عطاری ها محلی برای عرضه گیاهان دارویی است نه داروهای گیاهی/داروهاي گياهي پر عارضه تر از داروهاي شيميايي

عطاری ها محلی برای عرضه گیاهان دارویی است نه داروهای گیاهی اما متاسفانه برخی از عطاری ها اقدام به فروش داروهای گیاهی و فرآورده های آن می کنند در حالی که هیچ نظارت جدی بر آنها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر طباطبایی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص طب سنتی گفت : آن چیزی که به عنوان منابع اصلی طب سنتی وجود دارد 2 کتاب قانون ابن سینا و الحاوی ذکریای رازی است که اگر کسی آنها را خوب خوانده باشد نسبت به سایر منابع اشراف بیشتری بر طب سنتی خواهند داشت . نویسندگان این دو کتاب هیچ گاه نظر خود و یا اطبا را به جامعه تحمیل نمی کردند و برای ترویج طبابت دین و عقاید مردم را هزینه نمی کردند . جایگاه طب جدید و قدیم نیاز به استدلال ندارد .
 
وی گفت : بسیاری از چیزهایی که در طب سنتی امروزه از سوی برخی افراد نا آگاه ارائه می شود با این دو کتاب مغایرت دارد به عنوان مثال امروزه حجامت را برای حتی نوزادان هم تجویز می کنند در حالی که قانون ابن سینا 27 مورد ممنوعیت حجامت را مطرح کرده است . بنابراین اگر طب سنتی بخواهد به حیات خود ادامه دهد باید 2 کار مهم انجام شود اول اینکه منابع آن تعریف و به روز شود به گونه ای مشاوران طب سنتی بتوانند قابلیت اجرا حتی در مراکز درمانی داشته باشند و دوم اینکه شورای نظارتی از اطبای برجسته همه رشته ها بر اجرای کار آنها نظارت داشته باشند .

*
طب سنتی باید از افتادن در روش های غلط محافظت شود

واحدی، رئیس شعبه سوم دیوان عدالت اداری در ادامه گفت : طب سنتی باید به این شکل که اکنون در دانشکده ها احیا می شود از افتادن در مسیرهای غلط حفظ شود و باید رشته ای که با توجه به موازین علمی و منطقی بسیار ظرافت دارد حفظ کنیم اگر چه تجربه گذشتگان قابل تقدیر است اما اینکه گیاهی در قدیم تجویز می شده ممکن است اکنون نتوان آن را برای برخی بیمارها بطور یکسان تجویز کرد. بنابراین این طب نیازبه اصلاح دارد .

وی گفت : باید طب سنتی را در حدود موازینش استفاده کنیم اما دو گروه هستند که در حال حاضر طب سنتی را اجرا می کنند . گروه اول کسانی هستند که هیچ گونه تحصیل دانشگاهی ندارند و بر اساس تجربه درمان می کنند که این از مصادیق دخالت در کار پزشکی است که با آنها برخورد می کنیم دسته دوم کسانی هستند که پزشک هستند اما گرایشی به ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی ندارند اینها هم باید درارای پروانه پزشکی باشند و هر کسی که بدون داشتن پروانه به کار پزشکی بپردازد مجرم است .
               
*داروهای گیاهی می تواند از داروهای شیمیایی پر عارضه تر باشد

دکتر رضایی زاده متخصص طب سنتی در ادامه گفت : آنچه که به عنوان طب سنتی در دانشکده ها داریم یک واقعیت و یک ارزش برای دنیای امروز است اما زمینه هایی برای سوء استفاده از آن وجود دارد به گونه ای که برخی از کسانی که این کار را تجربی انجام می دهند می گویند که داروهای گیاهی کم عارضه یا بی عارضه هستند در حالی که داروهای گیاهی می تواند از داروهای شیمیایی پر عارضه تر باشد و دو معضل در رابطه با داروهای گیاهی وجود دارد با این فرض غلط که بی عارضه است آن را با داروهای شیمیایی مصرف می کند و ممکن است باعث بیشتر شدن دوز مصرف دارو شده و یا نتیجه ازمایش را مختل کند.

وی گفت : طب سنتی سلامت نگر و پژوهش محور است و به مردم شیوه زندگی را یاد می دهد . نکته دیگر این است که یک معضلی که الان وجود دارد مربوط به برخی عطاری ها می شود . عطاری محلی برای عرضه گیاهان دارویی است نه داروهای گیاهی و فرآورده های آن ، اما الان برخی از عطاری ها داروهای گیاهی را تجویز و به فروش می رسانند./ح
برچسب ها: سنتی ، عطاری ، گیاهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار