آخرین وضعیت جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و بازنشستگی اساتید دانشگاهی و البته رتبه بندی مؤسسات و دانشگاه های آموزش عالی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ رضا عامری، سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشست خبری که در سالن همایش های این وزارتخانه برگزار شد طی سخنرانی گفت: جذب اعضای هیئت علمی روند کاملاً صعودی داشته و ما در برنامه سوم توسعه تعداد ردیف های استخدام را افزایش داده ایم چنانچه به سه هزار ردیف و 5 هزار و 200 شماره مستخدم را در بین دانشگاه ها کسب کرده ایم.

وی افزود: در سال 1389 کل اعضای جذب شده در هیئت علمی دانشگاه ها 6 هزار و 472 مورد بوده که این تعداد در سال 1390 و تا پایان سال 1391 جهش جذب را مشاهده کرده ایم چنانچه تنها در شش ماهه اول سال 1391 3864 نفر جذب شدند.

وی در خصوص جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد اظهار داشت بر اساس ضرورت جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه های آزاد با توجه به طرح آمایش 12 هزار نفر پیش بینی شده که بر اساس فراخوانی که این دانشگاه در آذرماه امسال داده است یک حرکت کلی در زمینه جذب را شاهد هستیم.

عامری همچنین در خصوص طرح سربازی اعضای هیئت علمی و استخدام آنها اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه 1890 نفر و در برنامه پنجم تا هم اکنون 600 هزار نفر بر اساس این طرح جذب شده اند.

عامری در ادامه در خصوص بازنشستگی اساتید دانشگاهی اظهار داشت: آئین نامه بازنگری اساتید در ابتدا در سال 1342 شکل گرفت و در سال 1369 این آئین نامه در مرحله اول و در سال 1381 در مرحله دوم و در سال 90 نیز در مرحله سوم مورد بازنگری قرار گرفت که این بازنگری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزیر علون ارائه شد.

وی در ادامه در خصوص سن بازنشستگی اساتید دانشگاهی اظهار داشت: تا قبل از بازنگری این آئین نامه سن اساتید دانشگاهی که در مرحله استاد تمام بوده اند بدون هیچ شرطی 70 سالگی بوده که در این آئین نامه جدید این امر مورد تغییر فرار گرفته چنانچه اگر دانشگاهی بخواهد استادی بعد از سن 70 سالگی در دانشگاه حضور داشته باشد می تواند با سه سال اضافه بنابر درخواست خود دانشگاه استاد در دانشگاه باقی بماند و اگر باز هم دانشگاهی در سن 73 سالگی آن استاد را بخواهد می تواند بنا به درخواست خود سه سال دیگر استاد در دانشگاه باقی بماند این در حالی است که تا قبل از این شایعات زیادی در خصوص بازنشستگی پیش از موعد اساتید دانشگاهی از دانشگاه ها صورت گرفته بود چنانچه با بررسی های وزارت علوم تمامی مشکلات در خصوص سن بازنشستگی اساتید و حضور و یا عدم حضور استادی در دانشگاه ها خا شده است

عامری در ادامه در خصوص رتبه بندی و نظارت و ارزیابی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی اظهار داشت به موازات توسعه کمی دانشگاه ها گفت: ما باید توسعه کیفی را نیز در دانشگاه ها داشته باشیم تا دانشگاه ها از زیرساخت های مورد نیاز بهره مند شوند، با ظرفیت سازی ظرفیت پذیرش بیش از میزان تقاضا بوده و از این به بعد داوطلبان سعی می کنند دانشگاه ها را براساس کیفیت انتخاب کنند.

 البته از جهتی مفید است چراکه بحث رقابت در میان داوطلبان براساس دانشگاه های مورد نظر شکل می گیرد و در کنار آن اعتبار سنجی جایش خالی می ماند.

عامری در خصوص رتبه بندی مؤسسات گفت: معیارهای رتبه بندی با دقت انتخاب می شود چنانچه رتبه بندی های زیادی از جمله رتبه بندی شانگهای که بیشتر جنبه تجاری دارد در جهان وجود دارد ضمن اینکه ما دانشمندان خود را با توجه به رتبه بندی و براساس اهداف آموزش عالی در نقشه جامع علمی کشور و با توجه به طرح آمایش که یک مدل بومی کشور است رتبه بندی می کنیم.

وی اظهار داشت: 2700 مؤسسه آموزش عالی به شکل فاز بندی شده مورد رتبه بندی قرار گرفته اند و البته در فاز اول رتبه بندی موسسات غیر دولتی تا نیمه آذرماه فرصت داده بودیم که این موسسات اطلاعات خود را در سایت مورد نظر وارد کنند که 180 موسسه اطلاعات خود را وارد کرده و یک خروجی اولیه به عمل آمده است.

وی در ادامه به آماری براساس بازدید میدانی و نظارت و ارزیابی اشاره کرد و گفت: در سال 83، 21 مورد_84، 60 مورد_85، 102 مورد_86، 198 مورد_87، 397 مورد، 88، 559 مورد_ 89، 590 مورد، سال 91 860 مورد از مؤسسات مورد بازنگری و نظارت قرار گرفتند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.