوزه بر عهده سه تن از مراجع بزرگ عصر به نام حضرات آیات: سید محمدتقی خوانساری، سید محمد حجت کوه کمره‌ای و سید صدرالدین صدر قرار گرفت و این مراجع سه گانه به مدت هشت سال، حوزه عظیم قم را به نحو احسن اداره کردند. در سال 1323 ش به دنبال بیماری آیت‌اللَّه سید حسین بروجردی و بستری شدن ایشان در یکی از بیمارستان‌های شهر ری، دانشوران ساکن قم برای دعوت ایشان به قم و اقامت در آن شهر، اصرار زیادی ورزیدند و آن عالم بزرگ پس از بهبودی و تفأل به قرآن، هجرت به قم را برگزیدند.
در نهایت معظم له با حمایت یارانی مجتهد و راستین در 9 دی 1323 ش برابر با 14 محرم 1364 ق وارد قم شد و زعامت شیعیان را به عهده گرفت. آیت‌اللَّه بروجردی تا پایان عمر به مدت نزدیک به هفده سال در قم ماند و حوزه علمی این شهر را با رونقی روز افزون قرین ساخت. در طی دوران حضور این عالم برجسته و مرجع کل، عالمان نامداری در محضرش پرورش یافتند و خدمات و آثار و برکات فراوانی ارایه گردید.

درگذشت «ابوالفضل بلعمی» دانشمند ایرانی و وزیر فاضل دستگاه سامانی (329 ق)
ابوالفضل بلعمی، دانشمند مشهور ایرانی، اهل بخارا در ازبکستان اِمروزی بود و چون یکی از اجدادش در بلعم در آسیای صغیر می‌زیست به بلعمی مشهور شد. او وزیر خردمند، فاضل، کاردان و دانشمندِ امیر نصر سامانی بود که تالیفات ارزشمندی از خود به جای گذاشته است. بلعمی مورد ستایش شاعر بزرگ عصر، رودکی بود. بلعمی به اشاره‌ی امیر نصر سامانی، کلیله و دمنه را از عربی به فارسی برگرداند و رودکی به خواست بلعمی، آن را به نظم فارسی درآورد. تاریخ بلعمی از دیگر آثار اوست که دارای نثر روان و ساده است و نمونه‌ای تاریخی و روشن از شیوه‌ی نویسندگی و نگارش در قرن چهارم هجری است. این کتاب یکی از قدیمی‌ترین آثار به جای مانده از متون فارسی این عصر می‌باشد.

آغاز خلافت «مروان حمار» آخرین خلیفه‌ی ستمکار اموی (127 ق)
مروان بن محمد بن مروان، عامل خلیفه در منطقه‌ی ارمنستان، پس از شنیدن خبر مرگ یزید عازم شام گردید، تا قدرت را در دست بگیرد. وی با سپاه سلیمان بن هشام بن عبدالملک که از سوی ابراهیم بن ولید به نبرد او آمده بود، در مکانی به نام «عین الجرّ» که میان بعلبک و دمشق، در منطقه بقاع واقع است، درگیر شد و سپاه خلیفه را وادار به پذیرش شکست و عقب‌نشینی نمود. سپس به سوی دمشق، تهاجم نمود و از مردم این شهر برای خویش بیعت گرفت.
ابراهیم بن ولید که در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته بود، چاره‌ای جز تسلیم و پذیرش خلافت مروان نداشت. بدین جهت، خود را از خلافت، خلع و با مروان حمار بیعت کرد. آغاز خلافت مروان حمار پس از خلع ابراهیم، در روز پانزدهم صفر سال 127 ق واقع گردید. مروان از سال 127 تا سال 132 ق در منصب خلافت قرار داشت و به حکومت امویان، قدرت و استحکام نسبی بخشید، ولی در برابر جنبش سراسری عباسیان تاب مقاومت نیاورد و سرانجام به دست آنان کشته گردید.

مرگ «شاه طهماسب اول» و جلوس «شاه اسماعیل دوم» به سلطنت صفوی (984 ق)
شاه طهماسب صفوی از یازده سالگی به پادشاهی ایران رسیده بود. او پس از تحمل چند سال بیماری و بعد از 54 سال سلطنت در 65 سالگی وفات یافت. شاه طهماسب، اگر چه از جهت کفایت و مملکت داری و فتوحات، قابل قیاس با شاه اسماعیل و یا شاه عباس، نیست لیکن به هر حال در عصر او از خاک ایران چیزی کاسته نشده و از تعرضات دشمنان خارجی جلوگیری کرده است. شاه طهماسب در ابتدای سلطنت خود به عیش و عشرت می‌پرداخت ولی در اواسط عمر از عیاشی و لهو و لعب توبه کرد و به عبادت مشغول گشت و فرمان‌هایی مبنی بر حفظ شعائر اسلام صادر نمود.

آزمایش اولین ماشین بخار توسط «ژوزف کونیو» مبتکر فرانسوی (1770 م)
نخستین اتومبیل بیش از دو قرن پیش اختراع شد. سازندهٔ آن یک مهندس فرانسوی بود به‌نام ”ژوزف کونیو" که در ارتش خدمت می‌کرد و تجربه زیادی در ساختن ابزارها و ماشین‌آلات داشت. اتومبیل اختراعی او که اکنون در موزه نگهداری می‌شود، به‌منظور حمل‌ونقل توپ و ساز و برگ جنگی ساخته شده بود که دارای سه چرخ چوبی مانند چرخ‌های گاری بود. بدنه آن هم از چوب بود و در جلوی آن یک دیگ بزرگ فلزی قرار گرفته بود که در آن آب می‌ریختند و به‌وسیله ذغال‌سنگ بخارآب تولید می‌کردند و نیروی محرکه بخارآب اتومبیل را به حرکت درمی‌آورد. اما این اتومبیل ابتدائی حداکثر می‌توانست ساعتی ۴ کیلومتر حرکت کند و به‌علاوه چون آب موجود در دیگ آن به سرعت بخار می‌شد، هر ۱۵ دقیقه یک بار می‌بایست اتومبیل را متوقف کنند و در دیگ آن آب بریزند!

امضای قرارداد استقلال «ایرلند» بین رهبران ایرلند و انگلستان (1937 م)
در 29 دسامبر 1937 م قرارداد استقلال ایرلند به امضای رهبران جمهوری خواه ایرلند و دولت انگلیس رسید، اما به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم، دولت انگلیس از اجرای این قرارداد خودداری کرد. پس از جنگ جهانی دوم، جمهوری ایرلند جنوبی، در سال 1949 م، رسماً استقلال خود را از انگلیس اعلام کرد. استقلال جمهوری ایرلند، نتیجه هشت قرن مبارزه جمهوری‌خواهان ایرلند با انگلیس بود. البته انگلیس در سالیان قبل از آن، برای پایان دادن به مبارزات ایرلندی‌ها، اختیاراتی در زمینه اداره امور داخلی به کاتولیک‌های جمهوری خواه این کشور داد.
تأسیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی وابسته به سازمان ملل متحد (1977 م)
نخستین اقدام برای تأسیس صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی در جریان کنفرانس جهانی خواربار در رُم ایتالیا در سال 1974 م انجام یافت. در 29 دسامبر 1977 م، با تصویب مجمع عمومی و شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، بین‌المللی توسعه کشاوری صندوق موسوم به ایفاد، به عنوان یکی از کارگزاری‌های تخصصی سازمان ملل تأسیس گردید. از جمله اهداف ایفاد، مبارزه با گرسنگی و فقر روستاییان در کشورهای در حال توسعه از طریق ارائه وام و کمک‌های بلاعوض به منظور رشد و توسعه امور کشاورزی در این‌گونه کشورها عنوان شده است. منابع مالی این صندوق توسط بانک جهانی، بانک‌های عمران منطقه‌ای و سایر مؤسسات وابسته به سازمان ملل متحد و هم‌چنین کمک‌های داوطلبانه برخی کشورها، باز پرداخت وام‌ها و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های صندوق تامین می‌شود. مقر این صندوق در شهر رُم پایتخت ایتالیا است.

9 دی در هشت سال دفاع مقدس
اجرای آتش دشمن بر روی شهرهای اهواز و دزفول، بمباران دهلران و اتصال جاده تدارکاتی نشوه جوفیر.59

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1155: به دستور پاپ یک روحانی مسیحی به نام «آرنولد برسچیا» را که گفته بود یک روحانی از کشیش تا پاپ حق ندارد صاحب مال و منال باشد آتش زدند و باقیمانده جسدش را به رودخانه تیبر که در حاشیه شهر رم جریان دارد افکندند.
1911: «سونی‌ات سن» به عنوان نخستین رئیس جمهوری چین اعلام شد که از دو روز بعد پس از رسمیت یافتن، کار خود را در این سمت آغاز کرد.
1813: نیروهای انگلیسی در جریان جنگ خود با ایالات متحده شهر «بافالو» در ایالت نیویورک را آتش زدند.
1920: دولت یوگوسلاوی فعالیت حزب کمونیست را در آن کشور غیرقانونی کرد. این حزب بعدا از سال 1945 تا سال 2000 بر یوگوسلاوی حکومت کرد.
1933: ( 1312 خورشیدی) ایران دارای کارخانه سیمان شد (سیمان شهرری).
1940: در یک حمله لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) به لندن، در این شهر بیش از سه هزار تن کشته و هزاران تن دیگر مجروح شدند.
1949: دولت مجارستان که به دست حزب کمونیست افتاده بود صنایع و کارخانه های این کشور را ملی کرد. در سال 1989 که ورق بر گشت بازماندگان صاحبان این کارخانه‌ها مدعی استرداد ان‌ها شدند.
1955: (1334 خورشیدی) دستگاه قضایی ارتش برای نواب صفوی و هفت تن از اعضای جمعیت فدائیان اسلام کیفرخواست اعدام صادر کرد.
برچسب ها: تقویم روز ، شبانه ، باشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار